مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی عملکرد صندوق مهر امام رضا (ع) را که نخستین مصوبه دولت محمود احمدی نژاد است، بررسی کرد.

محمدحسین نجاتی: اولین مصوبه هیات دولت نهم که در نخستین جلسه آن در تاریخ سوم شهریور 1384 در تالار آیینه حرم رضوی برگزار شد، تاسیس صندوق مهر امام رضا(ع) بود. حالا 9 سال از مصوبه تاسیس این صندوق می گذرد و مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی، ابعادی از ابهامات مالی در این صندوق را طی سه سال آخر فعالیت دولت محمود احمدی نژاد را در قالب گزارشی کارشناسانه فاش کرده است.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، صندوق مهر امام رضا(ع) طی سال های 1389 تا 1392 همزمان با سه سال اخر فعالیت دولت دهم، «به ترتیب 20.5، 18.1 و 29.8 میلیارد تومان سود خالص داشته است که می تواند بیانگر انجام فعالیت های سرمایه گذاری سودآور توسط صندوق قرض الحسنه مهر امام رضا(ع) به جای پرداخت وام های قرض الحسنه باشد.»

همچنین «تسهیلات اعطایی به کارکنان خود صندوق نسبت به وام های قرض الحسنه پرداخت شده در همین صندوق از 7.5 درصد در سال 1389 به حدود 69 درصد در پایان سل 1391 افزایش یافته است، این در حالی است که تعداد پرسنل این صندوق طی دوره مذکور کاهش یافته است.»

اما ابهامات مالی در عملکرد صندوق قرض الحسنه مهر امام رضا(ع) درسه سال اخر دولت احمدی نژاد ، تنها به همین جا نیز ختم نمی شود.

 

هدف از تاسیس صندوق قرض الحسنه مهر امام رضا(ع) چه بود؟

براساس اولین مصوبه دولت احمدی نژاد در سوم شهریور 1384 در حرم رضوی، مقرر شد، که در تمامی استان های کشور صندوق مهر امام رضا (ع) به منظور تامین هزینه های مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان به صورت مستقل تشکیل شود.

پس از آن مطابق مصوبه شماره 1901/30416 مورخ سال 1385/2/26 شورای عالی اداری، «صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام (ع)» از ادغام صندوق قرض الحسنه توسعه اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمایت از فرصت های شغلی ایجاد شد.

اما از سال 1389 به بعد وظیفه توزیع نحوه پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج به بانک مرکزی تفویض شد و بانک ها براساس معرفی بانک مرکزی، متقاضیان را در صف انتظار قرار می دادند. اما رفته رفته بر مدت انتظار متقاضیان افزوده شد.

 

هفت ابهام عملکرد صندوق مهر امام رضا براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس

۱- سهم اندک وام ازدواج و سود 68 میلیارد تومانی در حوزه سرمایه گذاری

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود از عملکرد این صندوق در سال آخر دولت احمدی نژاد می نویسد: «اولا سهم مانده وام ازدواج همواره کمتر از 4 درصد بوده است و ثانیا روند آن نیز نزولی بوده و از 3.9 درصد در سال 1389 به دود 1.5 درصد در پایان سال 1391 رسیده است.» 

این مرکز در گزارش خود صراحتا تاکید می کند: «این درحالی است که صندوق مزبور طی سال های مورد بررسی به ترتیب 20.5، 18.1 و 29.8 میلیارد تومان سود خالص داشته است که می تواند بیانگر انجام فعالیت های سرمایه گذاری سودآور توسط صندوق قرض الحسنه مهر امام رضا(ع) به جای پرداخت وام های قرض الحسنه باشد.»

 

۲- سهم 95 درصدی سرمایه گذاری در کلیه منابع مالی صندوق

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی خود سهم سرمایه گذاری در بین منابع مالی این صندوق را نشانه گرفته است و گزارش داده:« میانگین سهم سرمایه در منابع مالی صندوق طی سال های 1389-1391 حدود 95 درصد بوده که بیشترین منابع مالی صندوق مزبور را تشکیل می دهد. از طرفی سهم سپرده های شعب صندوق مهر امام رضا در سال 1391 نسبت به منابع مالی این صندوق حدود 12 درصد استکه بیانگر اتکای بیشتر صندوق به سرمایه در مقایسه با سپرده بوده است»

 

۳- روند نزولی اعطای وام ازدواج

این مرکز در ادامه آورده است: «تسهیلات اعطایی قرض الحسنه به طور متوسط سالیانه 76 درصد از کل دارایی های صندوق را طی دوره مورد بررسی به خود به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه اینکه اولا سهم تسهیلات قرض الحسنه طی دوره مورد بررسی همواره کمتر از 4 درصد بوده و ثانیا روند آن نیز نزولی است، به طوریکه سهم آن از حدود 4 درصد در سال 1389 به 1.5 درصد در سال 1391 رسیده است.»

۴- صرفا وام اشتغالزایی مورد حمایت واقعی صندوق بوده است

عمده تسهیلات پرداختی توسط صندوق مهر امام رضا(ع) مربوط به تسهیلات اشتغالزایی بوده که همواره بیش از 86 درصد از تسهیلات را طی دوره مورد بررسی به خود اختصاص داده است. به عبارتی از سه وظیفه حمایت مسکن، ازدواج و اشتغالزایی ، صرفا اشتغالزایی مورد حمایت واقعی صندوق مزبور بوده است.

 

۵- افزایش تسهیلات اعطایی به کارکنان خود صندوق از 7.5 درصد به 69 درصد

دیگر نکته ای که مورد تاکید مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفته است، بحث « افزایش تسهیلات اعطایی به کارکنان خود صندوق از 7.5 درصد به 69 درصد» است. به طوریکه این مرکز در گزارش خود آورده است:« تسهیلات اعطایی به کارکنان خود صندوق نسبت به وام های قرض الحسنه پرداخت شده در همین صندوق از 7.5 درصد در سال 1389 به حدود 69 درصد در پایان سل 1391 افزایش یافته است، این در حالی است که تعداد پرسنل این صندوق طی دوره مذکور کاهش یافته است.»

۶- هشتاد درصد سرمایه گذاری های صندوق در بانک ها و موسسات مالی



بیش از 80 درصد سرمایه گذاری های صندوق مهر امام رضا(ع) طی دوره مورد بررسی به صورت سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مالی بوده است. 

همچنین از مجموع کل سرمایه گذاری ها(سپرده گذاری، اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در شرکت های وابسته) در سال 1391 رقمی حدود 312 میلیارد ریال عایدی کسب شده است که بیش از دو برابر سود خالص این صندوق در سال مذکور بوده است. 

نتیجه اینکه به نظر می رسد صندوق مهر امام رضا که باید به صورت غیر انتفاعی و در راستای حمایت از اشتغال، ازدواج و مسکن فعالیت می کرد، بخش از منابع خود را در حوزه های سودآور سرمایه گذاری کرده و تا حدودی از اهداف اصلی خود دور افتاده است. هرچند بعد اقتصادی ممکن است توجیه داشته باشد.

 

۷- سرمایه های صندوق به سمت جذب منافع مردم نرفته است

با توجه به ظرفیت عالی صندوق در خصوص سرمایه، بایستی به سمت جذب منابع مردم پیش برود. با توجه به کفایت سرمایه 8 درصد، این موسسه حداقل می تواند به میزان 8 برابر سرمایه خود، منابع قرض الحسنه جذب نماید که بررسی انجام شده نشان می دهد در این عرصه موفق نبوده است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    76 11
    انگار اشتباهات این دولت فقط از سال 89 شروع شده
    • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
      10 10
      صندوق مهر امام رضا ع اصلاً سال 89 و 90 و 91 وام ازدواج نداده که اینقدر سود بکنه بیشتر تسهیلات خود را صرف پرداخت تسهیلات اشتغال خرد به افراد بیکار نموده است ضمناً این آمار من در آوردی هم اصلا درست نیست از آنجائیکه من اطلاع دارم پرسنل صندوق در این سنوات زیاد شده اما کم نشده و خدا وکیلی پرسنل صندوق با جان و دل برای مردم دارن کار میکنند این خیلی بی انصافیه که عمکلرد آن را زیر سوال ببرند بهتر بود واحد پژوهش مجلس اطلاعات دقیق تری را در این سایت درج میکرد چون همش نادرسته و آمار نادرستی را اعلام کرده وای به حال این مملکت که واحد پژوهش مجلسش بدون اطلاع آمار به بیرون می دهد امان از جهل و نادانی و بی کفایتی و امان از سیاسی کاری و امان و امان های دیگر که گفتن اش شایسته خواننده گان نیست
  • بهزاد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    من نمي دونم اين بشر چرا هنوز آزاده؟
  • وحید IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    68 8
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • علي سرويان A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    70 7
    نامردا... در اين دنيا كه بنا به ملاحظاتي احتمالا هيچ وقت پاي ميز محاكمه نخواهند آمد. اما...كيفر به سراي ديگر افتد گاهي...
  • بی نام RO ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    70 11
    مبارك اولگرايان و پايداريها باشه يه كف مرتب براشون بزنيد
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    یاشاسن سردار بت شکن ایران دکتر احمدی نزاد تا بترکد چشم انلاین
    • پوبا8888 IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      31 4
      دقت کردی چقد محبوبه دکترت فقط یه لایک اونم خودت زدی
  • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    71 7
    خدا داد مردم از احمدی نژاد را بگیر
    • حمد A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      0 10
      فقط برات متاسم
  • محمدرضا خان A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    15 46
    چرا بیخودی شلوغش می کنید؟ مگه ایرادی داره یک موسسه مالی که تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4 درصدپرداخت می کنه سود دهی داشته باشه؟ به نظر من این از تدابیر درست هیات مدیره و مدیر عاملان صندوق نشات گرفته که باعث احیای سنت قرض الحسنه تو کشور شدن . شما ها زورتون به بانکها نمی رسه که سودهایی کلان از مردم می گیرند ؟
    • بی نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      7 3
      با این کلمات قلمبتون مملکت رو خوردید
    • امید A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      6 4
      پسر خوب برای کار تولیدی سرمایه گذاری نکرده بلکه سرمایه هایی که برای جوانان بوده را در اختیار موسسات مالی

قرار داده وسودشو گرفته هشتاد درصد سرمایه گذاری های صندوق در بانک ها و موسسات مالی


    • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      4 2
      اگه فقط با گرفتن سود چهار درصد میشه به همچین درآمد کلانی رسید پس بانک هایی که وام با سود 30 درصد وبالاتر میدن چه درآمدی دارن
  • بی نام US ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    8 29
    پاکترین دولت
  • بیکار A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    33 9
    اقایون دلواپس الان دلواپس تاراج سرمایه های ملت نتیستید؟
  • مسعود IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    6 1
    عدم پاسخگویی مسئول اصلی اینهمه ویرانی در کشور باز هم دلیلی روشن است بر اینکه: همه در برابر قانون برابرند
  • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    5 1
    میگن بسیار محتمل هست که کاندیدای مجلس هم بشه خدا به مردم این کشور رحم کنه
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    6 3
    جان مادرت بی خیال این احمدی نژاد شو خبر آنلاین , الان برو ببین وضع مردم چطوره , آمار سرطان در چه حاله , جوونهای بیکار کجان و چیکار میکنن
  • پیمان درویشی IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    10 3
    تنها اداره ای که تو ایران داره کار انجام میده و وام قرض الحسنه پرداخت میکنه همین صندوق مهر امام رضاع لطفا زحمات این صندوق رو به خاطر اهداف سیاسی خراب نکنید
  • بندرعباس IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    11 2
    تنها صندوق حامی اشتغال در ایران همین صندوق مهر امام رضاع است
  • صادق A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    3 3
    من با عملکرد این نوع صندوق ها به خاطر بی انضباطی مالی مخالفم ولی توجه کنید شرکتی که 2500 میلیارد تومان دارایی داشته باشه اگه طول یکسال 30 میلییارد تومن هم سود داشته باشه میشه حدود 1 تا 2 درصد سود سالانه پس رقم زیادی نیست در صورتیکه الان شرکتهای معمولی و بورسی بالای 20 سود سالانه دارند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    11 0
    خیلی مسخره است تمام بانکها حتی بانکهای دولتی فعالیت بنگاه داری دارند و سودهای ملیاردی کسب میکنند مجلس حتی جرات نداره به بانکا نزدیک بشه
  • سلام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 3
    نو خودم کارمند صندوق مهر امام رضاع هستم فقط40 میلیون تومان وام قرض الحسنه دادن که اونم طی 3 سال و طی 3 مرحله بوده و به نسبیت موسسات و بانکها که حداقل تسهیلات به کارمنداشون 150تا200میلیونه بسیار رقم پایینیه
  • قیصر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 0
    تسهیلات ازدواج که باید توسط بانک مرکزی مجوز داده بشه ، سال 92 در عرض یک ماه مرداد ماه تمامی افرادی رو که در صندوق مهر امام رضاع ثبت نام کرده بودن پرداخت کرد، نگارنده خبر فکر کنم اصلا تو باغ نبوده ، البته نماینده تو باغ نیست. تو بجای گزارش صندوق برو از بانکهای دیگه گزارش تهیه کن،
  • امیر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    9 3
    لطفا عملکرد خوب صندوق زیر سوال نبرید
  • سحر IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    6 3
    لطفا سیاسی نکنید. همه ی اینا دورغن فقط هدفشون تخریب دولت قبلیه
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    10 3
    از انجائی که ما خبر داریم به کارکنان صندوق وام نمیدن همش یک مشت امار دروغ هستش
  • مریم IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 3
    بابا الکی آمار دورغ ندین تو رو خدا صندوق یکی از نهادهای حمایتی هستش تخریبش نکنید تنها نهادی هست که وام 4 درصد می دهد از اقشار کم درآمد حمایت می کنه
  • شما IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    9 3
    از آقای نوراله زاده مدیر صندوق تقاضا داریم در مورد این آمار کذب و دورغ عکس العمل نشون بده واقعا حیفه کارکنان صندوق شبانه کار کنن الان هم اینطور در موردشون آمار دروغ بدن
  • غریب IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 3
    به خاطر کدورت با احمدی نژاد عملکرد صندوق و تخریب نکنید
  • بهزاد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    11 2
    من جوانی بیکار بودم که با وام صندوق توانستم برای خود ایجاد اشتغال نمایم و بسیار هم کمک حال جوانان است اگر جرات دارید سراغ بانکهای دولتی بروید که پولهای دولت در انجا خوابیده و کسی نمی تواند با انها برخورد کند
  • پاسخ IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    10 3
    یکی از طرحهای موفق دولیت احمدی نژاد صندوق مهر امام رضا هست بخاطر حرمت امام رضا به این مجموعه که نهایت تلاش خودشو در راستای اشتغاله جوونا می کنه عملکردشو زیر سوال نبرید
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    1 3
    انگار دوستان احمدی نژاد و کارمندان صندق اومدن اینجا رو پیام بارون کردن. شما 4 نفرکه نمیتونید حقیقت رو با چنتا پیام قایم کنید.
  • رضا IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    6 0
    کی گفته به کارکنان صندوق وام دادن ، وام صندوق به کارمندانش خیلی خیلی کمتر از بانکهای دیگه هستش، چرا شایعه درست میکنین اخه
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 1
    جالبه اونوقت من تو كرايه خونم موندم