ایسنا نوشت:

پس از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی، گمرک ایران همواره تاکید کرده که هیچ گونه خودرویی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی از گمرک ترخیص نخواهد شد.

در این میان مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران نیز به تازگی به ایسنا گفته که تعدادی از این خودروها در گمرک مانده‌اند و براساس مصوبه دولت فعلا این خودروها نمی‌توانند ترخیص شوند.

وی با تاکید بر این‌که این خودروها جزو کالاهای متروکه نیز قرار نخواهند گرفت، تصریح کرد که در حال حاضر مقررات دولت به این شکل است و افرادی که در بحبوحه این مصوبه خودرویشان به گمرک رسیده است نمی‌توانند خودروی خود را ترخیص کنند.

رییس کل گمرک ایران همچنین خاطرنشان کرده که در این فاصله خودروی دو ورزشکار نیز به گمرک آمده است، اما خودروهای آن‌ها نیز براساس همین قانون نمی‌توانند ترخیص شوند.

کرباسیان افزوده که در حال حاضر اگر از پلیس نیز استعلام گرفته شود هیچ کدام از خودروهایی که در این مدت وارد گمرک شده بودند پلاک نشده‌اند و اجازه ترخیص ندارند.

با این حال گمرک امروز چهارشنبه هفتم آبان بخشنامه‌ای را با عنوان «ترخیص خودروهای وانت تویوتا دوکابین» روی سایت خود قرار داد که در این بخشنامه آمده است: بر اساس نامه سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر بلامانع بودن ترخیص خودروهای وانت تویوتا دوکابین علیرغم مغایرت نوع گیربکس خودروی وارده با مجوز ثبت سفارش صادره جهت اطلاع و اقدام لازم با رعایت کامل مقررات ارسال می‌شود.

از سوی دیگر نامه سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران به این شرح است: «بازگشت به نامه گمرک شهید باهنر بندر عباس در خصوص مغایرت نوع گیربکس خودروی وارده با مجوز ثبت سفارش شماره 17597607 به نام شرکت حرا گستر تنیده به اطلاع می‌رساند از آنجایی که در نامه سازمان ملی استاندارد و اصلاحیه آن اشاره به نوع گیربکس نشده است، لذا ترخیص خودروی موصوف صرفنظر از نوع گیربکس، با رعایت ضوابط اعلام شده و سایر مقررات ملحوظ منعی نخواهد داشت.»

اما نکته اصلی موضوع در نامه سازمان ملی استاندارد است که در آن حجم موتور خودروی وارده را 2694 سی سی عنوان می‌کند.

به این ترتیب به نظر‌می رسد که سازمان توسعه تجارت به رغم ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، در این مورد مجوز ترخیص خودروهای با حجم 2700 سی سی را داده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مکتب ایرانی IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    193 0
    حجم موتور نباید ملاک باشد بلکه مصرف سوخت باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه همین وانت پیکان با حجم 1598 سی سی مصرفی بالای 12 لیتر در 100 کیلومتر داره در حالیکه تویوتا هالوکس دو کابین با گنجایش 2694 سی سی فقط 11 لیتر در 100کیلومتر مصرف می کنه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      175 0
      دقيقا حالا شما برو اينو بهشون بگو اگه متوجه شدن
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    104 1
    هنوز هیچ مسئولی نگفته دلیل ممنوعیت چیه؟ اگه آلودگی هواس که چیزی نمیگم چون همه میدونن بی معنیه. اگه لوکس بودنه بازم بی معنیه که لوکس بودنو بر اساس حجم موتور بدونی. جدا از همه ی اینا اینهمه سال ممنوعیت و تعرفه ی بالا به چه چیزی میخواستید برسید بگید ما هم بدونیم شاید قانع شدیم
  • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    40 0
    در ایران پراید پلاک می شود اما تویوتا و مرسدس بنز نه
  • بی نام EU ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    28 6
    اگرهمه اخباررا اینطورمینویسید خدا به همه ما رحم کند. در مورد مجوزفوق لازم به ذکر است که خودرو سال گذشته وارد شده و چون استاندارد مانع ازشماره گذاری شده بوده این استعلام صورت گرفته .
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    104 1
    اگه داستان این تویوتا 2 کابین را می خواهید بدانید اینه که...این خودروها سواری محسوب میشه طی نظریه سازمان جهانی گمرک و تا سال 91 هم 8703 طبقه بندی میشد یعنی سواری ....ولی جدیدا با توجه به ممنوعیت واردات خودروی بالای 2500 سی سی گمرک این خودرو را وانت تشخیص یعنی تعرفه 8704 و با تعرفه کمتر 40 درصد و مشکل ممنوعیت هم حل شده.....این جا ایرانه و هر جیزی شدنی است....
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    8 2
    آقا جان تو مناطق آزاد با 25 ميليون ميتوني هيوندا بخري...واقعا ماشين عالي هستش..من يكي خريدم..عاشقشم...اونا كه محصولات ايراني ميخرن تا حالا سوار ماشين نشدن.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    4 0
    من واقعا متاسفم برای این قانون های بی مورد و مسخره که باعث سود کلان چند شرکت و یا نفر میشه و ظلم به مردم که شاید بعضی خونه نداشته باشن ولی علاقه به ماشین لوکس دارن و به خودشون مربوط میشه ولی با این کار آزادی رو ازشون گرفتن و با افزایش سرسام آور خودرو باعث حسرتش شدن بعضی ماشین ها نزدیک دو برابر گرون شدن