کلید ملی نوشت:

تنها ۱۹ تذکر از ۴۸۴ تذکری که نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در ۳۰ ماه فعالیت مجلس نهم به دولتی‌ها داده‌اند مرتبط با مسائل زنان است. این تعداد تذکر معادل ۳.۵ درصد از تذکراتی است که زنان مجلس به رییس‌جمهور و اعضای هیئت دولت داده‌اند. به عبارت دیگر از این بررسی می‌توان چنین برداشت کرد که نمایندگان زن مجلس نهم کمتر به «خشونت علیه زنان» یا «معضلات زنان» توجه داشته‌اند.

بررسی همین ۱۹ تذکر حکایت از آن دارد که به جز ماجرای «اسیدپاشی در اصفهان»، «مرگ دو زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری تهران» و «اجرای مصوبه مرخصی زایمان» عملاً نمایندگان زن مجلس نهم به آسیب‌های اجتماعی و معضلات زنان توجهی نداشته‌اند.

این در حالی است که براساس گفته‌های وزیرکشور در حال حاضر «اعتیاد» به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی کشور تأثیرات قابل توجهی بر زنان داشته است که دغدغه زنان مجلسی نبوده است.


۳۰ ماه فعالیت مجلس نهم

زنان مجلس نهم در ۳۰ ماهی که به عنوان نماینده مردم بر کرسی‌های سبزرنگ خانه ملت تکیه زده‌اند ۴۸۴ رییس‌جمهور و وزرای او را در دو دولت دهم و یازدهم مورد تذکر خود قرار داده‌اند. پایان آبان‌ماه ۱۳۹۳ درست زمانی است که مجلسی‌ها ۱۵ ما از روزهای آخر دولت دهم را فعالیت کرده‌اند و ۱۵ ماه نیز از روزهای ابتدایی دولت یازدهم. در این مدت ۷هزار و ۹۳۳ تذکر کتبی خطاب به اعضای هیئت دولت داده شده است. از این میان ۴هزار و ۵۲۷ تذکر نمایندگان مجلس نهم خطاب به دولت دهم بوده و ۳ هزار و ۴۰۶ تذکر نیز خطاب به دولت یازدهم.

بررسی این تعداد تذکر کتبی زنان قوه مقننه نشان از آن دارد که به جز ۲ تذکر کتبی در ۱۵ ماهه اخیر که توسط «مهناز بهمنی» نماینده سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی به وزیراطلاعات و وزیرکشور درباره اسیدپاشی در اصفهان داده شده زنان مجلس هیچ توجهی به آنچه خشونت علیه زنان در جامعه شناخته می‌شود نداشته اند.

همچنین در ۱۵ ماهه انتهایی عمر دولت دهم نیز تنها «زهره طبیب‌زاده نوری» یک تذکرکتبی داده است که در آن خواستار رسیدگی به اقدام علیه زنانی شده که به دلیل نهی از منکر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

همچنین بررسی این ۴۸۴ تذکر کتبی نمایندگان زن مجلس نشان می‌دهد که تنها ۱۹ تذکر ارتباط مستقیم با مسائل زنان و دختران جامعه داشته است.

 

کمترین و بیشترین تذکر کتبی

نگاهی به ۴۸۴ تذکر کتبی قراءت شده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که خبرگزاری خانه ملت آن را منتشر کرده نشان می‌دهد «زهره طبیب‌زاده نوری» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با ۱۵۵ تذکر کتبی بیشترین تذکر را در ۳۰ ماه فعالیت مجلس نهم داده است که از این تعداد ۷۱ مورد خطاب به دولت دهم و ۸۴ مورد هم خطاب به دولت یازدهم بوده است.

بررسی تذکرات این دکتر دندانپزشک نشان می‌دهد که او تابستان سال قبل که قرار بود مراسم تحلیف رییس‌جمهور برگزار شود نگران آن بود که مبادا نماینده دولت انگلیس در این مراسم حاضر باشد و به همین دلیل در تذکری کتبی خواهان آن شد که از ورود نماینده دولت انگلیس به این برنامه جلوگیری شود اما او در کمتر تذکری از تذکرات کتبی خود نگران جامعه زنان کشور بوده است. دلیل این ادعا محتوای تذکرات این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم است زیرا به جز یک مورد که از ضرب و جرح زنی به دلیل نهی از منکر خواهان رسیدگی به عاملان شده در هیچ مورد دیگری که خشونت علیه زنان مطرح بود تذکرکتبی نداده است.

اما بررسی این ۴۸۴ تذکرکتبی نشان می‌دهد که «نیره اخوان بی‌طرف» کمتر علاقه به دادن تذکر کتبی داشته است. او در ۱۵ ماهه دولت احمدی‌نژاد ۲ تذکر و در ۱۵ ماهه فعالیت دولت روحانی ۷ تذکر کتبی داده تا در این ۳۰ ماه با ۹ تذکر کتبی کمترین میزان تذکر کتبی را در میان کارنامه زنان مجلسی به خود اختصاص دهد.

نام تذکرات به دولت یازدهم تذکرات به دولت دهم جمع
زهره طیب زاده 84 71 155
مهناز بهمنی 40 57 97
حلمیه عالی 26 53 79
شهلا میر گلو بیات 27 22 49
فاطمه آلیا 33 8 41
فاطمه رهبر 18 4 22
لاله افتخاری 11 5 16
سکینه عمرانی 14 2 16
نیره اخوان بیطرف 7 2 9

 

تذکرات مرتبط با مسائل زنان

ردیف نام مخاطب تذکر تدکر
1 شهلا میر گلو بیات رئیس جمهور توضیح علت عدم ارسال لایحه بیمه زنان خانه دار از طرف معاون امور زنان و خانواده
2 شهلا میر گلو بیات رئیس جمهور توضیح علت فراهم نکردن مقدمات اجرایی قانون 9 ماه مرخصی زایمان و علت عدم اجرایی شدن آن
3 مهناز بهمنی رئیس جمهور لزوم تاسیس دانشکده دختران در سراب
4 مهناز بهمنی وزیر اطلاعات تسریع در دستگیری عاملان جنایت اسیدپاشی
5 مهناز بهمنی وزیر کشور تامین امنیت بانوان جامعه با توجه به مساله اسید پاشی
6 گروه زنان مجلس رئیس جمهور علت همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جهموری با نشریه ای که صریحا به احکام اسلامی توهین کرده
7 زهره طبیب زاده نوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برخورد با تک خوانی زنان در جامع محلی
8 فاطمه آلیا،زهره طبیب زاده نوری،لاله افتخاری و نیره اخوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری مراسم مغایر با شئونات اسلامی در بزرگداشت حافظ
9 فاطمه رهبر وزیر دادگستری تسریع در تصویب آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده
10 زهره طبیب زاده نوری رئیس جمهور علت اعلام موضوع تسهیل سازی حضور زنان تماشاگر در استادیوم های ورزشی به عنوان اولویت معاونت زنان و خانواده
11 گروه زنان مجلس وزیر امور خارجه تسریع در پیگیری دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن
12 فاطمه رهبر وزیر کشور

پیگیری فوت دو زن از بانوان زحمتکش تهرانی در آتش سوزی کارگاه تولیدی خیابان جمهوری

13 زهره طبیب زاده نوری رئیس جمهور آیا وظیفه معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در روز زن ایجاد شادمانی توسط اجرای رقص در کاخ شاهنشاهی برای همسران سفراست؟
14 فاطمه آلیا وزیر تعاون و رفاه لزوم تسریع در بررسی حادثه فوت دو کارگر در آتش سوزی یک کارگاه در خیابان جمهوری
15 نیره اخوان وزیر دادگستری تهییه آیین نامه جهت عدم قطع مستمری زنان بدون سرپرست در صورت ازدواج
16 زهره طبیب زاده نوری وزیر کشور برخورد با دو زنی که نسبت به نهی از منکر در ارتباط با پوشش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند
17 فاطمه آلیا وزیر بهداشت لزوم حذف شعار فرزند کمتر زندگی بهتر از بسته بندی برخی کالا

 

۴۵۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممد A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    25 0
    خسته نباشن واقعا حالا نكته جالبش اينه كه از اين تعداد هم اكثريت قريب به اتفاقشون نظرات و تذكراتيه كه به ضرر حقوق خانمهاست و بيشتر خانوماي جامعه موافقش نيستن
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    21 1
    این فاطمه آلیا کارش شده گیر دادن به دولت روحانی..خانم عزیز برو به بچه داریت برس..تو رو چه به مجلس
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    16 0
    نماینده های زن کلا زیاد فعال نیستن‌ توی حقوق زنان که دیگه بدتر
  • بانو RO ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    12 2
    دستتون درد نکنه فهمیدم به کدومشون نباید اصلا رای بدم
  • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 15
    خب که چی؟یعنی نماینده های مرد هم باید درباره حقوق مردان نظر بدن؟این خانمها نماینده همه هستن نه فقط خانم ها.تیترتون کاملا فمنیستیه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      7 3
      حقوق مردا تو این کشور که نیاز به دفاع نداره
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    1 10
    قدر دانی و تشکر می کنم از تک تک نمایندگان محترم مجلس که بلا استثناء فقط و فقط در جهت بهروزی و بهبود وضعیت ملت شریف ایران در عرصه های مختلف،تلاش بی وقفه و شبانه روزی دارند . هرگز به خود نمی اندیشند و از تمام علائق دنیایی دل بریده و دست شسته اند. جز حق نمی گویند و جز به حق نمی اندیشندو تنها به ریسمان الهی چنگ میزنند، وحدت و وفاق و همدلی را سر لوحه برنامه ها و امور مجلس قرار داده و جز رضای خداوند و خدمت به خلق خدا هیچ اندیشه و دغدغه ای ندارند.برای بهبود امور ملت و سرافرازی نظام اسلامی پشتوانه ای استوار برای سایرقوای مملکتی هستند و درتقویت و حمایت از آنها از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند.اگر برای دستیابی به کرسی مجلس در انتخابات تلاش می کردند فقط و فقط برای خدمت به اسلام و مردم بوده است و لا غیر،و.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    1 9
    قدر دانی و تشکر می کنم از تک تک نمایندگان محترم مجلس که بلا استثناء فقط و فقط در جهت بهروزی و بهبود وضعیت ملت شریف ایران در عرصه های مختلف،تلاش بی وقفه و شبانه روزی دارند . هرگز به خود نمی اندیشند و از تمام علائق دنیایی دل بریده و دست شسته اند. جز حق نمی گویند و جز به حق نمی اندیشندو تنها به ریسمان الهی چنگ میزنند، وحدت و وفاق و همدلی را سر لوحه برنامه ها و امور مجلس قرار داده و جز رضای خداوند و خدمت به خلق خدا هیچ اندیشه و دغدغه ای ندارند.برای بهبود امور ملت و سرافرازی نظام اسلامی پشتوانه ای استوار برای سایرقوای مملکتی هستند و درتقویت و حمایت از آنها از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند.اگر برای دستیابی به کرسی مجلس در انتخابات تلاش می کردند فقط و فقط برای خدمت به اسلام و مردم بوده است و لا غیر،و.