ربات سایبورگ با عضله حلزون دریایی را ببینید/ربات ۵ سانتیمتری با کاربردهای جدید

ایسنا نوشت: محققان دانشگاه کیس‌وسترن رزرو با استفاده از عضله حلزون دریایی در یک بدنه پلیمری چاپی سه‌بعدی توانسته‌اند یک ربات کوچک به طول پنج سانتیمتر تولید کنند که از کاربردهای زیادی برخوردار خواهد بود.

محققان در مقابل عملگرهای سفت، به دنبال یک ربات نرم و انعطاف‌پذیر بودند. از این رو از عضله استفاده کردند که منبع سوخت خود را داشته و از توان وزنی بالاتری برخوردار است. حلزون دریایی نیز یک موجود وفق‌پذیر است و می‌تواند تغییرات دمایی، شوری و دیگر متغیرهای محیطی مانند فشار عمق را تحمل کند.

محققان این ربات را با استفاده از کل توده باکال یا عضله I2 در دهان حلزون دریایی کالیفرنیا و یک بدنه پلیمری نرم ساخته‌اند. عضله این ربات در اثر اعمال یک میدان الکتریکی خارجی، منقبض و منبسط شده و بازوهای ربات را حرکت می‌دهد.

ربات مذکور اکنون تنها می‌تواند چهار میلیمتر در دقیقه حرکت کند. اما محققان تصمیم دارند یک نسخه پیچیده‌تر را با استفاده از غدد گانگلیون بسازند که سیگنال‌ها را از مغز به عضلات انتقال می‌دهند.

به گفته آن‌ها، عضله با گانگلیون می‌تواند حرکات بیشتر و پیچیده‌تری را انجام بدهد و همچنین توانایی یادگیری دارد.

محققان همچنین از کلاژن پوست حلزون برای ساخت یک داربست استفاده کردند تا بدنه پلیمری را برای یک ربات کاملا ارگانیک بر روی آن تولید کنند.

در آینده، ربات‌های این چنینی می‌توانند برای حفاظت از محیط زیست و ماموریت‌های تحقیقاتی در اقیانوس به کار گرفته شوند. به دلیل ارگانیک بودن این ربات‌ها، تولید آن‌ها ارزان است و آلایندگی برای محیط زیست نخواهند داشت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =