یک آزمایش ساده خون با توانایی تشخیص پنج نوع سرطان/ تشخیص زودهنگام سرطان راحت‌تر می‌شود

همشهری آنلاین نوشت: دانشمندان موفق به کشف ردپایی ژنتیکی شده‌اند که می‌تواند به نشانگر جهانی سرطان تبدیل شده و به واسطه آن با یک آزمایش خون ساده پنج نوع سرطان متفاوت را تشخیص داد.

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان آمريكايي نشانگر ژنتيكي را در DNA تومورهاي سرطاني شناسايي كردند كه در پنج نوع سرطان مختلف مشترك هستند و مي‌توانند براساس آن انواع سرطان‌ها را در مراحل اوليه شناسايي كنند.

اين نشانگر نتيجه روند تصحيح شيميايي DNA است كه متيلاسيون (افزایش یا جانشینی یک گروه متیل به یک مولکول) ناميده مي‌شود و كنترل فرايند بيان ژن را به عهده دارد. با شناسايي اين نشانگر متيلاسيون، دانشمندان شواهدي محكم را از اين نشانگر در پنج نوع تومور متفاوت، تومور روده، ريه، سينه، معده و اندومتر رحم به دست آوردند.

به گفته دانشمندان، يافتن نشانگر مبتني بر متيلاسيون مانند يافتن سوزن در انبار كاه است،‌شناسايي اين نشانگر چالشي فني است اما با يافتن اين نشانگر متيلاسيون ارتقا يافته به نام ZNF154 در اطراف يك ژن اين چالش به پايان رسيد.

اين يافته جديد كه در نشريه تشخيص مولكولي گزارش شده‌است، براساس پژوهشي انجام گرفته كه در سال 2013 انجام شد و دانشمندان با يافتن نشانگري مشابه، احتمال دادند اين نشانگر يك ردپاي جهاني براي تشخيص سرطان باشد.

دانشمندان موسسه مطالعاتي ملي ژنوم انسان مجموعه‌اي از مراحل را اجرا كردند كه به آشكارسازي اين نشانگر در انواع تومورها منجر شد. محققان از تكنيكي به نام واكنش زنجيره‌اي پليمراز استفاده كردند تا DNA استخراج شده از تومورها را تقويت كنند و پس از بررسي نتايج موفق به شناسايي نشانگر ZNF154 در تومورهاي متفاوت شدند.

دانشمندان اكنون قصد دارند امكان استفاده از اين نشانگر را براي تشخيص سرطان‌هاي مثانه، سينه، روده، پانكراس و پروستات از روي آزمايش ساده خون مورد بررسي قرار دهند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    6 0
    خدایا بخاطر فرستادن این فرشته ها به زمین ازت ممنونیم
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    9 0
    ای خدا نسل این بیماری رو ریشه کن کن