شهرداری و این بنرهای کم‌محتوا

شهرداری تهران، کارهای خوب داشته است: پاکیزه نگاه‌داشتن نسبی این شهر بی‌در و پیکر، تفکیک پسماندها در مرکز آرادکوه، گسترش بوستان‌های شهری، توسعه‌ی مترو، ایجاد خانه‌های محیط زیست، و... . این‌ها را می‌گویم برای آن که نمی‌خواهم فقط انتقاد کنم، و برای آن که معتقدم نمی‌توان هیچ شخص و دستگاهی را «یک‌جا» داوری و آن را خوب و بد کرد، بلکه باید کارهای درست و نادرست آن را جداگانه ارزیابی نمود (و البته می‌توان در مورد مجموعه عملکرد آن شخص یا دستگاه در یک زمینه‌ی مشخص هم نمره داد).

شهر تهران (و کلا کشور ما) آن‌قدر گرفتاری دارد که در آن نیازی به ظاهرسازی و خودنمایی (مثلا: نورافشانی روی درختان، نصب ده‌ها پرچم روی هر پل، و چمن‌کاری افراطی)  نیست؛ یکی از اطوارهای پرهزینه و ضدمحیط زیست که چند سالی است شهرداری تهران به آن می‌پردازد، نصب بنرهای بزرگ و پرشمار در بزرگراه‌ها و دیگر خیابان‌ها است که یک بار دیگر در خبرآنلاین به آن پرداخته ام (این‌جا).

هنوز یک سال از زمانی نمی‌گذرد که صدها بنر به عنوان «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» در بزرگراه‌های تهران نصب شد، سپس موج دیگری از بنرها به شهر راه یافت با شعارهایی مانند: از لباس‌های کهنه‌ات خجالت نکش، از افکار پوسیده‌ات شرمنده باش / همسایه‌ی خوب، همسایگانش زیاد گردد / افتادگی آموز اگر طالب فیضی / تا ندانی از کجا گذشته‌ای، نمی‌دانی به کجا رسیده‌ای / سراغ بعضی‌ها رفته‌ای، نمی‌دانی جنس بعضی‌ها اصل نیست / گاهی به تماشای صورت پدر و مادرمان بنشینیم / و ... . در زمستان بنرهای بی‌شماری نصب شد با این نوشته: در موقع بارش برف و یخ‌بندان از زنجیر چرخ استفاده کنید... . و این روزها، بنرهایی با شعارهایی همچون: پاشو وقت کاره / تنبلی ممنوع حتی در روزهای جمعه / تکدی‌گری چهره‌ی شهر را زشت می‌کند / کاسب حبیب خدا است / تنها با کار همگانی می‌توانیم خودکفا شویم / تا نبیند مرد سختی کی گردد تمام... . و تمام این‌ها، به جز هزاران بنری است که به مناسبت درگذشت افراد و چیزهای دیگر، مرتبا نصب می‌شود و برداشته می‌شود.

این همه هزینه از جیب ملت، و این فشار سنگین بر محیط زیست برای نمایش شعارهایی تا بدین حد تکراری و بعضا مبتذل، چرا؟! مطمئنم که شهردار تهران و همکارانش می‌دانند که چند میلیون شهروند که هر کدام اگر خودشان از طراحان این بنرها بافرهنگ‌تر نباشند، دست‌کم یک شخص باتجربه یا تحصیل‌کرده در خانواده و همسایگی دارند و گوششان از این‌گونه نصیحت‌ها پر است، با دیدن این شعارها چیزی به دست نمی‌آورند.

 چه دستی در کار است که باید سرمایه‌های پولی و فرهنگی و طبیعی این مملکت، به نفع عده‌ای رانت‌خوار بر باد رود...؟!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    4 8
    خیلی کوته فکریه اگر بگیم این کار ها غلط هستش و افراطی بیش نیست به نظرم خیلی هم خوبه و تاثیر گدار حتی جا داره به صورت مستقیم احادیث ائمه نوشته بشه
  • بی نام US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    8 2
    آفرین ..خدا وکیلی باید نظارت کنین روی این ولخرجی های قالیباف به جای ساختن پل و حذف چهار راهها و این دور برگردانهایی که باعث نابودی سلامت و سر مایه مملکت میشن بنر های دارای اطلاعات سوخته و بعضا جناحی مثل کاغذ دیواری میچسبونن به در و دیوار شهر
  • بی نام NG ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    5 7
    به نظر من این کارها در راستای فرهنگ سازی هست و تاثیر خودش رو هم میذاره، حتی اگه 10 نفر از جمعیت تهران از جملاتی مثل کار عار نیست تحت تاثیر قرار بگیرن خوبه
  • بی نام CN ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    5 4
    با احترام براي نويسنده خيلي مقاله كم محتوا و ابكي بود
  • شروین A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    3 2
    با نظر شما مخالف هستم
  • بی نام A1 ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    5 2
    من نفهمیدم تخصص ایشون چیه، راجع بع همه چیز اظهار نظر میکنه معمولا هم نظریه هایی میده که نه قابل اثباته نه قابل رد
  • بدون نام ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    2 3
    نور پردازي ر وي درختان و چمن كاري خيلي هم خوبه اتفاقا و به شهروندان حس خوبي ميده كه در پاريس دارند زندگي ميكنند . اما درباره بنرهاي بي محتواي فعلي درباره تنبلي موافقم .
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 2
    این بنرها جایگزین بنرهای تبلیغاتی انواع کالا و خدمات هستند. صاحبان کسب‌وکار می‌دانند اوضاع مالی و پولی مشتریان یعنی مردم بدتر از ان است که بتوانند چیزی بخرند پس هزینه تبلغ نمی‌کنند. طبیعتا تابلوها نباید خالی باشند تا بالاخره روزی به گردش واقعی کار خود یعنی تبلیغ کالا و خدمات برسند.
  • رضا IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    3 1
    واقعا این مسئله باید پیگیری شود . نمی دانم شورای شهر بی خاصیت تهران در این میان چه کاره است؟
  • حسین IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    1 2
    با سلام به همه دوستان عزیز در خبر آنلاین نمیدونم در دنیایی که تبلیغات تجاری انسان رو خفه میکنه چه در رسانه چه رادیو و چه در سطح شهر حالا یک عده ای اومدن و به زعم من میخان لحظه ای ما رو نجات بدن این موجب ناراحتی است؟؟ من و بعضی از دوستانم بواسطه همین تبلیغات نمک رو از سر سفره حذف کردیم دوست عزیز دنیای امروز دنیای تبلیغاته و چه خوبه از این تبلیغات برای این تلنگر ها استفاده بشه ، من به عنوان یک شهروند به هرکس که این کارها رو میکنه میگم خدا قوت و به امید روزی که در عمل هم بتونیم به این پیامها عمل کنیم
  • جلال میزانی A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    3 3
    کم محتوا؟؟؟ کم محتوا تبلیغات ال جی و سامسونگه نه اینا، اتفاقا برعکس ، یکی دو سالیه که خیلی مطالب خوبی گفته میشه رو این بنرها
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 3
    من فكر نمي كنم اين تابلوها به هيچ وجه مبتذل بود به نظرم خيلي هم ساده و روان بود. يك عده كاري بلد نيستند و فقط ايستادند ببينند كي كار مي كنه ازش انتقاد كنند. شب چهار شنبه سوري هم كه پيامهاي پرويز پرستويي براي منع آتش بازي در شهر نصب شده بود، يك عده فقط از اين بنده خدا انتقاد كردند
  • tt RO ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    7 1
    مطلب بسیار قابل تامل و خوبی بود....اضافه کنید به اینها موارد ذیل را : 1کاموا پیچی تنه درختان در بلوار کشاورز تهران نوروز 95فقط لحظه ای به هزینه کامواهای مصرفی و وقت و هزینه دستمزد افرادی که این کار ار انجام داده اند فکر کنید.. در همین منطقه شش شهرداری تهران تنها دواستخر احداث کرده است...بهتر نبود هزینه ای که صرف این کاموا پیچی ها شده به کارهای مهم تر اختصاص می یافت؟؟؟؟ 2تعویض همین پرچم ها به مناسبت های مختلف نصب پرچم های سیاه در ایام عزاداری 3استفاده بی رویه از کیسه های پلاستیکی در استخرها و مجموعه های ورزشی 4خرابی دوش ها و شیرهای آب در استخرها و مجموعه های ورزشی که منجر به هدررفت هزاران لیتر آب می شود.و هزاران مورد دیگر که هر روز در شهر تهران می بینیم