ابداع یک روش غیر تهاجمی به جای جراحی قلب باز

ایسنا نوشت: محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند دستگاه جدیدی را تولید کرده‌اند که نیاز به جراحی باز قلب پرخطر را برای مبتلایان به نارسایی دژنراتیو دریچه میترال از بین می‌برد.

دستگاه "هارپون TSD-5" می‌تواند کابل‌های آسیب‌دیده یا کشیده شده‌ای را که باز یا بسته شدن فلپ‌های دریچه قلب را کنترل می‌کنند،‌ بدون نیاز به عمل قلب باز ترمیم کند.

این دستگاه نه تنها زمان صرف شده در اتاق جراحی را کاهش می‌دهد، بلکه در آینده می‌تواند به بیماران اجازه دهد تا یک روز پس از جراحی به خانه بازگردند.

بیماری نارسایی دژنراتیو دریچه میترال یک اختلال رایج دریچه قلب است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن دچار هستند. این اختلال در اثر سوراخ شدن دریچه قلب ایجاد می‌شود که طی آن، کابل‌های کوچک کنترل کننده فلپ دریچه آسیب دیده یا کشیده می‌شوند و در اثر آن، خون در جهت اشتباه جریان می‌یابد.

در حال حاضر برابر ترمیم دریچه، یک عمل جراحی قلب باز تهاجمی انجام می‌شود تا کابل‌های کوچک طی فرآیندی که به مهارت و تجربه زیاد احتیاج دارد، تعویض شوند.

دستگاه هارپون TSD-5 که توسط شرکت پزشکی هارپون در بالتیمور ساخته شده، بر پایه فناوری مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توسعه یافته و کار جراحی را برای پزشکان ساده‌تر و برای بیماران، کمتر تهاجمی کرده است.

این دستگاه شبیه یک اتصال افشانه برای شلنگ باغبانی است که یک سوزن بزرگ بر روی آن قرار گرفته است. هارپون از طریق یک سوراخ کوچک در قفسه سینه بیمار وارد قلب می‌شود و به وسیله تصویربرداری اکوکاردیوگرافی به سمت فلپ‌های آسیب‌دیده راهنمایی می‌شود.

دستگاه مذکور می‌تواند در حالیکه قلب به تپش خود ادامه می‌دهد، ماده کابل مصنوعی را در فلپ آسیب‌دیده نصب کرده و از طریق یک فرآیند خودکار، گره‌ای را برای نگه داشتن کابل در محل خود ایجاد می‌کند. به این شیوه دیگر نیازی به بای‌پس قلب و ریه نخواهد بود. می‌توان این کابل‌ها را زمانی که قلب به کار خود ادامه می‌دهد، تنظیم کرد تا طول مطلوب بدست بیاید.

جراحان در نخستین کارآزمایی بالینی این دستگاه از آن برای کاشت کابل‌های مصنوعی در 11 بیمار در لهستان استفاده کردند. به گفته محققان، سه تا چهار کابل برای بیشتر بیماران نیاز بود و اینکه نارسایی دژنراتیو دریچه میترال همه آن‌ها پس از کاشت موفق کاهش یافت و تا 30 روز بعد نیز ثابت ماند.

این تحقیق در مجله Circulation منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جراحی RO ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    جانه خودم این مدل دستگاه ساختنش راحته اما پزشکان اصلا همکاری نمیکنند و نیازهاشون رو اعلام نمیکنند و علاقه شدید به سلاخی دارند تا قشنگ جوونه مریض از حلقش روونه شه.این دستگاه فقط یه رباطه گره زنه کابله ،همین.