ایسنا نوشت:

«دلال‌های تابلو به‌دست، مسافرکاشانه‌ها و شهرداری‌ها اجازه نمی‌دهند یک لیوان آب خوش از گلوی هتلداران گیلان پایین برود، به طوریکه بعد از 30 سال فقط یک هتل در رشت افتتاح شده، اما به ازای آن 25 هتل دیگر تعطیل شده است.»

این مطالب بخشی از اظهارات رییس جامعه هتل‌داران گیلان است که دل پر دردی دارد، از عوارض و مالیات‌های سنگین شهرداری‌ها گرفته تا نسبت ناعادلانه‌های خانه‌های استیجاری به هتل‌های گیلان و دلال‌های تابلو بدستی که مسافرها را روی هوا می‌زنند تا به هتل‌ها نرسند و مسافرانی که بی‌خبر از همه جا، چند برابر نرخ یک اتاق در هتل را به خانه‌های شخصی می‌دهند تا فضای خصوصی‌تری نصیبشان شود.

سوال از «حسن مهرورز اصلی» درباره شرایط و موانع سرمایه‌گذاری در هتل‌سازی ایران است که با توجه به اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی ضرورت ساخت 400 هتل تا 11 سال آینده برای پذیرش 20 میلیون گردشگر مطرح شده است که او ترجیح می‌دهد برای پاسخ دادن به این پرسش به اوضاع و احوال هتل‌سازی و هتل‌داری در استان گیلان اشاره کند.

رییس جامعه هتلداران گیلان گفت: این درست که اکنون شرایط برای ساخت هتل وجود دارد؛ اما مهم‌تر از آن حفظ کاربری هتل‌های موجود است. نباید کاری کرد که همین تعداد هتل باقی مانده را هم از دست بدهیم.

او با اشاره به آسیبی که از ناحیه فعالیت مسافرکاشانه‌ها یا همان خانه‌های استیجاری به هتل‌های گیلان وارد شده است، گفت: در گیلان پنج هزار مسافرکاشانه مجاز و غیرمجاز شناسایی شده که این تعداد، سه برابر تخت هتل‌ها است. وجود این مسافرکاشانه‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل در نوار شمالی کشور بویژه گیلان کمتر تمایل نشان دهند.

مهرورز زیرساخت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ساخت هتل فراهم ندانست و گفت: مهمترین گرفتاری ما با شهرداری‌ها و شورای شهر است که آسیب جدی را پس از مسافرکاشانه‌ها به هتل‌ها وارد کرده‌اند، آن‌ها با تعیین عوارض‌ها و مالیات‌هایی که گاه خلاف قانون است، کمر هتلداران را شکسته‌اند. از طرف دیگر محدودیت‌هایی از طرف اداره منابع طبیعی و سایر اداره‌هایی که سرمایه‌گذار با آن‌ها در ارتباط است، اعمال می‌شود.

او سپس با انتقاد به تبعیضی که در تراکم ساختمان هتل‌ در استان مازندران و گیلان وجود دارد، کفت: اگر قرار است حریم 60 متر و کد ارتفاع 024 در نوار ساحلی خزر رعایت شود، چرا در استان مازندران این اتفاق نمی‌افتد. در نوار ساحلی استان گیلان نهایت ارتفاع هتل‌ها در حد سه طبقه است، درحالی‌که در نوار ساحلی مازندران ساختمان 30 طبقه می‌سازند. اگر قرار است از ساحل استفاده نشود، پس چرا در یک جایی این قانون اعمال می‌شود؛ ولی در جای دیگر سخت‌گیری نمی‌شود؟

در رشت برای هتلی که تازه ساخته شده شهرداری یک میلیارد تومان عوارض تعیین کرده است، حالا آن هتل با این عوارض سنگین چگونه می‌تواند ادامه دهد؟در انزلی یک هتل را 200 میلیون تومان جریمه کرده‌اند. این اتفاقات به گوش سرمایه‌گذاران می‌رسد و موجبات ناامنی در سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

رییس جامعه هتلداران گیلان در ادامه به بروکراسی پیچیده‌ی اداری که روند سرمایه‌گذاری‌ها را کند کرده است، اشاره کرد و گفت: در شهر رشت بعد از 30 سال فقط یک هتل افتتاح شد؛ اما به ازای آن در این 30 سال، 25 هتل به دلایلی چون پرداخت نشدن مالیات، مجاز نبودن برای افزایش ارتفاع، گرانی‌ها، فعالیت مسافرکاشانه‌ها و ناتوانی در بازپرداخت وام بانک‌ها تعطیل شده‌اند. در رشت برای هتلی که تازه ساخته شده شهرداری یک میلیارد تومان عوارض تعیین کرده است، حالا آن هتل با این عوارض سنگین چگونه می‌تواند ادامه دهد؟ شهرداری‌ها با برخی اقدامات سرمایه‌گذاران را پشیمان می‌کنند. در انزلی یک هتل را 200 میلیون تومان جریمه کرده‌اند. این اتفاقات به گوش سرمایه‌گذاران می‌رسد و موجبات ناامنی در سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

او ادامه داد: قبول دارم که استانی مثل گیلان هتل چهار و پنج ستاره می‌خواهد؛ اما باید خدمات آن‌ها هم به روز و متناسب باشد؛ ولی این هتل‌های جدید را قرار است با کدام سرویس و برای کدام مسافر بسازیم؟ مسافرانی که دلال‌های تابلو بدست اجازه نمی‌دهند به سمت هتل‌ها بیایند؟ متأسفانه هیچ دستگاهی مسؤولیت این خانه‌ها را قبول نمی‌کند. با معاون گردشگری کشور صحبت کردیم که مسؤولیت این خانه‌ها را به اتحادیه‌ها و جوامع هتلداری واگذار کنند؛ ولی متأسفانه به نظر می‌رسد همه این نامه‌ها به بایگانی رفته است. هتل‌های ماسوله و فومن به خاطر همین خانه‌ها تعطیل شده‌اند و 80 درصد هتل‌های گیلان هم برای فروش گذاشته شده‌اند.

مهرورز ادامه داد: برخی هتلدارها مجبور شده‌اند از بانک‌ها وام کلان بگیرند؛ اما در بازپرداخت با مشکل مواجه شده‌اند و حالا بانک‌ها نه تنها ساختمان هتل‌شان را به مصادره گرفته‌اند که خانه‌های شخصی‌شان را هم مصادره کرده‌اند. ما آرزو داریم در گیلان و ایران خدمات خوب به گردشگران داده شود؛ اما شرایط طوری شده که سرمایه‌گذاران حوز گردشگری نمی‌توانند وارد شوند و مثلا در گیلان سرمایه‌گذارانی از یزد و اصفهان را می‌بینیم که هیچ ارتباطی با گردشگری، اقلیم و شرایط گیلان ندارند و معلوم نیست اینجا چه کار می‌کنند؟!

او همچنین به دلالی‌هایی که در گردشگری در حال وقوع است، اشاره کرد و گفت: در مرز آستارا، دلالان برانکارد بدست، گردشگران خارجی را که برای درمان به ایران می‌آیند قبل از آنکه به تورگردان‌ها مراجعه کنند، گرفتار می‌کنند و این‌طور می‌شود که تورگردان‌ها بیکار می‌مانند. یک خانم پزشک را هم می‌شناسم که 50 خانه شخصی را پیش اجاره کرده و با چند برابر قیمت به مسافران اجاره می‌دهد و متاسفانه هیچ کسی هم نیست جلوی فعالیت این اشخاص را بگیرد. هر واحد از این خانه‌ها بدون خدمات، شبی 650 هزار تومان اجاره داده می‌شود، درحالی که اجاره یک شب اتاق‌ هتل چهار ستاره در همین منطقه 210 هزار تومان است.

او ادامه داد: وقتی به عنوان هتلدار از عهده کوچکترین هزینه‌های هتل برنمی‌آییم، چگونه می‌توانیم خدمات اضافه و با کیفیت به مسافران بدهیم. ما انتظار داریم مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سیاست‌های قبلی بازنگری کنند و صرفا تابع افکار کشورهای دیگر نباشد و نیاز مردم را شناسایی و برطرف کنند.

او گفت: ما منت سرمایه‌گذاران خارجی را می‌کشیم، درحالی که با این محدودیت‌ها و آزارها سرمایه‌گذاران داخلی را فراری می‌دهیم. بانک‌ها با بهره‌های سنگینی که می‌گیرند حدود 17 هتل در گیلان را به تعطیلی کشانده‌اند، این اتفاق فقط به این دلیل افتاده که آن هتل‌ها نتوانسته‌اند تسویه حساب کنند.

مهرورز تأکید کرد: این آسیب‌ها واقعا جدی است و اظهارات آقای سلطانی‌فر هم درست است؛ اما برای نگهداشتن داشته‌ها و سرمایه‌ها باید سیاست‌ها قوی باشد. از دولت می‌خواهیم جدی وارد مسائل اثرگذاری چون مسافرکاشانه‌ها شود تا بخشی از امنیت و اعتماد به سرمایه‌گذاران برگردد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    69 3
    به دلیل اینکه هتل دارا هم مثل ایران خودرو کیفیت خدماتشون صفر ولی قیمتشون با باج دادن به مسئولین بسیار بالاست ومردم ترجیح میدن ودوست دارن به ویلادارا حال بدن و...
  • کاوه IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    51 2
    شما که از تعطیلی هتل در گیلان ناراحتی یه مقایسه‌ای هم بین قیمت ویلا و اتاق با هزینه یک شب اقامت در هتل هاتون بکنید و مطمن هستم که اگه خودت هم با خانواده بری اقامت در ویلا و اتاق کرایه‌ای رو به صرفه تر و مناسب تر ارزیابی می‌کنید. اگه می‌خواید هتل هاتون رونفق پیدا کنه براش امکاناتی بزارید که اون رو از ویلای کرایه‌ای متمایز کنه . استخر رایگان سالن ورزش سالن بیلیارد ... دارت پینگ پنگ البته به شرط مجانی بودن نه این که هر کدوم ساعتی پول بگیرن یا حتی دادن صبحانه درست حسابی امروزه تمایز رمز پیشرفت تو کسب و کاره و متاسفانه هتل ها نه تنها تمایزی با ویلا اتاق کرایه ای ندارن بلکه گرون‌تر و بی امکانات ترن گردشگری یک علمه که متاسفانه ما عالم شو نداریم ...
  • سامان A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    45 1
    قیمت اقامت عادلانه بشه مردم هم از امکانات و هم از امنیت خودشون راه مناسب و انتخاب میکنند
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    49 2
    با این همه قوانین محدودکننده اقامتی، مسلم است مردم میروند به طرف واحدهای اقامتی با زحمت و محدودیت کمتر. قوانین اقامتی کشور ما بیشتر به درد مردم عربستان میخورد تا مردم ایران هتلداران هم بروند پولشان را از اداره اماکن بگیرند
  • انا IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    30 1
    هتلها نرخ اتافهاشونو رو ارزون کنن مسافرها به جای خانه دربستی میرن هتل ..وقتی یه اتاق دوتخته شبی 200 تومنه که فقط دونفر میتونن برن داخل اون اتاق اما با همون شبی 200 تومن میشه یه خانه دربستی متوسط و ترتمیز گرفت که 67 نفر ازش استفاده کنن خب معلومه مسافر ترجیح میده بره خانه دربستی بگیره ...
  • هتل جام جم سرعین A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    4 17
    سلام ... همین وضعیت تو سرعین هم هست ...کو گوش شنوا...؟
  • محسن A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    22 1
    مسافر حق داره قیمت و خدمات مناسب رو انتخاب کنه وقتی هتل ها کوچکترین تخفیفی اعمال نمی کنن و قیمت هاشون به نسبت خیلی بالاتره مسلمه مردم هتل رو انتخاب نمی کنن
  • پارسا A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    31 3
    شبی 210 هزار تومان ؟؟؟ خدا پدرت رو بیامرزه من با حقوق 650 هزار تومانی هر چند شب دلم بخواهد در هتل پارک با خانواده اتراق میکنم
  • ایرونی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    25 3
    بخاطر همینکه مردم ترجیح میدن برن ترکیه و آذربایجان تا بیان شمال
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    25 1
    بی قانونی تو این 2 استان بیداد میکنه
  • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    13 11
    احتمال اون خانم اومده تا علاوه بر حوزه ی کاریش تو حوزه های دیگه هم خدمت کنه.بالاخره درس خونده و سختی کشیده
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    29 24
    لطفا دست از سر پزشكان برداريد ، نه كه حالا بقيه خيلي پاك و منزه هستند
  • دشتی A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    23 0
    بنده گیلانی و بچه خمام هستم نه ملک برای اجاره دارم نه با اینکار موافقم ولی به این آقای مسئول میگم یه کمی تفکر هم خوبه چطور یه خونه شبی 650 هزار تومن و هتل شبی 210 تومن اونوقت مسافر گرونتره رو انتخاب میکنه یا نرخ رو اشتباه گفتی یا ... البته که تو منطقه ما نرخ 80هزار تا دویست هزار بطور معمول هست البته یه خونه کامل نه یه اتاق
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    11 0
    با سلام ما معمولا دسته جمعي شمال ميريم. هزينه 10 12 نفر براي ويلا شبي 100 تا 200 هزار تومن است . امكان تفريح و دور هم جمع شدن هم در ويلا بيشتر است . چرا بايد به اتاق شبي 100 هزار تومن براي 2 نفر بالاي 500 هزار براي جمع در هتل بدهيم؟ چه امكانات بيشتري در هتلها هست؟ مطمئن باشيد اگر دو يا 3 نفري برويم هتل را انتخاب ميكنيم.
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      3 0
      بعضی ها انشا خوبی ندارند. سه بار باید بخوانی که بفهمی چی گفتن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    25 0
    نرخ هتل در ایران بسیار بالاست
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 3
    دوستان تمام قانون باید در گیلان اجرا بشود از قدیم بوده و ادامه خواهد داشت و.......
  • حمیدرضا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    12 1
    قیمت هتل ها را به نسبت کیفیت هتل هماهنگ کنید ، درست میشه. شبی 200 300 400 500 هزار تومان برای چه امکاناتی میگیرید؟ با این پول هه جای دنیا میشه شب خوابید... دونبال آجر کردن نون چندتا بیکار که کنار جاده دلالی میکنن نباشید . اشکال از خودتونه.
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    17 0
    قیمت هتلها رو عادلانه کنید خدمات خوب بدین با ادب برخورد کنید غذا و امکانات با کیفیت بدید چشم دیوانه که نیستیم بریم خونه مردم.
  • دانشجوی هتلداری A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    10 5
    نمیدونم چرا قانون فقط بلده اقشار ضعیفو تحت فشار بذاره. خب خیلی راحت اجاره خونه شخصیو به مسافرا ممنوع کنید چرا نباید ایران مثل ترکبه یک نظام توریسم قانون مند داشته باشه
  • حاج احمد A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    13 0
    خونه ای ک اجاره ش از شبی 30 هزار تومن در عرض یک هفته به شبی 300 هزار تومن بلکه هم بیشتر تا 400، 500 هم می رسه، خود همین مسئولین هم دستشون با همونایی که خونه هارو اجاره میدن تو یه کاسه س باید هم این نامه ها به بایگانی بره و کسی مسئولیت قبول نکنه
  • ساناز A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    4 0
    قیمت سفر به آذربایجان و ارمنستان خیلی پایین تر از شمال کشور یا کیش هست
  • شهروندی از شمال A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 0
    از اونجا که خونواده های ایرونی دوست دارن دور هم راحت باشن بجای ساخت هتل یا اتاقهای دو تخته و چهارتخته باید بسمت متل داری و یا ویلاهای کوچیک مستقل بریم. قوانین سخت گیرانه کمتر بشه. قیمتها بر اساس خدمات پایه ،معمولی و سفارشی،تعیین بشه و هتلدارها هم دلال استخدام کنن وبجنگ خونه های شخصی برن