تسنیم نوشت:

حمید فاضلی قائم‌مقام سازمان فضایی کشور در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، گفت: هفته جهانی فضا همه ساله از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه برگزار می‌شود و مناسبت‌های این هفته باعث شده در همه کشورها آن را به عنوان فرصتی برای فعالیت‌های فضایی در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ایران از نخستین پایه‌گذاران کمیته جهانی استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو است، یادآور شد: ۲۴ کشور پایه‌گذار این کمیته بودند که ایران از پایه‌گذاران آن محسوب می‌شود و امروز کمیته جهانی استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورا‌ جو با بیش از ۷۰ عضو فعال دارد و برنامه‌ریزی‌کمیته اجرایی را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با اشاره به اینکه امروز ایران بازیگری فعال در بسیاری از مباحث مربوط به فضا در سازمان ملل است، گفت: ایران در بخش‌های کارگروه حقوقی فضایی نیز بسیار فعال است و یکی از اعضای موثر کارگروه شورای عالی فضایی جهان محسوب می‌شود.

فاضلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته یکی از فعالیت‌های بسیار ارزشمند سازمان ملل در زمینه فضا توسعه پایدار و استفاده از فناوری فضایی مطلوب بود که همکاران ما در سازمان فضایی که عضو هیئت‌علمی سازمان نیز هستند با حضور در این نشست دیدگاه‌های ایران را مطرح کردند که مورد علاقه کشورهای شرکت کننده قرار گرفت و اینکه کشوری از جهان سوم چنین دیدگاه‌ها و جایگاه‌هایی را در نظر داشته باشد برای آن‌ها بسیار مورد توجه بوده و می‌توان گفت امروز ایران در صحنه جهانی به عنوان بازیگری موثر نقش‌آفرینی می‌کند.

وی با اشاره به اهداف سازمان ملل در زمینه نام‌گذاری هفته جهانی فضا، گفت: آشنایی مردم نقاط مختلف جهان و فواید حاصل از فضا و ارمغان توسعه پایدار برای همه کشورها از مهمترین اهداف سازمان ملل در این زمینه است تا زمینه توسعه پایدار برای همه کشورها فراهم شود.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با تاکید بر اینکه آینده از آن فضاست، گفت: کشورهای اروپایی که امروز خطوط هوایی را مدیریت می‌کنند و جزو قدرت‌های برتر هستند از ما در برخی از زمینه‌ها جلو افتادند. ما نیز فرصت‌هایی خوبی داشتیم و نباید همه چیز را به حساب تحریم و مشکلاتی که خارجیان برای ما ایجاد می‌کنند، گذاشت، البته خیلی از اوقات مسائل ما به مدیریت داخل نیز باز می‌گردد.

فاضلی افزود: طی دو سال گذشته برخی از موسسات مهم جهانی، ایران را جزو ۵ قدرت نوظهور دنیا در فعالیت‌های فضایی دانستند که بالاترین نرخ فعالیت‌های فضایی را نیز در بین ۵ کشور نوظهور داشتند.

وی افزود: کشورهای منطقه نیز طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه فعالیت‌های فضایی انجام دادند و امروز در تامین ماهواره‌های مخابراتی به جایگاهی رسیدند که منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهند، زیرا آن‌ها به این نتیجه رسیدند که یک سازمان یکپارچه که زیر نظر مستقیم دولت فعالیت می‌کند می‌تواند آن‌ها را با سرعت بیشتر در مسیر پیشرفت در این حوزه قرار دهد.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور گفت: به نظر می‌رسد این کشورها مدلی که جمهوری اسلامی ایران طی ۳ تا ۴ سال اخیر طراحی و توسعه داده و البته نتایج و آثار گران‌بهای آن را هم اخذ کرده که همان ایجاد یک سازمان فضایی یکپارچه و مستقل است را مورد توجه قرار داده‌اند، اما متاسفانه اکنون در بین مسئولان ما کسانی هستند که در این خصوص دچار تردیدند، اما آن‌ها این مدل را از ما اخذ کردند و چون به آن اعتقاد دارند آن را اجرایی و به نتیجه می‌رسند.

فاضلی گفت: بنده دل پردردی دارم و واقعا دلم می‌سوزد که خدشه‌ای بر این دستاوردهای ارزشمند رخ دهد. دستاوردهایی که با تایید بسیاری از صاحب نظران دنیا جزو دستاوردهای خوب و مطلوب به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم راهبردهای مجدد فضایی را مورد تجدید نظر قرار دهیم، گفت: به منظور ایجاد شورای عالی فضایی در این زمینه راهبردهایی را مورد تجدید نظر قرار می‌‌دهیم تا بتوانیم برای یک دوره ۵ ساله برنامه‌ریزی کنیم.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با اشاره به اولویت‌های سازمان فضایی کشور، گفت: مخابرات فضایی از اولین اولویت‌های ماست که در این زمینه دستیابی به ماهواره زمین‌آهنگ را چه از نظر تامین و چه از نظر ساخت و پرتاب و ایستگاه‌های کنترل، سامانه حامل و پلت‌فرم‌های ارزشمند در نظر داریم، البته این بخش های‌تک است و از همکاری همکاران در وزارت ارتباطات بهره‌مند می‌شویم.

فاضلی تاکید کرد: در سایه نگاه جدید دولت بسیاری از نهادها و شرکت‌های مخابراتی اکنون به ما رجوع می‌کنند و این در حالی است که ما قبلا به آن‌ها رجوع می‌کردیم، اما امروز آن‌ها به ما رجوع می‌کنند و پیشنهاداتی را می‌دهند که امیدواریم با حمایت‌های دولت قراردادهای خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

وی سنجش از دور را از دیگر اولویت‌های سازمان فضایی برشمرد و یادآور شد: این فرآیند می‌تواند در بسیاری از صنایع به کمک ایران بیاید به خصوص در زمینه محصولات کشاورزی که ما امسال توانستیم با استفاده از ماهواره‌های سنجش وضعیت کشت برنج را در ۳ شهر برنج‌‌خیز کشور مورد توجه قرار دهیم و اطلاعات را به کشاورزان منتقل سازیم تا محصول با کیفیت و به دور از آسیبی را به دست بیاورند.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور علوم و اکتشافات فضایی را سومین اولویت این سازمان دانست و گفت: به لطف خدا امروز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و زیرساختارهای خوبی را در کشور داریم که البته این زیرساختار‌ها در همه حوزه‌های فعالیت سازمان فضایی مشترک است و می‌تواند در اکثر بخش‌ها از آن استفاده کرد.

فاضلی گفت: طی امسال و سال‌های آینده بیشتر تاکید ما در استفاده از فناوری‌های فضایی در ارائه خدمات و کاربردی فضایی است تا بتوانیم این خدمات را وارد زندگی مردم کنیم و مدیریت بلایا، بهبود و سطح زندگی مردم، توسعه پایدار و اقتصاد دانش‌بنیان را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

وی با اشاره به قراردادهای این سازمان با برخی از وزارتخانه‌ها، گفت: با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تهیه تصاویر ماهواره‌ای برای برخی از محصولات کشاورزی قراردادهایی را امضا کرده‌ایم و وزارت نیرو نیز در حوزه آبریزهای رودها به استفاده از دستاوردها و تصاویر ماهواره‌ها تاکید دارد.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با بیان اینکه بانک اطلاعات ارزشمندی را در مرکز فضایی البرز در حال تهیه داریم، تصریح کرد: به سازمان ملل اعلام کردیم در خصوص ریزگردها و خشکسالی آماده برگزاری کارگاه منطقه‌ای در سال آینده هستیم که این پیشنهاد با استقبال سازمان ملل روبرو شد و حتی وقتی متوجه شدند کشورهای آمریکای لاتین نیز با این مشکلات روبرو هستند از ما خواستند تا این کارگاه را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم و در کنار آن به مسئله پایش آلودگی در دریای خزر نیز توجه کنیم که انشاءالله این کارگاه بین‌المللی سال آینده در ایران برگزار می‌شود.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت این سازمان گفت: ماهواره‌های ظفر، طلوع و پارس با حامل‌های سنگین به فضا پرتاب می‌شوند.

حمید فاضلی قائم‌مقام سازمان فضایی کشور در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های این هفته در جهان و ایران، گفت: در آغاز هفته جهانی فضا هستیم. این هفته فرصتی برای همه کشورهای علاقمند به حوزه فعالیت‌های فضایی و ترویج و توسعه فعالیت‌های فضایی است.

وی گفت: نهادهای بین‌المللی در این هفته فعالیت‌های فضایی را همه ساله انجام می‌دهند و در ایران نیز از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه برنامه‌هایی در این زمینه به منظور ترویج و تشویق نوجوانان، نونهالان و آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از فعالیت‌های فضایی به خصوص در زمینه بهبود زندگی انجام می‌شود.

فاضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عنوان می‌کنند فعالیت حوزه فضایی در کشور کم‌رنگ‌تر شده است، یادآور شد: بنده به هیچ‌وجه این مسئله را تایید نمی‌کنم. اعتبارات خوبی در دولت تدبیر و امید به ما ابلاغ شده و امسال در راستای فعالیت‌های جدید تخصیص‌های خوبی دریافت کرده‌ایم.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور با اشاره به اینکه فعالیت‌های فضایی های‌تک از دانش بالایی برخوردار است، گفت: این فعالیت‌ها نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. اینکه زیرساخت‌ها کاملا آماده شود، معمولا کشورهایی که در این حوزه برنامه‌های کوتاه مدتی را پیش‌بینی می‌کنند برنامه‌های‌شان بین ۵ تا ۱۰ ساله است و عمدتا ۲۰ تا ۴۰ سال پیش‌بینی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: ما در این زمینه ابدا با کندی مواجه نیستیم. زمانی دستاورد و نتایج خوب در فرصت‌هایی حاصل می‌شود و زمانی باید برای رسیدن به این دستاوردها تلاش کنیم تا فرصت‌های جدیدی ایجاد شود.

فاضلی با اشاره بر اهم برنامه‌های کوتاه‌مدت فضایی کشور، گفت: برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی کرده‌ایم را ادامه می‌دهیم، مانند ماهواره‌ای که پیش‌بینی کردیم و ماهواره شریف‌ست و ناهید، ماهواره سازمان فضایی و دیگر ماهواره‌هایی که به دست همکاران ما در دست توسعه است و انشاءالله با حامل‌های پرقدرت‌تر که به صحنه خواهند آمد پرتاب محموله‌های سنگین‌تر فضایی را که با کمک دانشگاه‌ها و یا در سازمان فضایی در دست توسعه است، داشته باشیم.

وی گفت: ماهواره‌های ظفر، طلوع و پارس ماهواره‌هایی هستند که با کمک حامل‌های سنگین‌تر انشاءالله پرتاب خواهند شد.

فاضلی گفت: در زمینه ماهواره‌های مخابراتی هم در تلاش هستیم که تامین، ساخت و بومی‌سازی ماهواره‌های مخابراتی را در دست کار داریم.

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور در خصوص اینکه آیا قرار است سازمان فضایی منحل شود؟ گفت: یکپارچگی این سازمان مورد تاکید ماست و معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز به این امر تاکید داشتند، بنابراین نگرانی خاصی نیست و من در سخنانم خواستم بگویم که واقعا دستاوردهای خوبی در این زمینه در کشور ایجاد شده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    37 29
    این فضا دردی از مردم دوا نمیکنه.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      2 4
      دوست عزیز اگه دردی دوا نمیکنه چرا غربیها اینقدر دنبال اینطور مسائل هستند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    45 13
    مگه ماهواره حرام نیست ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    31 7
    قربون دستتون میرید فضا این میمون بیچاره که احمدی فرستاد اون بالا ر و هم بر گردونید..
  • علی A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    15 25
    فرستادن ماهواره به فضا چه فایده ای داره؟ چه چیزی رو می خوایم ثابت کنیم؟ این بودجه سازمان فضایی بدید به کسایی که خونه ندارن، بدید به این بچه هایی که صبح تا شب تو خیابونها دستمال کاغذی می فروشن ، بدید چهار تا کارخونه درست کنن تا مشکل بیکاری جوان ها حل بشه....هزار تا مشکل تو کشور داریم ، فرستادن ماهواره به فضا باید آخرین دغدغه مسئولان باشه....
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    17 21
    مردم ایران میخوان جزو کشورهایی باشند که رفاه بیشتری دارن. مردم دارن از گرسنگی میمیرن اون وقت بودجه مملکت صرف چه چیزهایی میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    13 9
    ممنون از شوخی های خوبتون
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    6 17
    واقعا چقدر دولت قبل بد بوده اصلا هیچ کاری نکرده همه اش بوده اختلاس 3 هزار میلیاردی که آنهم گیر خودشان نیامد اصلا هیچ پیشرفتی نداشتیم و یک ویرانه تحویل داد و رفت نه پیشرفت فضایی نه پیشرفت نانو نه پیشرفت علمی هیچی هیچی
  • یکی از صدها کنج عزت گزیده سازمان فضایی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    12 1
    ای کاش ایشان با دل پر دردشان در یک فضای کارشناسی این دستاوردها را ارایه می کردند و فرصت به کارشناسان داده می شد تا ارزش واقعی آنها را برای جامعه تبیین کنند. نظیر خودکفایی ما در تولید بنزین و نیز توانایی ما در مدیریت جهانی.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    3 3
    حامل‌های سنگین به فضا . . .
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    15 2
    دوست عزیز این چه نگرش عامیانه ایه. اگر کشورهای صنعتی هم با پیدایش هر موج صنعتی اینجوری فکر میکردن که الان این جایگاهو نداشتن. اتفاقا حرکت و رسیدن به فرینج دانش بسیار مهمه. دیدگاه اشتباه اینه که دوستانی که آشنایی ندارن عموما فکر میکنن علوم فضایی خدماتی نداره. مخابرات فضایی، ناوبری، سنجش از دور و ... سالانه بالغ بر 200 میلیارد دلار چرخش مالی داره. کار در این حوزه بسیار مهمه و عواید زیادی داره اگر مدیریت درست باشه. البته من هم موافقم مدیریت این جور سازمان های دولتی اشتباهه و بیشتر حالت نمایشی داره اما اساس موضوع رو نباید زیر سوال برد.
  • عباس IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    17 1
    سلام،هر چه روی صنعت هوافضا سرمایه گذاری بشه با سود چندین برابری به کشور ما بر می گردد برای مثال اگر ما در تکنولوژی پرتاب بتوانیم موشکهای پر قدرتی بسازیم که ماهواره های سنگین یا فضانوردان دیگر کشورها را به فضا یا ایستگاه فضایی بین المللی برسانیم یا گردشگر به فضا بفرستیم چه درآمد سنگینی برای ما ایجاد می کند مازاد برآنکه داشتن تکنولوژی بالا می تواند توانایی ساخت پرتابه های نظامی پرقدرتی برای ما ایجاد کند که امنیت ما را تضمین کند تا دیگر بیگانگان نتوانند براحتی از یک طرف کشور ما وارد واز طرف دیگرآن خارج شوند.همچنین ساخت ماهواره ها نیز خود درآمدهای بسیار بالایی برای کشور ایجاد می کندکه طیف وسیعی از ماهواره های مخابراتی،نقشه برداری،هواشناسی،نظامی و.... را در برمی گیرد.
  • uf IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    4 3
    آخه یکی نیست شما اول برید طرز ساخت آی سی و ترانزیستور داخل ماهواره رو یاد بگیرید بد ماهواره بسازید والااا
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    6 0
    خنده بر هر درد بی درمان دواست