بخش‌هایی از قسمت غربی کوه آبیدر موسوم به «گویز کویر» و «دول رحمان» در شهر سنندج، غروب روز جمعه(12 تیر) آتش گرفت که با تلاش نیروهای مردمی و دولتی، مهار و خاموش شد.

به گزارش ایسنا؛ این آتش‌سوزی از حدود ساعت 19 شروع شد و دامنه وسیعی از این کوه را دربر گرفت.

آتش‌سوزی که از روستای حسن|‌آباد شروع شده بود با گذشت چند ساعت و حضور نیروهای آتش‌نشانی، کوهنوردان و دوستداران طبیعت به علت وسعت زیاد و وزش باد به سرعت گسترش یافت.

وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که علاوه بر کوه آبیدر و مناطق نامبرده، بخشی از روستاهای اطراف را نیز فرا گرفت که مردم این روستاها برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به باغات خود به سختی و با کمترین امکانات به مهار آتش پرداختند.

در پی این اتفاق، ستاد مدیریت بحران استان کردستان در دفتر معاونت عمرانی و با حضور استاندار کردستان برای چاره‌اندیشی درباره این آتش‌سوزی و بررسی علل و عوامل آن جلسه اضطراری تشکیل داد و زاهدی، استاندار کردستان دستورات لازم جهت اعزام ماشین‌آلات آتش‌نشانی، راه و شهرسازی، هلال احمر، منابع طبیعی و شهرداری سنندج به محل آتش‌سوزی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، آتشی که دامن آبیدر و روستاهای اطراف را گرفته بود، پس از گذشت حدود پنج ساعت، توسط نیروهای مردمی و آتش‌نشانی مهار شد و علت آن تاکنون مشخص نشده و با توجه به حجم وسیع آتش‌سوزی، خسارت زیادی به کوه آبیدر و باغ‌های اطراف آن وارد شده است.

بر پایه این گزارش، طی چند سال اخیر به کرات دامنه کوه آبیدر و کوه‌های اطراف شهر سنندج طعمه حریق شده است که اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث، بسیار ضروری است.

همچنین استاندار کردستان از مهار کامل آتش‌سوزی در کوه آبیدر سنندج خبر داد و گفت: اگر همت و یاری جوانان غیور سنندجی و تشکل‌های مردم‌نهاد نبود، مهار آتش غیرممکن بود.

به گزارش خبرنگارایسنا، منطقه کردستان، فرماندار سنندج نیز اعلام کرد: همه افراد زخمی‌ شده اعم از نیروهای مردمی و نظامی که در جریان مهار آتش‌سوزی آبیدر دچار حادثه شده بودند، تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

زارعی افزود: همه مصدومین به صورت سرپایی درمان شده و تعداد معدودی نیز در حال حاضر تحت مراقبت هستند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه هیچ مصدومیت شدیدی گزارش نشده و مصدومان تنها به علت گازگرفتگی تحت مراقبت هستند.

وی همچنین از اعزام نیروهای مراقبتی اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر، ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان و همچنین نیروهای مردمی به سمت روستاهای حسن آباد و عنبربزان جهت پیشگیری از وقوع مجدد آتش سوزی خبر داد.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قباد ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    بابا يه فكر اساسي بكنيد اين لعنتي ها كي هستن كوه هاي سرزمين عزيزمان رو اتيش ميزنن - از داخل شهر برا شرارت ميترسن افتادن به جون درختهاي بدبخت به نظر من من همه اين افراد كه اين كار رو ميكنن بايد بگيرن اتيش بزنن مگه ممكنه تو هر جاي ايران يه اتيش اتفاقي پيش مياد!!!!
  • شهناز A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 0
    آفرین به مردم غیور و شجاع سنندج ..مردم کرد به واقع الگوهستند
  • ایرانی A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    بابا یه هلیکوپتری چیزی بدید به این استانها که جنگل و ... دارن. حیفه اینها از بین برن. مگه چه قدر هزینه داره؟ مردم باید برن خاموش کنن آخرش هم زخمی بشن. این چه وضعشه؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    مگه میشه مگه داریم . الگوی آتیش نشان از عمدی بودن کار داره
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    كوه به طرز عجيبي آتش گرفته . . .
  • کرد IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    خدا این خاک پاک رو نگهداره زنده باد دلیرمردانی که از جان مایه گذاشتند برای مهار حریق