ایرنا نوشت:

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه نقد بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود باید منصفانه باشد، افزود: در تدوین بسته خروج از رکود تورمی، اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش دوم برنامه تلویزیونی «مناظره» که عصر جمعه درباره بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود ترومی برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بحث و تبادل نظر درباره بسته پیشنهادی دولت پرداختند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی در این بخش از مناظره در پاسخ به ایرادهای حسین راغفر گفت: بطور قطع برای اصلاح شرایط کنونی، مصوبه لازم است. در مورد ساختار نیز، کلی حرف زدن درست نیست، اصلاح ساختار بلندمدت است، تولید کننده مشکل نقدینگی دارد، برای مطالباتش مشکل ایجاد شده است، دولت طبیعتا در برنامه ششم برای اصلاح ساختار برنامه دارد.

شاپور محمدی افزود: مگر نرخ‌ها، بازار کار، نظام اقتصادی جزو ساختار نیست؟ من هم هیچ جایی ندیدم که در این بسته آمده باشد که به واحدهای تولیدی ارز تزریق کنیم، دولت هیچ وقت با افزایش نقدینگی موافقت نداشته است، راه حل اقتصاد هم یک شبه نیست، چرا از دولت انتظار داریم در شش ماه ساختار اقتصادی را اصلاح کند.

وی با تاکید بر اینکه در نقد منصف باشیم، اگر دوستان راه را غلط می‌دانند راه درست را پیشنهاد دهند، ادامه داد: در ۱۳ سال پیش بخش پتروشیمی سهمی در اقتصاد ایران نداشته است، آن ضرایب تغییر کرده است، پتروشیمی و نفت در دنیا فعال است و ارزش افزوده تولید می کند، پتروشیمی خیلی بهتر از خام فروشی نفت است.

محمدی با رد آمار ارایه شده از سوی راغفر اظهار داشت: صادرات با تولید یکی نیست و باید مصارف داخلی هم لحاظ شود.

نماینده دولت در این مناظره به اظهارات ابراهیم رزاقی استاد دانشگاه که می‌گفت این بسته نوعی لیبرالیستی است نیز واکنش نشان داد و گفت: ما غلام حلقه به گوش سیاست‌های اقتصادی نیستیم. دولت اسناد بالادستی دارد، دولت، قانون اساسی، سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داده است.

محمدی خاطر نشان کرد: حتی در آمریکا هم لیبرالیسم، حاکم مطلق نیست، ما به مردم چیزهایی نگوییم که خلاف واقعیت است.

وی گفت: درباره تسویه بدهی‌های تولیدکنندگان به دولت هم فکر کرده‌ایم. یکی از اصلاحاتی که انجام شده است، ممنوع‌الخروجی‌ها را از ۱۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

محمدی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی در سال ۹۳ سه میلیارد دلار صادرات داشته است، گفت: دکتر راغفر گوسفند را با تخم مرغ مقایسه می‌کند، مقایسه سال ۹۰ با ۹۳ درست نیست. وقتی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم، پایداری این اقتصاد هم مهم است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: قانونی که در مجلس درباره مالیات مطرح است، اصلاح‌های جدی در ساختار مالیاتی کشور ایجاد خواهد کرد، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توصیه دارد که سهم مالیات افزایش یابد، این‌ها نکاتی است که در این بسته دیده شده است.

بخشی از مشکلات کنونی به سیاست‌های اقتصادی پس از جنگ بازمی‌گردد

حسین راغفر نیز گفت: شاهدیم که توجه بسیار اندکی به بخش تولید صنعتی شده، در حالی که می‌تواند بزرگترین سهم را در تولید ارزش افزوده و اشتغال داشته باشد.

وی افزود: بخشی از مشکلات کنونی به سیاست‌های اقتصادی بعد از جنگ بر می‌گردد، صنایعی مبتنی بر صادرات شکل دادیم که اگر امروز این صنایع تعطیل شود به نفع اقتصاد خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معمای اقتصاد ایران که یک بیماری مزمن و ساختاری است و از آن رنج می‌برد، با تزریق درآمد نفتی در دولت نهم و دهم تشدید شده است، ادامه داد: در ایران ۱۰۱ کارخانه پتروشیمی داریم که آسیب‌های محیط زیستی زیادی دارند، راه حلی که در این چارچوب تکرار شده، تزریق مجدد ارز به این بخش است.

راغفر گفت: در این بسته، خروج از بحران با فعال شدن بخش‌های پتروشیمی آمده است، بحث ما این است که این صنعت ارزش افزوده تولید نمی‌کند.

این اقتصاددان درباره تاثیر صنعت پتروشیمی در ثبات ارز گفت: اتفاقا می‌توانیم بگوییم که پتروشیمی چقدر در بازار ارز اختلال ایجاد کرده است. وقتی که ارز چهار هزار تومان بود ارز را وارد بازار کردند.

راغفر اضافه کرد: صنایع، نفت و پتروشیمی در این بسته به عنوان صنایع پیشران برای فعال شدن اقتصاد ایران شناخته شده‌اند در حالیکه بخش صنعت و پتروشیمی کمترین ارتباط پیشینی و پسینی با بخش‌های دیگر صنایع دارد.

وی با ارایه آماری از سال ۹۰ درباره هزینه و فایده بخش پتروشیمی گفت: تردیدی نداریم که این بخش می‌تواند ارزش افزوده زیادی داشته باشد.

سیاست‌های لیبرالیستی

دیگر شرکت کننده در این مناظره ابراهیم رزاقی اقتصاددان بود که گفت: دولت چه دیدی برای حرکت دارد، آیا این بسته لیبرالی نیست؟ هیچکدام از گام‌هایی که باید، برنداشته‌ایم یعنی لیبرالی فکر می‌کنیم، بسته‌ای که داده‌ایم هم بر اساس پول‌هایی است که باید به ما بدهند.

وی افزود: فکر خوب است، راه غلط است، راه اساسی این است که بایستد، خطر و مقاومت کند. این خط متلاشی کردن ایران عزیز است.

این اقتصاددان ادامه داد: ما ۱۰۰ درصد لیبرالی نیستیم، اما از وارد کنندگان، احتکار کنندگان در خانه و سفته بازی دفاع کرده‌ایم، این بسته تولید محور نیست.

رزاقی با طرح این سوال که چرا هرکسی موفق به کسب درآمد می‌شود این پول را وارد تولید نمی‌کند؟ اضافه کرد: وقتی فردی پول به تولید کننده هم می‌دهد، احساس می‌کند سرش کلاه می‌رود و بخشی نیز به تولید و بخش دیگر به فعالیت‌های زیر زمینی می‌رود.

وی با رد ثبات در بازار اظهار داشت: نوع کالا متفاوت شده است، و گرنه همان التهاب گذشته و ترکیدن حباب وجود دارد، از طلا به اوراق و از آن جا به خانه می‌رود.

لزوم رقابت‌پذیری صنایع

رییس خانه صنعت و معدن ایران هم در این مناظره گفت: مگر تولید کنندگان چقدر بدهی دارند، ۱۵ درصد بدهی‌ها مربوط به بخش‌های کوچک است و ۳۵ درصد اشتغال ایجاد کرده‌اند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی افزود: بخش تولید در هدفمند کردن یارانه ها سهمی داشته است، اگر قرار بود سهم تولید هم داده شود بیش از این‌ها طلبکاریم، چرا مدام اعلام می‌کنیم بدهی‌های بخش تولید در حالی که تولیدکنندگان طلب کارند، بدهکار نیستند.

رییس خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: انتظار ما این است که باید بشتابید، اگر برای رکود برنامه‌ای ریخته نشود، تولید کنندگان دچار مشکل خواهند شد، انتظار ما از شما این است که به بخش خصوصی و تشکل‌های کار و تولید نزدیک‌تر شوید.

سهل آبادی یکی از مشکلات بخش تولید را وصول ارزش افزوده دانست و گفت: همه معتقدند این بار اضافی است اما اخیرا مراحلی را در نظر گرفته‌اید که آن شرایط را سخت کرده‌اید، جرایم بیشتر از سال گذشته شده و شاهد دردسرهای بیشتری شده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای رفع این مشکلات باید صنایع رقابت‌پذیر شوند که در این سیاست‌ها هم دیده نشده است.

رییس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه اگر صنعتگری موفق بود و رو به رشد رفت، چه تشویقی شده است؟ افزود: در اقدام اخیر آمده‌ایم و پرونده‌های ۱۰ سال پیش تولید کنندگان را بررسی کرده‌ایم، یکی از مهمترین مشکلات بحث ارزش افزوده است که اصلا نگاهی به آن نشده است.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه شکی در اصلاح مشکلات تولید توسط دولت نیست، به مذاکرات هسته‌ای هم اشاره‌ای کرد و گفت: دولت در حال ایجاد ارتباط با دنیا است و همه منتظرند که ببینند چه می‌شود، معتقدیم در این مذاکرات بخش خصوصی هم باید حضور یابد، امروز خیلی خوشحالیم که هواپیمایی می‌تواند وارد مذاکره شود.

داشتن برنامه برای خروج از رکود

حسین عبده تبریزی نیز در این مناظره گفت: تزریق ارز در کجای متن آمده است؟ پول کشور یک حرکت ساختاری نیست؟ هم متن‌ها را بخوانید هم درباره جزییات صحبت کنیم، من چیزی که از طرف مقابل شنیدم کلیات است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان صادرات داشته است و توانسته است ارز کشور را تامین کند، افزود: این‌ها ارز را ثابت نگهداشته است، دولت که پولی نداشته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در چند سال گذشته جامعه به سمت اقتصاد پولی رفته بود اما دولت توانسته است این چرخه را متوقف کند. دولت توانست بازارهای سفته بازی را متوقف کند.

عبده تبریزی خاطر نشان کرد: همه موافقند که نسبت مالیات ها باید در درآمد دولت افزایش یابد، فروش نفت و خوردن آن کار معقولی نیست، اکنون فکر می کنم شما به بعضی از جزییات این بسته ایراد داشته باشید، اما کلیات آن در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

وی یادآور شد: اینکه ما از هر کسی دستمان برسد مالیات بگیریم درست نیست، گرفتن مالیات صحیح نیاز به اصلاح ساختاری دارد و نظام مالیاتی باید تقویت شود.

نماینده دولت در شورای بورس به گفته های راغفر انتقاد کرد و گفت: دکتر راغفر می گوید که بحث پتروشیمی به خاطر مزیت هایی که در کشور داریم یک صنعت پیش رو نیست در حالیکه این سخن درستی نیست.

عبده تبریزی تصریح کرد: دولت می خواهد در این وضعیت به بخشی بپردازد که بتواند جای درآمدهای نفتی را پر کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    2 0
    خیلی دلم میخواست کسانی که با نظر راغفر موافق بودن علتش رو هم می گفتن من که نمی دونم بسته چیه و چه دردی رو قراره درمون کنه ولی حداقل بنظر میاد تیم اقتصادی داره یه کاری انجام میده ، قرار هم نیست همه باهاش موافق باشنچون از قدیم گفتن هرکسی از ظن خود شد یار من ومدینه فاضله درست کنه چون اگه قرار بود؛ تو این سالهای پس از انقلاب وبا این همه ادعا انجام میشد ولو اندک، واین مناظره تنها لطفی که داشت پر کردن آنتن بود.
  • محسن A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    3 1
    ماازدولت انتظارداریم مشخصا فعالیتهایی راکه برای خروج ازرکودبصورت غیرتورمی میخواهداجراکندوبابرنامه زمانبندی شده آن که مشخص باشدچه زمانی نتیجه میدهندرابرای مردم توضیح دهد وگرنه کلی گویی بنظرم وقت تلف کردن است .ماازدولت فقط تحلیل نمیخواهیم .بلکه جرای مبتنی برتحلیل صحیح می خواهیم تامشکلات عملا حل شوند