علیرضا ارزانی درکافه خبر تشریح کرد: دلایل گرانی 4 برابری فندق در بازار/ اعلام مقصر افزایش قیمت آجیل؟

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار معتقد است که «برخی از واسطه‌گران و افراد سودجو از وضعیت شب عید در بازار سوءاستفاده می‌کنند، اما من خواهشی که از مردم دارم، این است که خرید آجیل خود را به روزهای پایانی سال منتقل نکنند.»

علی‌رضا ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار که در کافه خبر حضور پیدا کرده بود، درباره بازار آجیل و خشکبار در آستانه نوروز 1394 توضیح داد.

وی اعتقاد دارد که «متاسفانه هر سال شب عید یک حبابی در قیمت‌ها ایجاد می‌شود، چون واردات دست چند نفر است که قیمت‌ها را بالا می‌برند. همه را هم به گردن اصناف می‌گذارند؛ اصنافی که 11 ماه سال خاک می‌خورند که یک شب عید بتوانند کاسبی کنند، اما در آن زمان هم اجناس گران می‌شود. در نهایت هم اصناف مقصر می‌شوند، چون مردم از آنها خریداری می‌کنند.»

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: «در حال حاضر برخی از واسطه‌گران و افراد سودجو از وضعیت شب عید سوءاستفاده می‌کنند، اما من خواهشی که از مردم دارم، این است که خریدهای خود را به روزهای پایانی سال منتقل نکنند.»

ارزانی‌ممقانی با اشاره به قیمت آجیل در بازار، اظهار داشت: «قیمت تخمه ژاپنی نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و الان تخمه ژاپنی را هر کیلو بیش از 40 هزار تومان باید خرید. این در حالی است که پارسال هر کیلو تخمه ژاپنی 10 هزار تومان قیمت داشت، اما چون محصول کم داشتیم و از آن طرف، صادرات انجام دادیم، قیمت‌ها بالا رفت.»

وی با ذکر این نکته که مجموع آجیل و خشکبار نسبت به پارسال افزایش قیمت حدود 20 درصد داشته است، افزود: «در رابطه با تخمه آفتاب‌گردان، نخودچی و پسته تغییر قیمت نداشتیم و حتی قیمت‌هایشان کاهش داشته است.»

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تصریح کرد: «قیمت نخودچی از 35 تا 75 هزار تومان است. همچنین پسته از 35 تا 65 هزار تومان قیمت دارد. قیمت فندق نیز حدود 40 هزار تومان است.»

ارزانی‌ممقانی در ادامه درباره دلیل افزایش قیمت فندق را چنین بیان کرد: «دلیل اصلی آن، کمبود فندق است. در واقع با سرمازدگی محصولات که در سال گذشته افتاد، ما این پیش‌بینی را داشتیم که قیمت فندق افزایش پیدا می‌کند. در این رابطه هم ما نامه زدیم و این موضوع را اطلاع دادیم، اما به صحبت‌های ما توجهی نشد.»

وی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری خبرآنلاین که در حال حاضر هیچ نظارتی روی بازار وجود ندارد؟ عنوان کرد: «شعاری نظارت داریم و بازرسی ویژه داریم، ولی نظارت نداریم.»

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار متذکر شد: «اگر نظارت وجود دارد، چرا هر سال این وضعیت است و این مشکلات را داریم. نظارت که جریمه کردن نیست.»

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • البته IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    19 0
    این را هم یا نمی خریم و اگر هم خریدیم کم می خریم
  • رضا A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    2 0
    ای بابا اجیل که سالهاست نمی خریم