سالِ «آتش بازی» بلوطستان در عروس زاگرس(ایلام )

آفتاب ایلام نوشت:

فعال کردن و عملیاتی شدن مصوبات کارگروه حفظ و احیای جنگل های بلوط استان ایلام پیشنهاد و ضرورتی است که آفتاب ایلام توجه مسئولین را به آن پیشنهاد دارد. چرا که جنگلهای بلوط استان ایلام هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.
استان ایلام به رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می رود عرصه های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب و علف تبدیل کند.
وقوع آتش سوزیهای گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و... هر کدام زخمی را بر تن عروس زاگرس (ایلام)زده‌اند تا سکته های مختلف قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف‌تر کند.
امروزه جنگل های ایلام در معرض تهدید بوده و با توجه به اینکه درختان بلوط به نوعی با زندگی مردم ایلام و نوع فرهنگ آن ها عجین شده است اگر راهکارهایی برای رفع این چالش ها اندیشیده نشود در آینده با مشکلات پرمخاطره تری نسبت به وضعیت کنونی مواجه خواهیم بود.این امر در حالی است که مدیرکل محیط زیست استان ایلام از کاهش تشکل های مردم نهاد در این استان خبر داده است . در حالیکه تعامل این تشکل ها با سازمان محیط زیست ایلام و توجه به رشد و افزایش آنها برای حفظ منابع محیظ زیست بسیار خوب است.
واین تشکل های زیست محیطی را به عنوان بخشی که در انتقال فرهنگ زیست محیطی تلاش می کنند جزیی از سازمان محیط زیست باید دانست هرچند ممکن است بین این دو نهاد اختلاف نظراتی وجود داشته باشد ولی در مجموع استان ایلامباید از این تشکل ها در همه زمینه ها برای حفظ درختان بلوط استفاده مطلوب نماید.چرا که به رغم آتش سوزیهای هرروز جنگل های ایلام توجه به تشکلهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد ضرورتی است که در ایلام به آن توجه نشده است و کاهش آنان این بی توجهی را اثبات میکند.چرا که میزان آتش سوزی جنگل های حوزه تحت مدیریت سازمان محیط زیست ایلام را طی امسال فاجعه آمیز است .فعال کردن و عملیاتی شدن مصوبات کارگروه حفظ و احیای جنگل های بلوط استان ایلام پیشنهاد و ضرورتی است که آفتاب ایلام توجه مسئولین را به آن پیشنهاد دارد. چرا که جنگلهای بلوط استان ایلام هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =