«خبرجنوب» نوشت: همین هفته گذشته بود که در یک مراسم کاملا رسمی در یکی از ادارات کل استان تمدن خیز فارس! در قالب یک تئاتر کمدی دست چندم و سطح پائین انواع و اقسام توهین های جنسیتی نثار بانوان حاضر در سالن شد و صد البته زنان حاضر درجلسه که ردیف ردیف سالن را پرکرده بودند بیشتر ترجیح دادند با جیغ و خنده و تشویق، این تئاتر پرشباهت به سیاه بازی را همراهی کنند تا اینکه بخواهند آن توهین ها و تحقیرها را به روی خود بیاورند.

در بخشی از این تئاتر بازیگر مرد زن پوش که نقش یک زن پرقیل و قال و اهل دعوا را بازی می کرد، در حالی که چادر به کمر بسته بود و بچه ای را در آن جا داده بود ، خطاب به زنان تحصیل کرده حاضر در سالن گفت : باز هم به من که یک شلغم فروش گیرم آمد شما که همان هم گیرتان نمی آید.
این مرد زن پوش که در شکل و شمایل یک زن زشت پرحرف با موهای وزوزی در تلاش و تقلا بود که حاضران در سالن را بیشتر و بیشتر بخنداند به همین جا اکتفا نکرد و تا می توانست با استفاده از طنزهای جنسیتی هر بار بیشتر بانوان حاضر در سالن را نشانه گرفت اما به جز گلایه سربسته یکی دو خبرنگار زن دریغ از یک اعتراض .
به هرحال شکل گیری چنین اهانت های جنسیتی چه در قالب طنز و چه در قالب مراسم رسمی پدیدهای است که به دلیل نبودن صدایی رسا از سمت جامعه زنان به زننده ترین اشکال خود، رو به گسترش است. حال این جنسیت ضعیف و تحقیر شده یک روز از زبان فلان نماینده مجلس خود را به نمایش می گذارد و دیگر روز از درکلام یک عضو شورای شهر شیراز جاری و ساری می شود.
در جلسه این هفته شورای شهر بود که حق نگر ، عضو شورای شهر شیراز ضمن کمال تشکر و قدردانی از اتباع بیگانه ای که با دختران ایرانی ازدواج می کنند، گفت: در حالیکه مردان ایرانی زیر بار مسئولیت ازدواج نمیروند باید از مردان اتباعخارجی که با زنان ایرانی ازدواج میکنند تشکر کرد.
و باید ممنون باشیم زمانی که مردان ایرانی به بحث ازدواج ورود نمیکنند و رغبتی به این امر نشان نمیدهند و زیر بار مسئولیت نمیروند مردان افغان زنان ایرانی را می گیرند.
وی در اظهار نظری عجیب تر طرح معافیت عوارض سالانه افاغنه دارای همسر ایرانی را مطرح کرد و گفت: اگر دختر داشتم رضایت می دادم با افغانی یا اتباع بیگانه دارای شرایط خوب ازدواج کند!
چنین پیشنهاد های پدرانه و برادرانه بدون هیچ پشتوانه مطالعاتی و جامعه شناسانه از سوی این عضو شورای شهر شیراز در حالی از پشت تریبونی کاملا رسمی مطرح می شود که با کمال تاسف شاهد هستیم در جلسات این شورا چه در این دوره و چه در ادوار گذشته کمترین توجهی به مسائل حوزه زنان و کمبودهای گریبان گیر آن ها نمی شود.
کمبود فضاهای ورزشی ، کمبود پارکها و امکانات تفریحی و عدم برخورداری از امنیت روانی در استفاده سالم از فضاهای تفریحی عمومی، مشکلات زنان نان آور و سرپرست خانوار و غیره و غیره از جمله مسائلی است که نه تنها جزء اولویتهای دست چندم شورا به حساب نمیآید بلکه شاید ترجیح داده میشود برای جلوگیری از ایجاد توقع و انتظار در میان زنان هرگز به آن پرداخته نشود.
**تنها زن عضو شورای شهر شیراز چه می گوید ؟
زهرا یقطین تنها زنی است که به عنوان نماینده زنان شیراز در شورای شهر تریبون و فرصتی در اختیار دارد. این زن اگر چه در محافل غیررسمی، مسائل را کارشناسانه به چالش می کشد و پیرامون آن بحث می کند اما در شورای شهر شیراز جز نقشی کم رنگ در حوزه روابط عمومی، نقش اثر بخشی از ایشان به چشم نمی خورد یا دست کم رسانه ها از آن سراغی ندارند.
وی دلیل سکوت همیشگی خود را در جلسات شورای شهر در این می داند که بیشتر سعی دارد روی موضوعاتی بحث کند و نظر بدهد که کارشناسی شده باشد .
یقطین با بیان اینکه تریبون شورای شهر باید برای طرح مباحث کلان تر و مهم تر در اختیار افراد قرار گیرد، گفت: اظهارنظرهای روز دوشنبه آقای حقنگر پیرامون تجرد زنان و ازدواج آن ها با افغانیها و به تبع آن واکنش های پس از آن یادآور این مطلب بود که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به تبعات ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه گفت: بیان چنین مطالبی در صحن علنی شورای شهر شیراز به هیچ عنوان مورد قبول نیست و اگر قرار است بحثی در این زمینه صورت گیرد باید مبنای علمی داشته باشد. یقطین ادامه داد: اگر ما امروز مشکلی به نام تجرد و افزایش سن ازدواج جوانان را داریم باید ریشه آن را در عواملی چون اشتغال ، مسکن و مشکلات اقتصادی جستجو کرد و در کنار آن پرسید که برای رساندن جوانان خود به درجه ای از بلوغ فکری برای تشکیل خانواده چه کار کرده ایم؟
وی افزود: معضل ازدواج جوانان ما با آزاد گذاشتن ازدواج آن ها با اتباع بیگانه قابل حل نیست و اگر تعدادی از دختران ما تن به چنین ازدواجهایی می دهند باید دید که آن ها تحت چه شرایط اقتصادی و اجتماعی راضی به چنین ازدواج هایی می شود.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: افرادی که چنین مباحثی را مطرح می کنند ذره ای متوجه تبعات آن نیستند و نمی دانند که در فرهنگ آن گروه ها شان و ارجی برای زنان تعریف نشده است بنابراین با توجه به این مشکلات باید گفت آیا واقعا چنین موضوعاتی نیاز به طرح در یک فضای رسمی را دارد؟
از ماست كه بر ماست
در ادامه واكاوي اين موضوع عضو هيات علمي دانشگاه شيراز بخشي از دليل گسترش ديدگاههاي جنسيتي در محافل رسمي را گسترش مشاركت سياسي زنان مي داند و مي گويد: به طور قطع حضور 17 نماينده زن در مجلس دهم، حركت بديعي است كه يك سري مقاومت ها را نيز به همراه دارد و اين مسالهاي نيست كه بتوان به راحتي از كنار آن گذشت و چنين ساختار شكني هايي به طور حتم يك سري عكس العمل هايي را به همراه خواهد داشت.
حليمه عنايت با بيان اين كه تداوم چنين نگرشهاي جنسيتي در سطوح مختلف خطرناك است گفت: مسلماً نگاه هاي جنسيتي به مسائل زنان در تمام برهه ها وجود داشته و دارد اما در اين مقوله يك محور نگاه زن به زن است و محور ديگر نگاه مرد به زن و به نظر من اگر در اين وضعيت نگاه زن به زن روشن بود يا تغيير كرده بود، قطعاً ديگران هم حساب كار را مي كردند اما وقتي از سمت جامعه زنان فقط سكوت مي بينيم و هيچ عكس العمل و واكنشي را شاهد نيستيم ديگران راه بر ايشان باز مي شود.
اين جامعه شناس، نقش زنان را در گسترش چنين نگرش هايي بسيار تاثيرگذار دانست و افزود: متاسفانه زنان جامعه در بسياري موارد آمادگي دامن زدن به اين رفتارها را دارند، نمونه آن همين كليپها و جوك هاي زنانه اي است كه دست به دست در فضاي مجازي مي چرخد و خود زنان هم كاملاً در پخش و اشاعه آن دخيل هستند، آن را منتشر مي كنند و فقط مي خندند.
اين استاد دانشگاه شيراز با تاكيد بر ترميم نگرشها نسبت به حوزه زن گفت: در دولت قبل زماني كه از يكي از وزراي آموزش و پرورش سوال كردند كه چرا شما مشاور در امور بانوان انتخاب نكرده ايد؟ ايشان پاسخ داد كه «من نتوانستم زن توانمندي در اين حوزه پيدا كنم» و متاسفانه اين ديدگاه را كسي داشت كه وزارتخانه اي در اختيارش بود كه بالاترين مشاركت زنان را در آن شاهد بوديم. عنايت افزود: البته چنين نگرش هايي در بدنه دولت مربوط به دوره گذشته است اما الان چه؟ در آن زمان حق اعتراض و ورود به موضوعاتي از اين دست نبود اما حالا كه مي شود به صورت رسمي و قانونمند جلوي چنين روندي را گرفت و عكس العمل نشان داد. وي ادامه داد: ما نبايد اين اميد را داشته باشيم كه ديگران برايمان كاري كنند و اين خود آگاهي بايد از جامعه زنان شروع شود. مسلم است كه وقتي توهين مي كنند و هيچ عكس العملي ديده نمي شود چنين رفتارهايي تداوم پيدا مي كند.
**شايد وقتي ديگر
اما در تماسي كه با مدير كل دفتر امور بانوان استانداري فارس داشتيم ايشان ضمن بي اطلاعي از مباحث شكل گرفته در شوراي شهر، هر گونه اظهار نظر در اين مورد را منوط به خواندن دقيق خبر كرد و بيان ديدگاه هاي خود در اين زمينه را به زماني ديگر موكول كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه ما به كرات در جلسات رسمي و غير رسمي شاهد شكلگيري مباحث جنسيتي عليه بانوان هستيم كه نمونه آن اظهارات نادر قاضي پور نماينده مجلس بود گفت: باز كردن چنين مسائل كهنه ای هيچ فايده اي ندارد و ايشان نماينده اي هستند كه اعتبار نامه شان به تصويب
رسيده است. انجام برنامه هاي ويتريني به مناسبت هفته زن، استفاده مكرر از سخنرانان مرد در برنامههاي مربوط به مسائل زنان و كمبود امكانات در اين حوزه سوالاتي بود كه خبرنگار ما پيرامون آن از مدير كل دفتر امور بانوان توضيح خواست و وي اظهار نظر پيرامون اين مسائل را به يكي دو روز آينده
موكول كرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =