ایسنا نوشت:

نماینده مردم دهلران و آبدانان در مجلس گفت که در صورت عدم مداخله دولت برای مدیریت بازار ارز ممکن است قیمت دلار تا 3700 و حتی چهار هزار تومان نیز افزایش یابد.

علی‌محمد احمدی گفت: عوامل محیطی و ساختاری در نوسان بازار ارز این است که یا تقاضا به صورت واقعی بالا برود و یا عرضه واقعی دلار کم شود یا اینکه شوک ارزی برون‌زا اتفاق بیفتد اما واقعیت این است که بازار ارز در شرایط حاضر هیچ کدام از این شرایط را ندارند بلکه مردم به رفتارهای گذشته مراجعه می‌کنند و بر مبنای دریافت‌های گذشته علی‌الخصوص در آستانه اجرای هدفمندی از خود واکنش نشان می‌دهند.

او گفت: قانون این حق را برای دولت قرار داده و ساختار بازار ارز نیز ساختار مدیریت شناور است لذا بانک مرکزی می‌تواند به راحتی با عرضه ارز در دامنه‌ای خاص بازار را مدیریت کند تا از این وضعیت گذر کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اثر روانی تغییرات قیمت حامل‌های انرژی حداقل تا اواسط تابستان به طول می‌انجامد و اگر اکنون دولت بخواهد بازار ارز را رها کند به طور طبیعی آثار روانی این شوک به بخش هزینه‌ای و تولیدی منتقل می‌شود و در آن صورت مدیریت کردن اوضاع مشکل خواهد شد.

احمدی گفت: بهترین راه این است که بانک مرکزی آرام آرام و به تناسب افزایش تقاضا، عرضه ارز را در بازار افزایش دهد و آن را کنترل کند؛ چرا که در این صورت قیمت دلار ممکن است به 3700 تا چهار هزار تومان برسد و اگر دولت مداخله نکند قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم دهلران در مجلس با بیان اینکه دولت باید با مدیریت عرضه ارز، آثار روانی آن را تعدیل کند، گفت: اگر تقاضا بالا برود ولی ارز در بازار موجود باشد این سیگنال اطمینان‌بخشی به مردم خواهد بود اما اگر عرضه ارز با محدودیت مواجه باشد همین نااطمینانی می‌تواند آثار روانی را تقویت کند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =