جزییاتی از توافقات مهم در آستاراخان/حاکمیت ملی ایران بر دریای خزر چقدر است؟

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، جرییاتی از توافق مهم آستاراخان درباره ی دریای خزر را منتشر کرد.

آنگونه که انصاف نيوز گزارش گرده است،معاون اطلاع رساني نهاد رياست جمهوري در صفحه فيسبوک خود نوشته است:

علاوه بر امضای سه موافقتنامه توسط وزرای مربوطه و نیز صدور بیانیه مشترک توسط سران پنح کشور ساحلی دریای خزر در نشست امروز آستاراخان؛ توافقات بسیار مهمی صورت گرفت که می تواند مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

1. بدنبال توافق روسای جمهور کشورهای ساحلی خزر در اجلاس سوم سران در باکو برای تحدید حدود مناطق سطح دریای خزر؛ در اجلاس چهارم سران (امروز در آستاراخان روسیه) عرض منطقه حاکمیت ملی 15 مایل دریایی و عرض منطقه انحصاری ماهیگیری 10 مایل (مجموعا 25 مایل) تعیین شد.

2. ما بقی دریا به عنوان "پهنه مشترک" تعیین شد که بین 5 کشور مشترک خواهد بود.

3. از دیگر موارد بسیار مهم توافق، تصویب ممنوعیت حضور نیروهای نظامی کشورهای غیر ساحلی در دریای خزر می باشد.

توضیح اینکه رویه مرسوم در دنیا برای دریای سرزمینی یا منطقه حاکمیت ملی، 12 مایل است. دریای خزر با 15 مایل، یگانه دریایی است که 3 مایل بیشتر از پهنه های آبی دیگر، منطقه حاکمیت ملی خواهد داشت.

همچنین در این اجلاس رژیم حقوقی خزر نهایی نگردید. چنین هدفی البته از قبل نیز طراحی و پیش بینی نشده بود.

مسایل مهم دیگر در دستور مذاکرات "گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی" قرار دارد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد محمودی US ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    17 1
    پس سهم ایران از ذخایر نفت و گاز زیر دریا که بسیار مهم تر از ماهیگیری است چند مایل تعیین شده است.؟ البته در توافق قبلی سهم ایران را کلآ 11 درصد از کل مساحت دریای خزر تعیین کرده بودند که ایران نباید این درصد را قبول نماید... چرا که قبل از تجزیه شوروی و قبل از سال 1990 سهم ایران از دریای خزر 50 درصد بوده است.
  • ایرج US ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    72 0
    چرا قوانین مربوط به حقوق دریاها را درست اطلاع رسانی نمی کنید تا مردم بدانند که چه بلایی قرار است به سرشان بیاید؟ اگر خزر را دریا محسوب می کنید و قوانین دریایی را بر آن مترتب می دانید برابر عهدنامه حقوق دریاها منطقه سرزمینی 12 مایل، منطقه نظارت 12 مایل و منطقه انحصاری اقتصادی 200 مایل است که در آن اکتشاف، بهره برداری و مدیریت منایع جاندار و بی جان بستر دریا، زیر بستر و سطح دریا را شامل می شود. سه مایل منطقه سرزمینی را گسترش دادیم که از 200 مایل منطقه انحصاری اقتصادی بگذریم؟ آیا اینکار مجوزی برای حضور نظامی کشورهای حاشیه خزر و حضور اقتصادی دیگر تا 25 مایلی کشور ما نیست؟ آیا برای همکاری روسیه در مسئله هسته ای اینکار را کردیم؟ یا؟؟؟؟ خداوند مارا و مملکت ما را از دروغ نجات دهد.
    • ایران IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
      1 2
      دوست عزیز مایوس نباش و به بزرگان سیاست ایران اعتماد کن. هنوز توافقی صورت نگرفته است.اکنون زمان 50 درصدی نیست .اگر شاهکار کنیم و از نفوذ و درایت خود نهایت استفاده را بکنیم تنها میتوانیم 20 درصد را سیهم شویم. اگر این 20 درصد بدرستی اجرا شود قطعا به نحو ایران خواهد بود.تشویق کنیم تا مسئولین کشور از این حد پایین نیایند.50 درصد پیشکش./
  • بی نام KZ ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    24 0
    به مسئولین کشور تبریک می گیم که به جای محدود کردن روسیه در برداشت بی رویه آبزیان خزر با ناوگان پیشرفته ماهیگیرشون دستشون باز گذاشتن تا علاوه بر انقراض فک دریایی خزر و ماهیان خاویاری نسل کل ماهیان خزر رو بردارند امیدواریم این دست و دلبازیهایی باعث نشه یک در یک قطعنامه دیگه به نفع دیگران ایران ما رو خرج کنند.
  • بی نام US ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    24 1
    حدوداً 50 سال دیگر خواهیم فهمید که چه کلاهی سرمان رفته
  • ایرانی A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    3 1
    متاسفانه احمدی نژاد خزر رو مفت و مجانی بخشید به روسیه و باز پس گیری آنهم در شرایط فعلی مشکل است. البته مطمئنم یه روزی گوش روسها رو میگیریم و از ایران عزیز برای همیشه اخراج میکنیم.
  • یزدانی A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 2
    زمان محمود قرار دادی بهتر بسته شد . با این قرار داد که مالک 5 درصد هم نمیشیم.
  • علیرضا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 2
    یعنی چی نصف متعلق به ما بود نصف متعلق به شوروی سابق بود . شوروی به چند جمهوری تقسیم شد.حالا هر کدام از این جمهوریها برابر ما سهم ببرند.بعد هم خوشحال باشیم که بله سه مایل هم بیشتر از دریاها دیگر داریم. آیندنگان در مورد ما چگونه فکر خواهند کرد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 0
    11 درصد
  • رامین IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    4 0
    به نظرمن روحانی درموردبحث حاکمیتی دردریای خزرخیلی کوتاه امده.قبلازفروپاشی شوروی دریای خزربین ایران وشوروی تقسیم شده بود
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 5
    آن دوستاني كه صحبت از 50 درصد مي كنند يكبار ديگر به نقشه نگاه كنند . مشكل امروز ، مشكل 10 درصد و 20 درصد نيست ، مشكل اينجاست كه ما نمي خواهيم كشورها خطكش به دست بگيرند و دور خود حصار بكشند ، اين خواست كشور آذربايجان است كه هر كشور سهم خود را داشته باشد تا انها بتوانند نفت استخراج كنند و لابد از نظاميان امريكايي هم بخواهند كه امنيتشان را برقرار كنند .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    14 0
    آقای روحانی گفته که دریای خزر دریای بسته است. دریای بسته در جغزافیا یعنی دریاچه که باید تقسیم شود نه اینکه مانند دریا با آن برخورد شود. دیپلماسی ایرانی مانند همیشه کم آورد.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 1
    قبلا ۳۰ کیلومتر بود الان شد۴۰ کیلومتر
  • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    51 21
    نويسنده محترم مقاله رژيم ساحلى 12 مايل مربوط به درياهاى آزاده.وقتى مطلب مينويسين لطفا قبلش مطالعه کنين
  • بی نام IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 1
    چه ربطی داره
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    3 2
    آخه به ما چه ربطي داره شوروي متلاشي شده؟ما چرا بايدسهممون کم بشه؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 1
    من که خیلی سردرنیاوردم ولی بنظرم اقای روحانی در مذاکرات گفت که مالکیت نیمی از خزر متعلق به ایران است و بر اساس این مالکیت رزیم حقوقی نوشتند.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    فکر میکنم اگر دریای خزر رو عاری از تسلیحات نظامی نگه داریم بهتر باشه، والبته میمونه که با تخلفات کشور های ساحلی در خصوص استفاده از منابع دریایی چه واکنشی داشته باشیم وچگونه بایستی کنترل بشه ،که به نظرم تدبیر خودش رو میخادو اون هم نباید نظامی نباشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    0 0
    قبلن می گفتن دو کشوره باید 50و 50 باشه و الان میگن 5تا کشوره باید 2020باشه که عادلانس. حالا یک عده میگن نه ایران 50باشه اونای دیگه 10باشن ایا عادلانس ؟بسه دیگه زور گویی و قلدر بازی هر کس باید 20باشه .