این فیلم‌ها را برای جشنواره می‌سازید یا کودکان ایرانی؟ / گزارشی از تولید پرشتاب هفت فیلم

هفت فیلم سینمایی با موضوع کودکان و نوجوانان در دست تولید است تا بتوان با اتکا به آن‌ها این بار هم جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برگزار کرد.

سمیه علیپور: جشنواره‌های موضوعی معمولا در دو شرایط به وجود می‌آیند، اول وقتی که تولیدات با یک تم مشترک در سینما به اندازه‌ای باشد که به نظر برسد می‌توان این آثار را به غیر از عرصه‌های کلی در زمینه موضوع خاص خود نیز داوری کرد و دوم وقتی است که قرار باشد روی یک موضوع خاص تمرکز شود.

در دهه 60 قرار بود روی سینمای کودک تمرکز شود، پس جشنواره فیلم کودک هم راه افتاد و فیلم‌های خوبی هم در این زمینه ساخته شد. بعد از آن دهه به مرور سینمای کودک رو به نزول رفت، دیگر مدیریت دولتی قصد ویژه‌ای برای توجه به سینمای کودک نداشت و در نتیجه به مرور سینمای کودک به این شکل در تولیدات سینمای ایران خود نمایی کرد که در آستانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان تعدادی فیلم با این موضوع ساخته شود تا هر سال تعدادی کار باشد که بتوان برای آن جشنواره برگزار کرد و بعد این سینما و تولیداتش را به گوشه‌ای رها کرد تا جشنواره بعد.

در میان انبوه فیلم‌های کودکی که با حمایت ساخته می‌شود، چند سالی یکبار هم فیلمی برآمده از خواست و تمایل خود کارگردانان نیز تولید می‌شود که تفاوت آن‌ها با این تولیدات عجله‌ای جشنواره‌ای قابل درک است.

امسال بعد از تغییر مدیران دولتی سینما همتی برای برگزاری مناسب جشنواره فیلم کودک به وجود آمده است، اما این همت هم به تولیدات پیش از جشنواره منجر شده است، تا امسال هم جشنواره‌ای برگزار شود و بعد از فروکش کردن تب فیلمسازی برای کودکان، تعدادی فیلم به کارهای اکران نشده کودکان افزوده شود. دوری که سال‌هاست ادامه دارد و بعد از زمانی که دیگر سینمای کودک از اولویت افتاد، وارد مسیر ثمربخشی نشد.

در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هفت فیلم در حال ساخت هستند.

نام فیلم

کارگردان

خلاصه داستان

بازیگران

فرمول 13

ناصر رفاهی

این کار یک فیلم فانتزی برای کودکان و نوجوانان است

دانیال عبادی و لیلا زارع

وروجک‌ها

فرزاد اژدری

---

علیرضا خمسه، سیما تیرانداز، طوفان مهردادیان بازیگران بزرگسال و ساینا اژدری، کیمیا حسینی، ایلیا مجیدی، آرتین پشنگر، روژان تقی‌زاده، عسل مردی، امیرعلی خانی و آرش ادبی بازیگران کودک این فیلم هستند

جنجال در عروسی

سیدرضا خطیبی

تولید مشترک ایران و فرانسه که در یزد تولید می‌شود.

---

پلیس مهدکودک

حسین قناعت

دزد و پری حکایت پدربزرگ بازنشسته نیروی انتظامی است که بچه‌هایش برای سرگرم شدن او مهدکودک خانگی تاسیس می‌کنند. اما او با بچه‌ها مانند سربازان در سربازخانه رفتار می‌کند تا اینکه کودکی دزدیده می‌شود و پدر بزرگ و بچه‌ها به تعقیب و دستگیری سارق می‌پردازند.

بهزاد فراهانی، بهنوش بختیاری، رابعه اسکویی

فرار از قلعه رودخان

غلامرضا رمضانی

«فرار از قلعه رودخان» داستان گروهی دانش‌آموز شهرستان میبد است که برای اردویی دو روزه به شمال کشور می‌روند. در آستانه رفتن به سمت دریا برنامه آن‌ها توسط مسئولان مدرسه تغییر می‌کند که این تغییر برنامه، مسائل و مشکلاتی را در پی دارد.

محمد بحرانی، سیروس همتی، شکرخدا گودرزی، علیرضا مهران و حمیدرضا فلاحی جلوی

موقت

امیر عزیزی

این فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که همزمان با اسباب‌کشی و جابجایی خانه‌شان، ناخواسته درگیر ماجرا و مشکلاتی می‌شوند.

پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، بابک کریمی، نازنین فراهانی و ساناز عزیزی

آسمان آبی مادرم

علی قوی‌تن

این فیلم داستان زندگی سخت یک مادر و پسر را در شرایط دشوار میان کوه‌ها را روایت می‌کند.

---

5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =