۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳

فارس نوشت:

محققان با انجام آزمایشات جدید درصدد ساخت رباتی هستند که بتواند هواپیما را هدایت کند.

محققان موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی رباتی به نام «پیبات» (Pibot) ساخته‌اند تا هواپیما هدایت کند.

براساس گزارش منتشر شده در شبکه خبری یورونیوز و به گفته «شیم هیونگ چول»، مدیر گروه تحقیقات، مزیت پیبات بر سایر نمونه‌های مشابه و یا پهپاد‌ها این است که او قادر است هر نوع هواپیما را به پرواز درآورد.

شیم هیونگ چول، مدیر گروه تحقیقات موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی گفت: تاکنون پهپادهای زیادی تولید شده، اما پیبات نخستین رباتی است که می‌تواند بلافاصله بر هر نوع هواپیمایی مسلط شود.

نمونه‌ای کوچکتر از پیبات نیز ساخته شده و در آزمایشها مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، نقطه مشترک همه هواپیماها این است که به منظور هدایت شدن توسط انسان طراحی شده‌اند، از این رو او و تیمش روباتی را طراحی کردند که بتواند مثل انسان خلبانی کند.

پیبات می‌توانست در جریان فاجعه فوکوشیما در ژاپن، بسیار مفید واقع شود.

شیم هیونگ چول، مدیر گروه تحقیقات موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی، افزود: وقتی در سال 2011 نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن بر اثر زلزله آسیب دید، بالگردی فرستادند تا بر منطقه مواد خاموش کننده آتش بپاشد، اما نتوانست به محل حادثه نزدیک شود چرا که ریسک تشعشعات برای خلبان وجود داشت.

به گفته مدیر گروه تحقیقات موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی، اگر آن روز پیبات سکان را در دست داشت، تشعشعات دیگر مشکل به حساب نمی‌آمد. این ربات با هماهنگ کردن خود با حسگرها و ابزار هواپیما، کارایی آنها را خودکار می‌کند و برای بلند شدن و فرود آمدن از دید رایانه‌ای بهره می‌برد.

تا این مرحله، پیبات از بوته چندین آزمایش دقیق شبیه‌سازی به سلامت بیرون آمده و همچنین با هواپیماهای اسباب بازی بزرگی نیز تست شده است.

محققان در نظر دارند در آینده‌ای نزدیک توانایی‌های پیبات را بر روی هواپیمایی واقعی بسنجند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =