۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲

روزنامه شهروند نوشت: کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی، سرانجام رسیدگی به پرونده زمین‌خواری را به اتمام رساند و نتیجه این بررسی‌ها تا یک ماه دیگر در صحن مجلس قرائت می‌شود. براساس نتایج اولیه این گزارش، بیشترین میزان زمین خواری در تهران گزارش شده است.

بررسی تخلفات مربوط به زمین‌خواری، در یک ساله اخیر محور مشترک فعالیت‌هایی است که همزمان هم در دولت و هم در دستگاه قضائی و نیز در مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود. تلاش سه قوه برای برخورد با این پدیده و برخورد مصادیق زمین‌خواری در کشور درحالی است که پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری که در ماه‌های اخیر رسانه‌ای شده به‌ویژه زمین‌خواری‌های مربوط به گردنه حیران، حواشی و بازتاب‌های بسیار زیادی داشت.

در این منطقه ٦ برابر حد مجاز ساخت و ساز، پروانه ساخت صادر شده بود. اعلام این جزییات درباره منطقه حیران درحالی است که مجلس شورای اسلامی هم در کمیسیون اصل ٩٠ بررسی کشوری درباره زمین‌خواری را آغاز کرده است.

دیروز محمد پورمختار، رئیس این کمیسیون از اتمام بررسی‌ها در این زمینه و آماده شدن گزارش نهایی زمین‌خواری در مجلس خبر داد و گفت: پرونده زمین‌خواری تا یک ماه آینده آماده و در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

به گفته او، مباحث کلی درخصوص زمین‌خواری، علل وعوامل بروز زمین‌خواری در حوزه تقنینی و خلأهای قانونی موجود، عملکرد دستگاه‌های اجرایی و وظایف آنها و راهکارهای مقابله با زمین‌خواری در جریان بررسی پرونده زمین‌خواری جمع‌آوری شده و تنها بررسی جزییات پرونده باقی مانده است.

این نماینده مجلس با تأکید بر این‌که بررسی کلیات پرونده زمین‌خواری به پایان رسیده است، گفت: در جریان این بررسی‌ها نهادهایی که موظف به پیگیری یا نظارت بر امور زمین هستند مشخص شده‌اند، از این رو سازمان‌ها و نهادهایی چون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی، شهرداری‌ها و ادارات ثبت برای صدور اسناد به‌عنوان متولیان زمین‌خواری شناخته شده‌اند.

او با اشاره به این‌که پرونده زمین‌خواری به شکل موضوعی بررسی شده است، گفت: پرونده زمین‌خواری تا یک ماه آینده آماده و در صحن مجلس قرائت خواهد شد، پس از آن راهکارهای اتخاذ شده را به دستگاه‌های مربوطه ارایه خواهیم کرد. پورمختار خبر مهم دیگری هم داد و آن این‌که تهران بیشترین زمین‌خواری را به خود اختصاص داده است.

او دراین‌باره گفت: با بررسی‌های انجام گرفته مشخص است که بیشترین زمین‌خواری مرتبط با تهران است، درواقع با سوءاستفاده‌های رقمی و تغییرکاربری‌های غیرمجاز، زمین خواری به راحتی در تهران صورت گرفته است.

او با بیان این‌که متقاضی زمین در تهران زیاد است، ادامه داد: همین موضوع زمینه ایجاد تخلف بین متولیان زمین را فراهم کرده است که مجموع این اقدامات سبب شده تا نهایتا قیمت‌های چند ده برابری زمین در تهران رقم بخورد. پیش از این سازمان جنگل‌ها و مراتع هم اعلام کرده بود، استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان و بوشهر رکورددار زمین‌خواری در کشور هستند.

براساس گزارش سازمان جنگل‌ها و مراتع، افزون بر این همچنین در استان‌های شمالی به دلیل جاذبه گردشگری و توریستی که ارزش زمین بالاست، سایر کلانشهرها که جاذبه‌های صنعتی دارند و منطقه کنگان در عسلویه تصرف عرصه‌های منابع طبیعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اتفاق افتاده است و موارد قابل توجهی در این مناطق گزارش زمین‌خواری دریافت شده است.

آمار و اطلاعات و اظهار نظرهای مسئولان درباره زمین‌خواری در کشور در ماه‌های اخیر بعضا بسیار تکان‌دهنده هم بوده است، مثلا رئیس سازمان امور اراضی کشور، همین چند هفته پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این سازمان از طریق سامانه تلفنی ١٣١ هفته‌ای ٢ تا ٣‌هزار گزارش مردمی درباره زمین‌خواری دریافت می‌کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • alone IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    کلا هرچی امکاناته تو تهرانه بنابر این هجوم سیل جمعیتم سمت تهرانه در نتیجه تهران در صدر همه فسادها و کلاه برداریام هست. خود من یه جوون 28 سالم. اکثر دوستان خود من رفتن تهران برای کار. گناه منی که شهرمو دوست دارمو دوست دارم تو شهر خودم بمونم چیه ولی هیچ کارو پیشرفتی توش نیست. کلا همه ایران شده تهران