آخرین روز کاروان زائران صلح در سوریه / امیرخانی: جنگ سوریه جنگ فرهنگ و اندیشه است

خبرگزاری فارس نوشت:

در آخرین روز حضور کاروان زائران صلح سوریه، این کاروان پای سخنان اعضای ایرانی خود نشست و پس از برگزاری کنفرانس خبری پایانی به اردوگاه یرموک رفته و با آوارگان فلسطینی و سوری همدردی کرد.

این کاروان در ادامه فعالیت‌های خود در دمشق به دانشکده اقتصاد دانشگاه دمشق رفت تا به سخنرانی پنج چهره ایرانی گوش فرا دهد. در این مراسم حجت الاسلام زائری، محمد مرندی، فرشته روح‌افزا، رضا امیرخانی و بهروز افخمی سخنرانی کردند.

زائری: نخستین گام گفت‌وگوی ادیان، تغییر در درون است

حجت الاسلام زائری در سخنان خود با اشاره به ضرورت گفت و گوی ادیان، گفت: این گفت و گو انتخاب ماست و چون ما متفاوت خلق شدیم باید خود را آماده کنیم تا دیگران را قبول کنیم.

وی نخستین گام ضروری گفت و گو را تحول در درون انسان دانست و افزود: این به معنای تحول در عقاید نیست بلکه باید به دیگران فکر کرد و نباید تنها به خود اندیشید.

زائری فکر نکردن به دیگران را آغاز مشکل با تکفیری ها عنوان و تاکید کرد: تروریست ها دین ندارند بلکه این نفسانیت آن‌هاست که خود را می‌پسندند و دیگران را قبول ندارند.

وی ایجاد و اصرار بر مبادی گفت و گو را ضروری دانست و افزود: امروز با بزرگترین خطر تاریخ روبرو هستیم و ضروری است اسلام و مسیحیت علیه تهدید خارجی تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام زائری با بیان اینکه تلاش برای مصالح مشترک را باید از آمریکا و انگلیس یاد بگیریم، تصریح کرد: این دو کشور از مصالح خود برای اسرائیل می‌گذرند، چراکه اسرائیل را مهم‌ترین طرح و برنامه خود می دانند و آماده اند همه چیز را برای آن فدا کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات بین ایران و آمریکا دلیلی جز حمایت از فلسطین ندارد، افزود: ایران اگر کمی پایین بیاید، وضعیت فرق خواهد کرد.

زائری با اشاره به مواجهه آمریکا با انقلاب اسلامی، گفت: پیش از انقلاب اسلامی، دین یا عقب‌مانده بود یا توان اداره کشور را نداشت. اما ایرانِ پیشرفته بر اساس دین شکل گرفت و بر این اساس، مبارزه با او شکل گرفت.

وی ایجاد الگوهای کوچک به شیوه واکسیناسیونی را راه حل آمریکا عنوان کرد و افزود: آنها جریان‌های متفاوتی را ایجاد کردند که مانند انقلاب اسلامی بر شعار الله اکبر و اسلام تأکید می‌کردند. اما امروز همان‌ها در خندقی افتاده اند که برای ما حفر می کردند.

غرب می خواهد مسلمانان در علم و تکنولوژی موفق نشوند

در ادامه فرشته روح افزا در سخنانی با اشاره به وضعیتی که در چند روز اخیر در حمص و لاذقیه دیده است، آن را باورنکردنی خواند و گفت: غرب می خواهد مسلمانان در علم و تکنولوژی موفق نشوند چون هر کس در صلح می تواند به علم دست یابد. وی با اشاره به رفتار دولت آمریکا افزود آن ها معتقدند یا کشورها با آن ها هستند یا اگر با آن ها نباشند علیه آن ها هستند و آن گاه این کشورها را تروریست می خوانند.

وی ادامه داد: سوال این است که چه کسی از تروریست ها حمایت می کند و چه کسی هزاران بمب را در میان کشورهای عربی پخش می کند.

فرشته روح افزا که از استادان دانشگاه تهران است، در ادامه بر همکاری ایران با کشورهای اسلامی و همکاری بین دانشگاهی تهران و دمشق تاکید کرد.

سیدمحمد مرندی، سخنران بعدی بود که به تناقض در رفتار رسانه های غربی اشاره کرد و گفت: شما می شنوید که از یک طرف می گویند ایران غیرمردمی و بی ثبات است اما در طرف دیگر می گویند ایران قدرت پیدا کرده و خطرناک شده است.

وی افزود: آمریکا به دنبال آزادی خواهی و دموکراسی نیست بلکه آن ها به دنبال تثبیت هژمونی خود بر جهان هستند.

مرندی با اشاره به مثال هایی در این باره، به کشور عربستان اشاره کرد و گفت: در عربستان، زنان حق رانندگی ندارند و در عین حال این کشور از تندروها حمایت می کند و این در حالی است که غرب با آن ها کاری ندارد، چراکه هژمونی آمریکا را پذیرفته است؛ این مسئله سلطه طلبی آمریکا، در اوکراین نیز دیده شد.

امیرخانی: اخبار سوریه مربوط به صفحه فرهنگ و اندیشه است نه حوادث

در ادامه این مراسم رضا امیرخانی سخنان خود را با عنوان «همیشه همگانی ترین راه، راه درست نیست» آغاز کرد و گفت: عنوان دوم مطلب من این است که اخبار سوریه مربوط به صفحه حوادث نیست بلکه مربوط به صفحه فرهنگ و اندیشه است.

وی در سخنان خود با بیان اینکه من به عنوان نویسنده مسایل را در مبدأ حل می کنم، افزود: اگر بین دو فرزندم دعوا شود به سراغ مادرشان می روم و اگر در کشورم بین دو نامزد انتخابات دعوا شود به اصل جمهوری اسلامی بر می‌گردم، اگر بین شیعه و سنی دعوا شود به اصل اسلام بر می‌گردم و اگر بین مسیحی و مسلمان دعوا شود به اصل توحید بر می‌گردم.

امیرخانی ادامه داد: امروز با توجه به حوادث در سوریه باید به مادر بشریت حوا برگردیم چرا که اگرچه بحران سوریه مسئله ای سیاسی بود اما امروز مشکلی انسانی است.

وی با اشاره به سخنان همه علمای ادیان مختلف مبنی بر حقانیت همه ادیان، گفت: من موافق این نظر نیستم چراکه اگر اینگونه باشد علمای ادیان مختلف لباس های متفاوت نمی پوشیدند.

امیرخانی با بیان اینکه ما در نظر انتخاب دین خود را حق می دانیم، افزود: اصل مسئله دیگری است و اصل دین حق بودن یا نبودن دین نیست بلکه مهم این است که آنچه من حق می دانم موجب نمی شود دیگران را انکار کنم.

وی با بیان اینکه تسامح فکری یک نفاق است، ادامه داد: اما تسامح در عمل امری الزامی است چرا که ریشه تکفیر در این است که اگر کسی دین خود را حق بداند خود را هم حق بداند این در حالی است که هیچ عالم و رسولی این فکر را ترویج نداده است.

این نویسنده کشورمان با بیان اینکه اعتقاد انسان را سنگ نمی‌کند، تصریح کرد: ایمان بین شک و یقین و نه سنگ چه اینکه خداوند در قرآن آورده است: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» ولی ایمان آنچیزی است که حافظ می‌‌گوید: «چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم».

وی افزد: همه علمای بزرگ اسلام چون بید بر سر ایمان خود می لرزند چرا که آنها نمی‌توانند ایمان خود را بالاتر از دیگران بدانند هر چند معتدند مذهبشان بهترین است.

امیرخانی ادامه داد: خداوند برای آنانی که خود را بهتر و برتر از دیگران می دانند یک آرزو کرده و آن مرگ است چراکه می گوید: « فَتَمَنَّوُاْ الْمَوْتَ إِن کُنْتُمْ صَادِقِینَ »

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همه انسان ها جنگ را رد می کنند، تصریح کرد: اما همین ها تا قطره ای نفت در چاه های دیرالزور سوریه هست جنگ را متوقف نخواهند کرد لذا درست ترین راه این است که با آداب جنگ آشنا شویم.

رضا امیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود به تاکید ارباب رسانه بر انتشار اخبار سوریه در صفحه حوادث اشاره کرد و گفت: آنها مردم را برای شنیدن از خون، به خون عادت داده اند در حالی که جنگ سوریه جنگ فرهنگ است لذا رسانه نباید به عدد کشته و مجروحان و نحوه جنگ بپردازد بلکه وظیفه رسانه است که اختلاف را به عرصه اندیشه ببرد تا مردم مبدا مشکل را بفهمند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه هیچ عالم سنی و شیعی تکفیری نیست، افزود: اگر حاکمان ایران، سوریه، قطر، عربستان و ... اگر می دانستند تکفیر چه می کند حتما هوشیار بودند چه اینکه در این صورت وضعیت معارضان بحرین و عربستان بهتر بود؛ حال بیایید به مادر و مبدا آنها برگردیم؛ مبدا تکفیری ها و مادرشان انگلستان است.

بنابر این گزارش در ادامه این مراسم بهروز افخمی نیز روایتی از حضورش در سوریه و دمشق را خواند که مورد توجه قرار گرفت. در پایان این مراسم نیز مایرید ماگوایر در سخنان کوتاهی از تلاش برای صلح در سوریه و تلاش برای شنیدن صدای واقعی مردم این کشور سخن گفت. پس از این مراسم در حالی که دانشجویان اعضای کاروان و به ویژه تیم ایرانی را احاطه کرده بودند، اساتید حاضر و اعضای کاروان به سوالات دانشجویان پاسخ دادند و نهایتا اعضای کاروان با رئیس دانشگاه دمشق دیدار کردند.

بیانیه پایانی کاروان زائران صلح و حضور کاروان در اردوگاه یرموک

برنامه بعدی کاروان کنفرانس پایانی بود که در هتل «دامارز» دمشق محل اسکان کاروان برگزار شد و در آن بیانیه پایانی توسط مایرید ماگوایر قرائت شد.

در این نشست خبری که مایرید ماگوایر، مادر مریم اگنس، محمد مرندی، کوثر البشراوی و دکتر احمد حضور داشتند دکتر مرندی نیز با اشاره به اعضای تیم ایرانی همراه کاروان و تنوع حضور آنها، گفت: ما برای همبستگی با مردم سوریه به این کشور آمدیم تا نشان دهیم آنها تنها نیستند و جریان رسانه ای غرب را بشکنیم و واقعیت سوریه را نشان دهیم.

در بیانیه پایانی حضور کاروان در دمشق، با تشکر از تمامی گروه ها و اشخاص همراه کاروان از جمله تیم ایرانی، آمده است: «این مهم بود که کاروان توانست با مردم عادی صحبت کند و مشکلات، نگرانی ها و بیم و امیدها را درک کند و موجب ناراحتی شد که بی خانمانی افراد و سختی زندگی آنان را دیدیم.

این کاروان حتما پیام های متعددی را از سوریه به جهان مخابره کرده و خواهد کرد، آنچه از تلاش مردم برای حل مسئله دیدیم بیشتر از تخریبی بود که در کشور صورت گرفته بود و نباید کشورها سلاح، جنگجو و نیروی نظامی به این کشور اعزام کنند. از ایران برای میزبانی کاروان و همچنین اقدام موثر برای دسترسی به دمشق تشکر کرده و از همراهی چهره های مذهبی و هنری ابراز خرسندی می کنیم.»

پایان‌بخش فعالیت‌های دیروز کاروان حضور در جمع آوارگان سوری اردوگاه یرموک بود که به دلیل درگیری ها در این اردوگاه مجدداً آواره شده و در یک مدرسه اسکان داده شده بودند. کاروانیان اقدام به دلجویی از آوراگان فلسطینی و سوری حاضر در این مدرسه کرده و به کودکان عروسک و اسباب بازی اهدا کردند و مراسم مختلفی برگزار شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =