۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

وزیر علوم ایران برای شرکت در اجلاس علوم و فناوری در جامعه به کیوتو ژاپن رفته است. محمد فرهادی در حاشیه این اجلاسِ، دیدارهایی با وزاری علوم کشورهای دیگر داشته است. این درحالی است که در چندماه گذشته تیم های علمی از کشورهای دنیا به ایران آمده اند و مسوولان آموزش عالی دولت دیدار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزیر آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری ژاپن در اجلاس کیوتو دیدار و گفتگو کرده و نخستین تفاهم نامه همکاری علمی و آموزشی بین دو کشور را امضا کردند.

در دیدار محمد فرهادی و هاکوبون شیمومورا ضمن تبادل نظر در خصوص گسترش همکاریهای علمی و فناوری، یادداشت تفاهم همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی مبنی بر تقویت روابط دو کشور در زمینه تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و تقویت همکاری دانشگاههای دو کشور به امضا رسید.

وزیر علوم و فناوری ژاپن در این دیدار ضمن تاکید بر نقش محوری ایران در منطقه خاورمیانه، اجرایی شدن تفاهم نامه مشترک علم و فناوری بین دو کشور را گام مهمی در افزایش همکاری های علمی و پژوهشی ارزیابی کرد.وزرای علوم ایران و اندونزی خواستار گسترش همکاری مراکز علمی دو کشور شدندوزیر علوم کشورمان با وزرای علوم چهار کشور اروپایی دیدار کرد

دیدار با وزرای علوم چهار کشور اروپایی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اجلاس علم و فناوری در جامعه که 12 الی 14 مهرماه در توکیو برگزار می شود با وزرای علوم کشورهای آلمان، فرانسه، بلغارستان، سوئد و رئیس مرکز پژوهش شرکت میتسوبیشی ژاپن دیدار و گفتگو کرد.

محمد فرهادی و همتایان اروپایی وی در این دیدارها بر ضرورت گسترش همکاریهای علمی و فناوری در شرایط پساتحریم تاکید کرده و در خصوص همکاری در زمینه تبادل اعضای هیئت علمی،انجام تحقیقات مشترک علمی ،تبادل دانشجوی بورسیه و غیربورسیه، برگزاری دوره های مشترک آموزشی در دوره های دکترا و کارشناسی ارشد و برگزاری سمینارهای علمی مشترک بحث و گفتگو کردند.

همچنین طرفین در این دیدارها در زمینه افزایش کرسی های اسلام شناسی و هنرهای اسلامی ، زبان فارسی ، باستان شناسی و همکاری پارک های علم و فناوری دیدگاههای خود را بیان کردند.

تاکید بر استفاده از علوم و فناوری برای غلبه بر چالش‌های زیست محیطی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست عمومی اجلاس علم و فناوری در جامعه در کیوتوی ژاپن بر ضرورت استفاده از علوم و فناوری برای غلبه بر چالش های محیط زیست در سطح جهان تاکید کرد.

محمد فرهادی گفت: برای غلبه بر معضلات كنوني محيط زيست، لازم است تا از جديدترين فناوري هاي روز دنيا نظير محصولات نانو و بايو و نيروهاي انساني توانمند و غيره بهره گيريم. همچنين بايد جامعه را با استفاده از رسانه هاي جمعي، مدارس و دانشگاه ها تحت آموزش قرار دهيم.

وی افزود: به دليل خشكسالي هاي مستمر و توليد ذرات گرد و غبار ناشي از تغييرات آب و هوا، در ایران محققان، فناوري هاي پيشرفته و نويني را از قبيل پوشش گياهي و پوشش پليمري براي غلبه بر چالش گرد و غبار پيشنهاد و اتخاذ كرده اند.

فرهادی گفت: هرچند كشورها مي بايست از علوم، فناوري و نوآوري هاي خودشان براي غلبه بر اين چالش ها استفاده كنند اما بايد تاكيد كرد كه مشكلات محيط زيست الزاما مربوط به يك كشور نيست و با افزايش روند رشد در داخل كشور، كشورهاي مجاور را نيز تحت تاثير قرار مي دهند.

وزیر علوم تاکید کرد : بايد تاكيد داشت كه صرف تحقق پيشرفت هاي علمي و فناوري، همسو با تحقق اهداف پيش رو نيست و مساعدت و همكاري همه كشورها در این زمینه مورد نیاز است. ایران می کوشد حفظ منابع طبيعي را از طريق سه راهبرد اساسي پرهيز ار تداخل بي رويه در محيط زيست با اتكا به آگاهي عمومي و بهبود مصرف منابع ،پرهيز از آلودگي هوا و محيط زيست با استفاده از توسعه فناوري انرژي هاي تجديدپذير و توسعه چرخه بازيافت انرژي و محصولات را انجام دهد.

وی افزود: رابطه بين جمعيت، محيط زيست و مصرف انرژي، طي دهه هاي اخير از موضوعات و چالش هاي مهم تغييرات جمعيتي بوده است كه به طور ويژه مورد توجه دانشمندان، سياستگذاران و مردم قرار گرفته است.

وزیر علوم گفت: به طور منطقي، افزايش جمعيت، به احتمال زياد منجر به افزايش مصرف كنندگان و متعاقبا افزايش مصرف غذا، لباس، حمل و نقل و مواردی از این قبیل مي شود با اين حال، فناوري و آگاهي مردم مي تواند موجب كاهش ميزان مصرف انرژي شود چرا که رشد جمعيت و ميزان مصرف، بزرگترين چالش هاي توسعه پايدار براي همه جهان است و این بسيار مهم است كه كشورها، چارچوب پيشنهادي را در كارگروه چالش جمعيت و منابع اتخاذ بکنند.

فرهادی با اشاره به موضوع جمعيت در ايران گفت : ايران، تغييرات دموگرافيك قابل توجهي را طي قرن گذشته تجربه كرده است و با وجود افزايش هفت برابري جمعيت در اين مدت، كاهش رشد جمعيت طي ده سال اخير، از 3.6 به 1.3 درصد مشهود است.

وی افزود : ايران در حال حاضر با افزايش نيروي كار مواجه است چرا که كاهش جمعيت زير 15 سال و ورود جمعيت به گروه سني بالاتر، موجب افزايش تعداد جمعيت فعال ( 15 تا 64 سال) گرديده و اين امر شرايط مثبتي را براي توسعه اقتصادي كشور فراهم ساخته است. اين پديده را مي توان يك افق دموگرافيك افزوده از فرصت ها دانست که تحت چنين شرايطي، نيروي كار موجود، افزايش يافته و نسبت وابستگي ( نسبت گروه هاي سني زير 15 سال و بالاي 65 سال به گروه جمعيتي 15 تا 65 سال) كاهش يافته است.

وزیر علوم گفت : بايد توجه داشت كه در حال حاضر در بين اين جمعيت فعال، حدود 11 ميليون نفر یعنی يك هفتم جمعيت كشوردانش آموختگان دانشگاهي هستند و بيش از 4.6 ميليون نفر در دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و موسسات تحقيقاتي مشغول به تحصيل هستند كه بيش از 700 هزار نفر آنها دانشجويان تحصيلات تكميلي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري هستند.

وی گفت: اين شرايط، فرصت طلايي را براي ايران فراهم ساخته است كه مي تواند در صورت برنامه ريزي مناسب و نهادينه شدن، افزايش توليد و سرمايه گذاري را به همراه داشته باشد. با اين وجود، اين رشد دموگرافيك، نياز به يك شرايط سرمايه گذاري مشوق و جاذب، ايجاد فرصت هاي شغلي، سرمايه گذاري براي آموزش و توسعه مهارت هاي شغلي براي نيروي كار در حال رشد دارد .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =