روزنامه اعتماد در سالنامه نوروزی 94 در گفت و گو با سعید شیرکوند معاون اسبق وزارت اقتصاد و معاون کنونی سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بررسی عملکرد اقتصادی دولت در ماه هایی که گذشت پرداخته است.

سعید شیرکوند بزرگ ترین موفقیت دولت را توقف قطار در حال سقوط اقتصاد می داند و معتقد است می تواند از این نظرش دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بخش هایی از گفته های سعید شیرکوند در ادامه آمده است:

*شما نمی توانید سیاست های دولت گذشته را طی هشت سال فعالیت نادیده بگیرید و یک باره بگویید نقطه سرخط. بیایید از نو شروع کنیم. بالاخره  نوسازی بنیان های تخریب شده زمان می طلبد.

*در دوران آقای احمدی نژاد ما مسیرمان را کاملا عوض کردیم. متوقف کردن مسیر قبلی خودش زمان می برد. به نظر من ما به جای حرکت افقی داشتیم در دره فرو می رفتیم. دولت یازدهم این حرکت را متوقف کرد. دولت یازدهم این حرکت را متوقف کرد. این هنر بزرگی است.

*باید به دولت یازدهم یک امتیاز ویژه داد که نگذاشت قطار به دره سقوط کند.

*البته هرچند من موافقم که دولت در کنترل تورم خوب عمل کرده است اما معتقدم نباید تنها به یک شاخص برای ارزیابی عملکرد دولت بسنده کرد. هر کس به آمار تورم شک دارد کافی است به سفره شامش دقت کند.

*دو سال است که دیگر قیمت گوشت و برنج و ...انفجاری بالا نرفته است یا قیمت مسکن دو سال است که افزایش پیدا نکرده است. اما بحث این است که آیا همین یک شاخص برای سلامت یک اقتصاد کافی است؟ این مسکنی بوده که دولت به بدن بیمار اقتصاد تزریق کرد.

*دمای بدن خیلی بالا بود. در حقیقت اقتصاد تب داشت اما دولت توانست تب را کاهش دهد. ولی آیا سلامت هم ایجاد کرده است؟ اگر این را از من می پرسید هم من و هم خود دولت می گوید « نه » اما داریم به سمتی حرکت می کنیم ک اوضاع بهتر شود.

*بسیاری از ظرفیت های تولیدی ما در دولت آريالای احمدی نژاد تعطیل شد چرا که همه نا امید شده بودند.

*هر چند مذاکرات ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد اما مطمئنا اگر نتیجه ای حاصل نشود شکست و سقوط در راه نیست. مگر کسی گفته وضعیت آینده اقتصاد ربطی به مذاکرات و تحریم ها ندارد؟ کسی این حرف را نزده و کسانی هم که گفته اند نمی دانستند چه می گویند چون اگر واقف بودند با و.ضعیت قطعنامه را به کاغز پاره تشبیه نمی کردند. آنها در یک فضای خاص برای هورا کشیدن یک عده یک چیزی می گفتند ولی خودشان می دانستند اگر مهم نبود نباید اینقدر درباره شان حرف زد.

*بسیاری از کارها را دولت می خواست با تکیه بر بودجه عمرانی انجام دهد که کاهش قیمت نفت از 110 دلار به 45 دلار به معنی از دست رفتن بیش از 50 درصد توان دولت است.

*اگر یک ارزیابی منطقی از دولت داشته باشیم می توانیم بگوییم که دولت به خوبی توانست با کاهش درآمد در این شرایط کشور را بچرخاند. حتی برخی «نق زن های همیشگی» هم می گویند دولت توانسته با کاهش 50 درصدی درآمدهایش تا حدودی چرخ مملکت را بچرخاند.

*توزیع یارانه های نقدی سنگی است که در چاه انداخته شده است. کسی جرات ندارد یارانه ها را قطع کند. می شود قطعش کرد؟ می شود به شرطی کهمجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، سازمان های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و انتظامی و دولت و ...همه حمایت کنند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    1 2
    این رفتار احمدی نژادی رو متوقف کنید.
  • یزدان IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    8 4
    معلومه سفره شامت چرب و چیلی شده خجالت هم خوب چیزیه
  • mgh A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    2 1
    میگن نباید شام خورد ما که نداریم بخوریم اونا که دارند رعایت کنند.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    11 6
    به نظر من تورم کاهش نداشته این آمارها واقعی نیست
  • ناشناس IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    6 1
    دقت کردیم بد بخت شدم چیزی نداریم بخوریم مرغ کیلویی ده هزاری ونون بالای 500 تومانی انتظار داری مردم گرسنه نمونن
  • میر IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    48 47
    بهتر است به سفرۀ شام شما نگاه کنیم.
  • یونس A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    4 2
    حیف است که تو را خطاب کنم .......چرا مثل تو را اجازه میدهند که حرف بزنی الله العلم از عکست هر ...میفهمد که تو چه رفاهی داری غلت میزنی من با مدرک لیسانس و33 سابقه کار که کور شدم و جلو زن و فرزندانمان نمی توانیم سر بلند کنیم و تو سفره غیر از خجالت چیزی مشاهده نکردیم وبه تو میگویم بخورید بیاشامید و هر چه میخواهید اصراف کنید
  • امیر IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    5 1
    اتفاقا ما هم به سفره شام نگاه میکنیم. در این دوسال شاید قیمت گوشت و برنج انفجاری بالا نرفته باشه ولی آیا مردم تو این دوسال تونستن گوشت و مرغ بیشتری بخر و بخورن؟ رکود در بازار باعث شده تولید کننده تعطیل کنه، کارگر بیکار بشه یا حقوق نگیره که بتونه گوشت و برنج بخره...
  • سعید IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    4 6
    ازبی عرضه گیهای این دولت وتیمش از ابتدا انداختن همه تقصیرها به گردن دولت قبلی واحمدی نژاد است.بهانه بهانه
  • بی نام RO ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    2 1
    دمت گرم
  • رضا IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    22 44
    این اصلاح طلب ها فقط یک چیز را خوب یاد گرفته اند تا می توانند دولت قبلی را که در یک جنگ سرد تمام عیار با امریکایی که خاورمیانه را به خاک و خون کشید و مملکت را ۸ سال اداره کرد بکوبند و هی تعریف و تمجید از خودشان در این دو سال بکنند که معجزه کردیم و تورم را پایین اوردیم و شاخ کرگدن شکوندیم. مردم که می فهمند چه خبر است. قیمت ها که روز بروز بالاتر میرود ، بیکاری که در حال افرایش است، پروژه ها که خوابیده است، اقتصاد هم که شده لاک پشتی که دیگر نای راه رفتن ندارد و از انطرف سر مردم را با سیاست بازی گرم کرده اند.
    • فامیل دور IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
      2 3
      داش رضا همه آنچه برشمردی نتیجه همان تفکری است که از آن به نیکی یاد کردی شاید وقتی دیگر از خواب خود خواسته بیدار شوید و واقعیتها را آن گون که هست ببینید نه آن گونه که به شما القا می کنند
  • اراز IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 1
    هر کس همه را به کیش خود پندارد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    2 1
    واقعا باید به سفره شام شما نگاه کرد
  • محمد AM ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    7 2
    دوست عزیز شاخص های اقتصادی ربطی به اصلاح طلبی و اصولگرایی ندارد همان ارگان ها با همان کارمندان آمار میدهند و تورم و رشد اقتصادی رو اعلام میکنند تورم از 40 درصد به 14/8 رسیده و در یک روند نزولی قرار گرفته آنهم فقط با ایجاد انضباط مالی ، رشد اقتصادی از منفی6درصد به مثبت2رسیده اینها شاخص است