جلسه علنی مجلس صبح امروز برگزار شد/بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایجه بودجه 94

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی از صبح امروز آغاز به کار کرد که ادامه بررسی لایحه بودجه 94 در دستور کار نمایندگان خانه ملت قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، این جلسه که به ریاست حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد برگزار شد، با رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال جاری کل کشور ادامه یافت.

در ادامه این جلسه نمایندگان مردم، ضمن بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 94؛ با ارجاع تبصره الحاقی 16 این لایحه به کمیسیون تلفیق بودجه با 146 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این گزارش، عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس در تشریح پیشنهاد خود مبنی بر الحاق عبارتی به بند (ج) تبصره 3 لایحه بودجه برای حمایت از بازنشستگان صندوق فولاد کشور گفت: دولت در شرایط کنونی حدود 20 هزار میلیارد تومان به اعضای این صندوق بدهکار بوده که این بدهی‌ها مربوط به مصوبه سال 92 است  و در شرایط کنونی برای پرداخت بدهی خود به مبلغی حدود 197 هزار میلیارد تومان نیازمند است.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به پیشنهاد این نماینده گفت: در بند (الف) و (ج) تبصره 3 لایحه بودجه، درآمدها و هزینه‌ها مشخص است و نمی‌توان اعتبار ویژه‌ای را برای حل مشکل بازنشستگان فولاد اختصاص داد، از این‌رو به نظر من می‌بایست تبصره الحاقی 16 را برای بررسی و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع داد تا تمهیدات ویژه‌ای برای حل مشکلات این افراد اندیشیده شود.

در تبصره الحاقی 16 لایحه بودجه سال آینده کل کشور آمده است؛به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی‌سازی) اجازه داده می‌شود معادل سهام، سهم الشرکه، اموال، شرکت‌ها و حقوق بهره‌برداری از معادن مربوط به انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن صندوق انتقال دهد و یا تسویه نماید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز خود با تصویب بندی از لایحه بودجه، نسبت به افزایش سرمایه سهم دولت در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی موافقت کردند.

بر این اساس، معادل صددرصد از واگذاری کلیه فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت فسیلی، انبارهای ذخیره علوفه و کالا، اراضی و مستحدثات مربوطه را که در اختیار شرکت‌های تعاونی عشایری و اتحادیه‌های مربوطه قرار دارند، در اختیار سازمان امور عشایر ایران قرار می‌گیرد تا به‌عنوان افزایش سرمایه سهم دولت در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی هزینه کند.

همچنین نمایندگان بند «د» تبصره 3 را به تصویب رساندند که بر اساس آن هزینه کارشناسی از محل منابع حاصل از واگذاری‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی قابل تأمین و پرداخت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی بیشتر بند مربوط به فروش اموال و دارایی‌های غیرجاری بنگاه‌های در حال واگذاری و واگذار شده را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

براین اساس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت هرگونه تغییرات در زمینه اساسنامه، سرمایه و دخل و تصرف در اموال ازجمله نقل و انتقال زمین و خرید و فروش و اجاره را پس از أخذ مجوز کتبی از سازمان خصوصی‌سازی انجام دهد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز موظف است اعطای هرگونه تسهیلات به شرکت‌های مذکور را مشروط به أخذ مجوز از سازمان خصوصی‌سازی نماید.

واریز مطالبات سازمان نوسازی پیش از ابلاغ سیاست‌های اصل 44

بر اساس مصوبه مجلس که امروز به تصویب نمایندگان رسید، مطالبات سازمان گسترش و نوسازی ایران و سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران مربوط به سال‌های پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و به منظور توسعه و سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته در حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته به حساب این سازمان واریز می‌شود.

احدات مجتمع آموزشی در مجموعه های بالای 1000 واحد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 94 مصوب کردند که کارفرمایان بخش‌های خصوصی و تعاونی مکلفند درمجموعه‌های بیش از هزار واحد مسکونی که در سال 1394 نسبت به عقد قرارداد ساخت آن‌ها اقدام می‌کنند ، بر اساس برآورد اداره‌ اوقاف و امور خیریه هزینه‌های احداث مسجد و خانه علم را تامین و یا راسا نسبت به احداث آن اقدام کنند.

همچنین در فراز الحاقی این بند از تبصره 3 لایحه بودجه دولت موظف شد در مجموعه‌هایی با بیش از هزار واحد مسکونی، واحدهای آموزشی و فرهنگی، پاسگاه و کلانتری، مدرسه و پایگاه بسیج احداث کند.

تعیین شرایط افزایش سرمایه بانک های دولتی

با تصویب مجلس برای سال آینده به دولت اجازه داده شد تا سقف 5 هزار میلیارد ریال با رعایت سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و مطابق با دستورالعمل مصوبه وزارت اقتصاد نسبت به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اقدام کند.

بنا بر این گزارش و بر اساس بند "ق" و در صورت تأیید نهایی شورای نگهبان در چارچوب بودجه 94 کل کشور دولت منابعی را که از واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها به بخش خصوصی مطابق با اصل 44 به دست می‌آورد را می‌تواند صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی کند و بخش درآمدی این بند نیز در جلسات گذشته مجلس و در جریان بررسی ردیف‌های درآمدی بودجه به تصویب رسیده بود.

مخالفت نمایندگان با افزایش بدهی دولت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز با افزایش 700 میلیارد تومانی بدهی دولت مخالفت کردند. در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه 94 در جلسه علنی صبح امروز مجلس، بند «ر» تبصره 3 این لایحه در مورد انتقال 700 میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت‌های دولتی به بدهی دولت مورد بررسی قرار گرفت که با اخطار یکی از نمایندگان و وارد دانستن این اخطار از سوی محمدرضا باهنر رییس جلسه، این بند که موجب افزایش 700 میلیارد تومانی بدهی دولت می‌شد از متن لایحه بودجه 94 حذف شد.

اراضی رایگان برای احداث پایگاه بسیج

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز مصوب کردند اراضی رایگان برای احداث حوزه‌های مقاومت بسیج اختصاص یابد.نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی دو تبصره 3 لایحه بودجه 94 مقرر کردند وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها موظفند بنابر درخواست سازمان بسیج مستضعفین در شهرک‌ها و شهرهای جدید، اراضی مناسب را با در نظر گرفتن طرحهای تفصیلی و هادی مصوب بارعایت ماده (69) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 17/ 11/ 1380 جهت احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین پس از آماده‌سازی بدون أخذ هزینه در اختیار سازمان بسیج قرار دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین امروز به دستگاه‌های اجرایی مجوز دادند نیم تا 2 درصد اعتبارات عمرانی خود را برای اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل هزینه کنند.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =