در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما عنوان شد مرز مهران به سمت ایران یک طرفه شده و مرزهای چزابه و شلمچه نیز تنها برای زائرانی که ویزا دارند، باز است. موج بازگشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین به کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد برگزاری اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به صورت حضوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شد و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، مروارید استاندار ایلام و ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز به صورت تصویری و تلفنی در این گفتگو شرکت داشتند. 

بحث درباره سرویس دهی به زائران اربعین و برنامه ریزی برای بازگشت موج ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری ایرانیان از کربلا به سوی وطن با سخنان ذوالفقاری آغازشد که مشروح آن را در پی می خوانید:

الان وضعیت تردد در مهران و خروج زائران چطور است؟
ذوالفقاری: در ارتباط با مرز مهران، خروجی بسیار سنگینی داشتیم و مجبور شدیم محدودیتهایی را از این استان و استانهای دیگر برقرار کنیم تا بتوانیم موج زائران را کنترل کنیم. برگشت از روز گذشته، شروع شد و تا دیروز ۷۹ هزار زائر برگشت کردند. زیرساختهای عراق از لحاظ جاده، طوری نیست که امکان زیاد رفت و برگشت را داشته باشد. مرزبانان عراق به لحاظ ترافیک از سمت عراق به سمت ایران داشتیم، با همکاران ما گفتند مسیر رفت را کاملا مسدود کردند. مسیر ورودی از مرز مهران باز است. عزیزانی که دارای ویزا هستند می توانند از مرز چزابه و شلمچه عبور کنند ولی از مرز مهران این محدودیت را داریم.

توصیه شما به کسانی که ویزا دارند ولی پشت مرز مهران مانده اند، چیست؟

ذوالفقاری: ما در درجه اول توصیه می کنیم به مرزهای جنوبی برود. امروز جمع کثیری از اتباع خارجی با خانواده در مهران تجمع کردند. با بلندگو بارها اعلام شده مرز بسته است و باید کسانی که ویزا دارند از مسیر دیگری عبور کنند. طرف عراقی مرز را بسته است و ورودی به سمت عراق بسته است.

در شلمچه و چزابه به چه شکل است؟
ذوالفقاری:
۵۵ درصد کل زائران از مرز مهران می روند و از دو مرز شلمچه و چزابه ۴۵ درصد خروج زائران را داشتیم. به تعداد مردم گیت ایجاد شد و در بازدیدهای حضوری ما و سایر مسئولان، همه شاهد بودیم کسانی که دارای ویزا بودند اساسا معطلی نداشتند. ما با جمع زیادی از افراد فاقد ویزا مواجه بودیم که در مرز تجمع کرده بودند. برخی نیز در منطقه مرزی مشکل به وجود آوردند و بنا شد از دیروز تا امروز برای کسانی که ویزا داشتند، دچار دردسر شدند.

راه حل این مشکل چیست؟ چقدر برای عبور از مرز باید زمان گذاشت؟

ذوالفقاری: تنها راه حل مشکل این هموطنان این است که با ویزا بیایند. تمام کسانی که ویزا داشتند به راحتی در ۳ ثانیه، نیروی انتظامی در ۹۰ گیت در مرز مهران حضور داشتند. عراق نیز گیت های خود را اضافه کرد. اساسا هیچ معطلی در این مسیر نبود. در ۳ تا ۵ ثانیه مجموع کنترل ما زمان می خواست. ما ۳ برابر سال گذشته گیت اضافه کردیم. زوار نیز در مجموعه افزایش یافت.

سعید اوحدی رئیس سازمان خج و زیارت به صورت تصویری از مرکز آبادان وارد بحث شد.

وضع اسکان و تغذیه زوار در مسیر عراق و برای کسانی که برمیگردند چطور است؟
اوحدی:
امسال با توجه به تسهیلات خوب در ستاد مرکزی انجام شد، حماسه بسیار باشکوهی از ایثار و گذشت مردم شاهد هستیم. امروز بازدید از مرز شلمچه داشتیم و شور و نشاط و عشق مردم به اهل بیت علیهم السلام را دیدیم که هر چه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند. این اطمینان را به مردم عزیز و زوار می دهیم که هیچ کمبودی در حوزه تغذیه، تدارکات و اسکان نداشتیم. امشب با استاندار ایلام صحبت می کردیم. علی رغم اینکه امروز بعدازظهر مرز مهران بسته شد، هماهنگی خوبی انجام شد برای اسکان این عده، تمهیدات و تغذیه تدارک شد.

برای بازگشت چه تمهیداتی اندیشیده شده؟

اوحدی: امروز معاون اول ریاست جمهوری و دکتر رحمانی فضلی حضور داشتند و شاهد برگشت تعداد زیادی از زوار بودیم. ۶۵ هزار نفر امروز از مرز شلمچه برگشتند. همه بدون استثنا و با کمال رضایت از زیارت اربعین برگشته بودند.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.

 

در ساعات پایانی امشب وضع جاده های منتهی به مهران و مرزها چطور است؟
مروارید: از ساعت ۳ بعدازظهر عراقیها مرز را بستند و دو بلوک سیمانی گذاشتند و گفتند پذیرش نمی کنیم. تردد به عراق انجام نمی شود. آنهایی که پشت در ماندند ۵ هزار نفر هستند که فعلا در پایانه و چادرها اسکان دادیم. با بلندگو هم گفتیم عراقیها نمی پذیرند و باید برگردند. آنهایی که ویزا دارند باید از مرزهای دیگر بروند و کسانی که ویزا ندارند باید برگردند. تا ساعت ۷ نیز حدود ۴۷ هزار نفر بازگشت زوار داشتیم و مشکلی نیز نیست و امکانات فراهم است. برخی نیز با سواری آمده اند که از داخل شهر مهران هستند و برخی نیز از اتوبوسهای بین شهری استفاده می کنند. پایانه در محوطه پایانی مرزی است و نیاز به طی کردن مسافت زیادی نیست. اتوبوس هم به اندازه کافی هست. البته روزهای آینده تعداد زواری که برمی گردند زیادتر است و برنامه ریزی شده که اتوبوسهای دیگری اضافه شوند. البته امکان توقف و اسکان در شهر مهران به اندازه کافی هست.

چه تمهیدی برای بازگشت سریع زوار از مرز اندیشیده اید؟

ذوالفقاری: ما چند کار کرده ایم که برگشت زائران مدیریت شود. ما کمتر از ۱.۶ میلیون زائر در عراق نداریم. حداقل ما ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر داریم که بر اساس آمارهای رسمی ۴۷ درصد افزایش نسبت به پارسال داریم. برگشت این تعداد زائر اگر در ۲ یا ۳ روز باشد همه امکانات هم جواب نمی دهد. از قبل با ۲ میلیون پیامک برای زوار ارسال کردیم که مسیر برگشت را کنترل کنند. ضمن اینکه پیش بینی خدمات دهی در عراق تا چند روز بعد از اربعین در نظر گرفته شده. هم از اسکان و هم از نظر تغذیه برای زائرانی که با تاخیر برمی گردند. بر خلاف سال گذشته که بعدازظهر اربعین، موکبهای عراق برچیده می شود، ما طرحی را داریم که برای چند روز این موکبهای ایرانی برقرار باشد.

حسینی بای، خبرنگار صدا و سیما از کربلا به صورت تصویری وارد گفتگو شد و گفت: هوا در حال سرد شدن است و پیش بینی بارندگی شده است.

از اوضاع جاده ها و مسیر زوار و جمعیت بگویید.
حسینی بای: امروز از نجف و کرما آمدم و در عمود ۲۸۵ توقف کردیم، کل جاده که ۸۵ کیلومتر است، پر است. جاده پر از جمعیت است. ازدحام زیاد است و امروز از راه فرعی به کربلا رسیدیم. ترافیک بسیار شدید بود. چندین کیلومتر مانده به حرمین، مسیرها بسته شده و باید پیاده تردد کرد. جمعیت دور حرم بسیار زیاد است. ولی نظم و ترتیب و انظباط در همه مسیرهای منتهی به کربلا دیده می شود. همه مسیرها پر از جمعیت است. وزارت خارجه عراق اعلام کرده حدود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار روادید برای ایرانیها صادر شده است. وزارت خارجه عراق نیز معترض بود که چرا برخی از مرز مهران بدون روادید وارد شده بودند. از لحاظ تروریستی نیز هیچ حادثه ای نبوده، در بغداد چند مورد کشف بمب داشتیم.

ذوالفقاری: برای مدیریت برگشت زائران، پیش بینی خدمات در داخل عراق شده است. از لحاظ حمل و نقل هم برنامه ریزی کردیم. به جز ناوگان حمل و نقل عراق به خصوص بخش خصوصی، حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس، کامیون و تریلر در عراق ساماندهی شده تا زائران را به مرز منتقل کنند. در ایران نیز ۶ هزار اتوبوس پیش بینی شده و همه اتوبوسهای بین شهری در اولویت انتقال زائران قرار داده است. حتی برخی از اتوبوسهای شهرداری را در مرز مستقر کردیم تا زائران را به ایلام منتقل کنند.

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به صورت تلفنی در برنامه حاضر شد.
تمهیدات شما برای اسکان زائران چیست؟
چرخساز:
برای راحتی بازگشت زائران، تمام موکبهایی خود در عراق را که مستقر کرده بودیم تا پایان عزیمت عزیزان، برپا خواهد ماند. ۳ درمانگاه را در بدره، العماره و بصره مستقر کردیم که از امروز فعال شده است تا اگر زواری که می خواهند برگردند و مشکل دارند، پوشش داده شوند. ما قرارگاه های مرزی خود را هم فعال کردیم و ۵ فروند بالگرد هم مستقر کردیم که در صورت نیاز، با تمام توان کمک کنیم.

پارسال اعزام زائران با مشکلاتی همراه بود. برنامه ریزی ستاد اربعین امسال محقق شد که مشکل نداشته باشیم؟
ذوالفقاری:
برنامه ریزی امسال با سال گذشته متفاوت است. سال گذشته تا یک ماه قبل در حج و زیارت مسئول پیگیری بودند. بعدا مسئولیت این کار به وزارت کشور واگذار شد. اگر بخواهیم سهم در نظر بگیریم، سهم اصلی متعلق به مردم است. من موکبی را در آبادان دیدم که فردی سال گذشته خانه اش را فروخته تا خدمات بدهد. امسال رفته مغازه اش را گرو گذاشته تا موکب دایر کند. خانمهایی از صبح تا شب نان می پختند و احساس خستگی نمی کردن. اصل کار توسط مردم بود و مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که باید مردمی باشد. برخی از کارها مانند امنیت، انتظامات و صدور ویزا، حاکمیتی است. همه دستگاه های مستقر در مرز، ستادهای استانی و همه واقعا با نگاهی جهادی و تفکری بسیجی در این حوزه کار می کنند. هیچگونه ناهماهنگی یا کم کارکردی در هیچ حوزه ای نبود. هر لحظه اراده می کنیم این اتفاق می افتد.

یک مسئله امنیتی در کلام همکار ما اشاره شد. زوار باید چه مسایلی را در حوزه امنیت در نظر داشته باشند؟

ذوالفقاری: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این عملیات سنگین حضور دارند. خیلی از زیرساختهای ما تغییر کرده. اگر توفیق باشد برنامه های اساسی و بنیادین برای سال آینده داریم تا مراسم اربعین با ظرفیت بالا اجرا شود. درباره مسایل امنیتی نیز دو سه نکته قابل ذکر است، اول از اینکه باید از دولت عراق تشکر کنیم که یک میلیون و ۵۶۰ هزار ویزا برای اربعین صادر کرده است. دوم مسایل امنیت است که خود توانسته است اداره کند. ما البته در مستشاری و آموزش کارهای زیادی کردیم که خوب پیش رفته.
زائران نیز باید در مراقبت از اسناد خود دقت کنند. برخی افراد اسنادشان را گم کرده اند و دچار مشکل شده اند. کسانی که اسنادشان را گم کنند، با استعلام از سامانه نیروی انتظامی، یک پاس گذر برای آنها صادر می شود. سال گذشته در ارتباط با مفقودین مشکل داشتیم. امسال اگر کسی گم شد به پایگاه هایی که تعیین شده مراجعه کنند. از سفر به سامرا خودداری کنند و در برگشت هم عجله نکنند. اگر هماهنگی بین ما و مردم باشد، نتیجه مثبت خواهد داشت.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اربعین هنوز فرداس تو عراق.. چی شده اونا از زیارت اربعین برگشتن