ایرنا نوشت:

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه با بیان این که گفت‌وگو با مقامات انگلیس جزو خط قرمزهای اعلام شده نظام نیست، گفت: مذاکرات دیپلماتیک و یا بازگشایی سفارتخانه‌ها به معنی مواضع یکسان یا فراموشی ماهیت تاریخی کشورها نیست.

حسن قشقاوی در حاشیه مراسم ختم مادر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در جمع خبرنگاران درباره تاثیر اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و مذاکرات هسته‌ای گفت: اینگونه اظهارات ناشایست ارتباطی با دیدارهای دیپلماتیک به طور مستقیم ندارد و ضرورتا ناقض گفت‌وگوهای دیپلماتیک نیست.

وی ادامه داد: در هفته دفاع مقدس قرار داریم و همانطور که می‌دانید در زمان جنگ، چه زمانی که نیروهای ما پیروز می‌شدند و چه زمانی که علی‌الظاهر شکست می‌خوردند، مذاکرات دیپلماتیک ما جمع نمی‌شد و مرتبا هیات‌های مختلف گفت‌وگوهای دیپلماتیک داشتند. این روش در زمان امام (ره) وجود داشت و پس از آن نیز در حال حاضر با رهبری رهبر معظم انقلاب تداوم دارد.

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزیر امور خارجه با بیان این که هیچ زمانی رابطه ما با انگلیس قطع نشده است، افزود: حتی پس از حادثه سفارت انگلیس نیز این کشور قطع رابطه را اعلام نکرد و آن چه اتفاق افتاد به نوعی تعلیق موقت روابطمان بود. خواهش می‌کنیم در تعبیرها نگاهی به قانون شود و غیرقانونی موضع نگیریم.

نیاز ۳۵۰ هزار ایرانی مقیم انگلیس به خدمات کنسولی/ فقط ۱۰۰ نفر انگلیسی در ایران هستند

قشقاوی همچنین درباره آخرین اخبار از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس، اظهار داشت: بین کاردارهای غیرمقیم رابطه وجود دارد. گشایش سفارتخانه‌ها در حد کاردار مقیم ضرورتا به این معنی نیست که مواضع سیاسی ما و انگلیس در بحث منطقه‌ای و یا جهانی یکسان است.

معاون پارلمانی و امورکنسولی وزیر امور خارجه اضافه کرد: واقعیت این است که تعداد ۳۵۰ هزار نفر ایرانی در انگلیس هستند و فقط ۱۰۰ نفر انگلیسی در ایران هستند، که این ۳۵۰  هزار ایرانی در انگلیس نیاز به خدمات کنسولی دارند.

قشقاوی ادامه داد: ما به عنوان معاون کنسولی از این که بخش کنسولی سفارتخانه‌ها فعال شود استقبال می‌کنیم. نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت ۳۵۰ هزار ایرانی که عموما از فرهیختگان جامعه هستند بی تفاوت باشیم.

وی درباره آزادی برخی از زندانیان ایرانی خارج از کشور نیز گفت: تاکنون شاهد آزادی‌های خوبی از کشورهایی مانند سوریه، یمن و برخی کشورهای شرق آسیا بوده‌ایم که نیازی به رسانه‌ای شدن آن‌ها نبود.

معاون وزیر امور خارجه عملکرد وزارت متبوعش را در زمینه آزادی زندانیان بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: از حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر زندانی ایرانی در خارج از کشور هر ساله مقدمات آزادی یک سوم از آن‌ها را فراهم می‌کنیم که این نشان می‌دهد یکی از فعال‌ترین وزارتخانه‌ها در دفاع از حقوق اتباع خود در خارج از کشور وزارت خارجه است و نمره عالی را در دفاع از حقوق شهروندان دارد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 12
    کیف انگلیسی مخصوص روشنفکران نیست هر کسی می تواند کیف انگلیسی داشته باشد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 0
    بیش از 500 هزار ایرانی هم در آمریکا زندگی می کنند، ایرانیان در آمریکا هم نیاز به ارتباط بهتر دولت ایران و مسئولان آمریکا هستند متاسفانه ایرانیان کانادا مشکلاتشان از همه بیشتر است، چون دو دولت ایران و کانادا حتی ارتباطی در حد حافظ منافع هم ندارند