شفقنا نوشت:

لباس های قدیمی ات اندازه ات نمی شود، وقتی برای خرید لباس جدید به بازار می روی و طبق سایز گذشته ات لباس می پوشی، متوجه می شوی دکمه های لباس به زور هم بسته نمی شود، هرچه می خوری سیر نمی شوی و دائم کنار یخچال پرسه می زنی، خودت را در آینه نگاه می کنی و می بینی انگار یک کیلو گوشت به هر طرف پهلویت اضافه کرده اند و گویی یک بالشت بزرگ زیر شکمت جاگذاری شده است! سخت است اما باید قبول کنی که چاق شده ای!چاقی، امری که هیچ کس دوستش ندارد اما روزانه افراد بیشتری به آن دچار می شوند!

با اینکه چاق شدن فرآیندی است که به مرور زمان رخ می دهد اما به صورت ناگهانی خود را نمایان می کند و انگار بسیاری از هموطنان ما ناگهان پرخور و چاق شده اند.

جالب است بدانید، به گزارش " آتلانتیک " بسیاری از افراد فکر می کنند که چاقی معضل کشورهای ثروتمند است اما چند سالی می شود که چاقی تبدیل به اتفاقی شده که سلامتی عمومی کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط را تهدید می کند، حتی در کشورهایی که با نرخ بالای سوء تغذیه دست به گریبان هستند.

یک سوم جمعیت جهان به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند

پژوهشی در این رابطه در مجله ی "لانست" منتشر شده که نشان می دهد یک سوم جمعیت جهان هم اینک به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند و 62 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

70 درصد تهرانی‌های بالای بیست سال چاق اند

از طرف دیگر رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کشور ایران، به ویژه چاقی در کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: حدود 70 درصد تهرانی‌های بالای بیست سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که از جمله پیامدهای آن افزایش موارد بیماریهای قلبی عروقی، ابتلا به دیابت، چربی بالای خون و فشارخون است.

دکتر فریدون عزیزی اضافه کرد: نکته بسیار مهم افزایش سریع اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است. پنج درصد کودکان تهرانی تا سن 5 سالگی اضافه وزن دارند ولی بعد از 10 سال یعنی در سن 15 سالگی شیوع چاقی در آنها به 15 درصد میرسد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد کودکانی که در سن 5 سالگی اضافه وزن دارند، چهار تا پنج برابر بیشتر از آنها که وزن طبیعی دارند به چاقی در سن 15 سالگی مبتلا میشوند. ( مهر، مهرماه 93)

55 تا 70 درصد جامعه به سوی اضافه‌ وزن دارد

چندی پیش هم رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در نخستین کنگره بین‌المللی تغذیه گفت: نزدیک به 55 تا 70 درصد جامعه به سوی اضافه‌ وزن رفته است و این یک خطر محسوب می‌شود.

همینطور رییس اداره سرطان وزارت بهداشت اعلام کرد: متاسفانه 50 درصد جمعیت ما دچار اضافه وزن هستند.( ایسنا، آبان ماه 93)

در ادامه گفت و گوی خبرنگار شفقنا زندگی با یک متخصص تغذیه، درمورد علت پرخوری و چاقی ایرانی ها اشاره شده است:

روند چاقی ایرانی ها 14 برابر کشور کانادا

دكتر خديجه رحماني، متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي از انجام پژوهشي درمورد پرخوري و چاقي ايراني‌ها خبر داد و گفت: طي مطالعاتي كه طي سه سال توسط پژوهشكده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درمورد شيوع چاقي و اضافه وزن در ايران انجام شده، روند افزايش وزن در ايران بسيار بالا است.درواقع بر اساس اين مطالعه افزايش روند چاقي در ايران در اين سه سال برابر با افزايش روند 14 سال در كشور كانادا است.

وي درمورد بيماري‌هاي ناشي از چاقي اظهار كرد: اين افزايش روند چاقي در ايراني‌ها مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي مختلفي از جمله ديابت نوع دو، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، پرفشاري خون، بيماري‌هاي مرتبط با گوارش مانند كبد چرب، اختلالات كيسه صفرا، برخي از سرطان‌ها، بيماري‌هاي مفصلي و حتي اختلالات رواني و اجتماعي شود.

اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه عوامل محيطي مختلفي در افزايش وزن موثر هستند، گفت: عواملي مانند تغيير الگوي غذايي مردم، افزايش مصرف غذاهاي آماده و فست فودها، انتخاب غذاهاي كم فيبر، دريافت بيشتر غذاهاي پرچرب، مصرف چربي و شيرني به ميزان زياد و... از مهم‌ترين عوامل محيطي هستند كه در افزايش روند چاقي ايراني‌ها تاثيرگذارند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درمورد تغيير الگوي غذايي مردم توضيح داد: بسياري از افراد، مخصوصا خانم‌ها، هنگامي كه به مطب من مراجعه مي‌كنند، اذعان دارند مصرف نان و برنج آن‌ها بسيار كم است اما شيرني و شكلات به ميزان بالا مصرف مي‌كنند. بايد گفت مصرف شيرني و شكلات از مصرف مقدار مناسب نان و برنج مضرتر است.

تاثیر مستقیم شرایط اقتصادی کشور بر چاقی مردم

دكتر رحماني در ادامه به شرايط اقتصادي جامعه اشاره كرد و گفت: بخش ديگر از عوامل مربوط به شرايط اقتصادي جامعه است. شرايط اقتصادي جامعه به صورتي است كه دسترسي مردم به مواد غذايي پر كالري و كم ارزش آسان‌تر است. همچنين مردم اطلاع كافي از الگوي صحيح غذايي ندارند كه من فكر مي‌كنم وزرات بهداشت بايد در زمينه الگوي غذايي صحيح جامعه سیاست گذاري هاي مناسبي به كار گيرد تا مشكل الگوي غذايي به صورت ريشه‌اي برطرف شود.

جوانان ایرانی دچار پرخوری شبانه هستند

اين متخصص تغذيه با انتقاد از كمبود تحرك ايراني ها گفت: دريافت غذايي ايرانيان بالا و و مصرف انرژي در آن‌ها كم است.يكي از دلايل اين موضوع صنعتي شدن جوامع است. اكنون در كشور ما استفاده از ماشين شخصي بسيار بالا است و افرادي كه به دليل كمبود وقت، فرصت ورزش كردن ندارند، به جاي اينكه مسيري را پياده طي كنند از ماشين شخصي يا حتي وسايل حمل ونقل عمومي استفاده مي‌كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با تاكيد بر اينكه نحوه پر كردن اوقات فراغت هم در روند چاقي ايراني‌ها تاثيرگذار است اظهار كرد: جمع كثيري ار جوانان تا پاسي از شب بيدار بوده و هنگام تماشاي فيلم يا وقت گذراندن در اينترنت دچار پرخوري شبانه هستند.

دكتر رحماني با بيان اينكه سيستم ارتباطات باعث شده است ميزان رفت و آمد كاهش پيدا كند افزود: بيشتر وقت جوانان صرف كار كردن با موبايل و اينترنت مي شود و همين موضوع باث كم شدن رفت و آمد و در نتيجه كاهش تحرك در ميان آن ها مي‌شود.

شیوع چاقی در خانم ها بیشتر از آقایان است

وي با بيان اينكه شيوع چاقي‌هاي شكمي در خانم‌ها بيشتر از آقايان است، توضيح داد: طبق مطالعات افزايش شيوع چاقي شكمي در خانم‌ها بيشتر از آقايان است كه اين موضوع دلايل مختلفي دارد. مصرف قرص‌هاي هورموني و ضدبارداري، فعاليت بدني كم‌تر خانم‌ها، اشتغال كم تر خانم‌ها در مشاغل پر فعاليت، نوسانات غلظت هورمون جنسي، كمبود انرژي پايه از جمله اين دلايل است.

اين متخصص تغذيه گفت: همچنين افزايش وزن ناشي از بارداري و زايمان و عدم رسيدن به وزن قبلي بعد از هر زايمان و يائسگي در سنين بالا از دلايل مهم چاقي خانم‌ها است.

استرس، یکی از عوامل مهم بروز چاقی

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه به نقش استرس در بروز چاقي تاكيد كرد و ادامه داد: يكي از مهم ترين عوامل بروز چاقي استرس است. استرس دلايل مختلفي دارد كه شامل مسائل اجتماعي، خانوادگي و... مي‌شود. براي مثال افزايش آمار طلاق نه تنها باعث بروز استرس در زوجين مي شود، بلكه خانواده‌هاي وابسطه را هم درگير مي‌كند.استرس در بيشتر افراد موجب پرخوري عصبي و در نتيجه چاقي مي شود.

راه حل چیست؟

دكتر رحماني به اين پرسش كه راه حل برطرف كردن اين مشكل چيست پاسخ داد: همانطور كه ذكر شد تنها يك عامل در بروز چاقي نقش ندارد كه گفته شود با اصلاح آن عامل اين مشكل برطرف مي‌شود.به همين دليل براي رفع اين مشكل مجموعه‌اي از سازمان‌ها نقش دارند. از وزرات بهداشت كه مسئول سلامتي جامعه و اصلاح الگوي غذايي جامعه است گرفته تا نهادهاي مختلف اجتماعي و اقتصادي براي در دسترس مردم قرار دادن غذاهاي پر ارزش با قيمت مناسب و همینطور نهادها فرهنگی برای آموزش اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی به مردم.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي به نقش آموزش و پرورش در اين موضوع تاكيد كرد و گفت: مي‌توان گفت وزارت آموزش و پرورش ركن اوليه برطرف كردن اين معضل است. آموزش و پرورش مي‌تواند پايه ديدگاه افراد را در سنین پايين اصلاح كند تا كشور در آينده نسل جوان سالمي داشته باشد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =