تاریخ شفاهی ایران دو سازمان را به هم نزدیک کرد

نشست معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سازمان ارتباطات اسلامی ظهر شنبه 29 فروردین در محل سالن کنفرانس کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ابتداي اين نشست حسين دهباشي توضيحاتي درباره پروژه تاريخ شفاهي ارائه كرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حدود 20 سال است كه پروژه هاي مختلف تاریخ نگاری را در دست اقدام دارد كه يكي از آنها پروژه تاريخ شفاهي پهلوي دوم بوده كه با مشاركت چند نهاد داخلي و خارجي به انجام رسيد. خوشبختانه  بخش هايي از آن در دوره رياست آقاي دكتر صالحي اميري به ثمر رسيده و چهار جلد از كتاب خاطرات منتشر شده است و شش جلد ديگر در آستانه انتشار قراردارد و فكر مي كنيم نهايتا به 50 جلد برسد.

سپس ابراهيمي تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تاكيد بر لزوم و ضرورت پرداختن به تاريخ شفاهي گفت:  تاريخ شفاهي يك ويژگي مهم دارد و ما  بخشي از زواياي تاريخ كشورمان را مديون تاريخ شفاهي هستيم، چراكه بعضي از حفره هاي تاريخي فقط با تاريخ شفاهي پر مي شود. به همین خاطر بعضي از خاطرات بعد از انقلاب اسلامی در اين زمينه بي نظير است. از اين رو كار آقاي دهباشي و همكاران ايشان نگاه دوسويه به وقايع تاريخي را ايجاد مي كند كه بسيار ارزشمند است. ما واقعا ارزش خاطره نگاري را در كشور نمي دانيم.

 ابراهيمي تركمان ادامه داد: در همين راستا پيشنهادي را امروز به نشست کاری آورده ايم كه اگر افراد شناسايي شوند و استانداردهاي تاريخ شفاهي در اختيار ما قرار بگيرد، سازمان ارتباطات اسلامي آماده است به سراغ اين افراد رفته و مصاحبه تاريخ شفاهي را با آنها در اقصی نقاط جهان انجام دهد.

در ادامه این نشست سليماني از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در رابطه با طرح تاريخ شفاهي 55 رايزن فرهنگي ايران در حوزه آسیا توضيحاتي ارائه كرد و گفت: مجموعه تجارب رايزن هاي مختلف كه توسط دفتر مطالعات سازمان جمع آوری شده هم به صورت مكتوب و هم شفاهي آماده شده كه نزد سازمان است و در هفته پژوهش از پنج كار برگزيده تقدير شد.

در ادامه صالحي اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با ارزشمند دانستن حضور آقاي تركمان در راس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: ملاحظات آقای ترکان بسیار دقیق است چراکه تاريخ شفاهي هم به لحاظ ويژگي علمي حائز اهميت است و هم اگر بتوانيم مجموعه اي از تجارب تاريخي را جمع آوري و توليد كنيم خدمت بسيار بزرگي به آيندگان انجام داده ايم. صالحی گفت: در همين راستا كتابخانه ملي آماده هرگونه همكاري با سازمان ارتباطات اسلامي است كه  پيش از اين هم اين موضوع را  اعلام كرده ایم و اميدوارم امسال سال اقدام و اجرا در زمينه فعاليت هاي مشترك دو سازمان بر اساس تفاهم نامه قبلی باشد.

وي  در پايان سخنان خود با بيان اينكه روابط کتابخانه ملی با سازمان ارتباطات، رابطه بسيار خوبي است گفت: وقتي سازمان ارتباطات در اقصي نقاط دنيا دفتر دارد، منطقي نيست كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي رأسا اقدام به كار مستقل بكند. بنابراين در هر جایی كه سازمان ارتباطات تشكيلات دارد ما هزينه مجدد نخواهيم كرد و مبناي همه اقداماتمان، ظرفيت ها و امكانات سازمان ارتباطات اسلامي خواهد بود.

در پايان اين نشست مقرر شد برنامه هاي مشترك دو سازمان در سال جاري با سرعت بيشتري پيگيري و اجرا شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =