چطور مخاطب را راضی کنیم فیلم ما را بخرد؟ / از چادر به سر کردن بازیگران تا هندوانه سوار کردن آنان

ساده‌انگاری و تمایل به فریب مخاطب در برخی از موارد موجب بروز مشکلاتی در عرضه خانگی فیلم‌ها شده است.

سمیه علیپور: نگاهی به پوستر فیلم سینمایی «نخودی» که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده، بیانگر اشکالات عمده‌ای است که در زمینه تبلیغات فیلم‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود؛ تصویر صابر ابر بر پوستر این فیلم که این روزها در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها در دسترس است، اعتراض این بازیگر و تهیه‌کننده فیلم را به همراه داشته است، کار تا جایی پیش رفت که پوسترهای این فیلم از فروشگاه ها جمع اوری شد.

بازیگر فیلم و فرشته طائرپور هر کدام در صحبت‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند که تا چه حد از این وضعیت ناراضی هستند. اعلام این نارضایتی‌ها و اقداماتی از این دست اولین نبوده و به نظر نمی‌رسد آخرین باشد. نگاهی به فیلم‌هایی که چنین شرایطی را در جریان عرضه در شبکه نمایش خانگی داشته‌اند نشان می‌دهد که شرایط از چه قرار است.

«نخودی» و صابر ابر

تصویری که در تبلیغات نسخه عرضه شده از «نخودی» به کارگردانی جلال فاطمی به چشم می‌خورد، عکسی است از صابر ابر که گویا در پشت صحنه تهیه شده و جزو عکس‌هایی بوده که تصمیمی برای عرضه آن وجود نداشت، اما همان عکس حالا روی نسخه خانگی فیلم به چشم می‌خورد همین است که موجب شده فرشته طائرپور بگوید: «به سهم خود و به عنوان بازنویس‌کننده و تهیه کننده این فیلم، با تمام وجود پیش صابر ابر که پیوستنش به فیلم «نخودی» به عنوان بازیگر اصلی، یک اتفاق خوب و بزرگ بود شرمنده‌ام... کاش قدرت من از قدرت بازار شبکه نمایش خانگی و بقالی‌های ایران بیشتر بود تا تمام پوسترهای سخیفی که برای فیلم «نخودی» بر اساس یک عکس از پشت صحنه فیلم طراحی و توزیع شده را جمع آوری می‌کردم و می‌سوزاندم.»

صابر ابر نیز در واکنش به این اقدام متنی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمد: «اگر این روزها گذارتان به سوپر مارکت‌های شهر افتاده باشد، شاید پوستر فیلم «نخودی» را دیده باشید. فیلمی که نگارنده این یادداشت، در سال 1388 با افتخار در آن ایفای نقش کرد. اما پوستری که این روزها در سوپر مارکت‌ها می‌بینید، هیچ نشانی از زیبایی‌شناسی و سلیقه در آن به چشم نمی‌خورد.»

طائرپور در صحبت‌های خود به این مسئله اشاره کرده که مسئولیت تبلیغات برعهده موسسه توزیع‌کننده فیلم در شبکه نمایش خانگی است. در پاسخ به این اظهارات مسئولان ویدئو رسانه اعلام کردند در صورت تمایل صاحبان فیلم پوستر را جمع آوری می کنند که در نهایت نیز چنین شد، اما بعید به نظر می رسد به این زودی آن تصویر صابر ابر از ذهن مخاطب پاک شود.

«پله آخر» و حامد بهداد

زمانی که فیلم سینمایی «پله آخر» به کارگردانی علی مصفا وارد شبکه نمایش خانگی شد، کارگردان این فیلم به تازگی از سفری به ایران بازگشته بود و بعد از این بازگشت بود که متوجه شد، تصویر حامد بهداد که حضوری کوتاه در فیلم داشته در پوستر فیلم که برای شبکه نمایش خانگی آماده شده، به چشم می‌خورد و عکس و نام علیرضا آقاخانی به کلی حذف شده است. این اتفاق اعتراض مصفا را به همراه داشت و در نهایت بدون آنکه پوسترها جمع‌آوری شود.

موسسه رسانه تصویری چنین متنی را منتشر کرد: « در پی چاپ پوستر نمایش خانگی فیلم «پله آخر» در رسانه‌ها‌، طراحی این پوستر موجبات نارضایتی علی مصفا تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم را فراهم کرد. موسسه به دلیل رعایت نکات مربوط به بازاریابی در طراحی پوستر به ناچار از این طرح استفاده کرده است. به دلیل عدم ذکر نام آقای علیرضا آقاخانی بازیگر اصلی فیلم و چاپ اسم و عکس حامد بهداد به عنوان یکی از چهره‌های اصلی که در این فیلم حضوری افتخاری بدون هرگونه چشم داشت مالی داشته، تهیه‌کننده متعهد این فیلم را که به عدم استفاده از نام و عکس ایشان در پوستر‌های تبلیغاتی تاکید داشته آزرده است. روابط عمومی موسسه رسانه‌های تصویری ضمن پوزش از آقایان علی مصفا ‌، حامد بهداد و علیرضا آقاخانی به اطلاع می‌رساند از آنجا که این موسسه همواره در پی ارائه آثار فرهنگی برآمده و درصدد بازاریابی مناسب بوده است،‌ لذا برخود واجب می‌داند که از تکرار مجدد چنین امور سهوی جلوگیری نماید.»

«استشهادی برای خدا» و جمشید هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور یکی از نقش‌های اصلی را در فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» به کارگردانی علیرضا امینی بازی می‌کند، اما وقتی فیلم به شبکه نمایش خانگی آمد جایی برای تصویر او در پوستر در نظر گرفته نشده بود.

این موضوع واکنش سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده فیلم را به همراه داشت: «اوج کج‌سلیقگی در طراحی جلد و پوستر این فیلم («اشتشهادی برای خدا») مشاهده می‌شود. آنها (مسئولان عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی) حتی به ما اطلاع ندادند که چه زمانی قصد دارند این اثر را توزیع کنند، چه برسد به اینکه از مشاوره ما برای طرح‌های تبلیغاتی این فیلم استفاده کنند. البته از مؤسسه رسانه‌های تصویری با نگرش کاملا دولتی که به تازگی مدیریتش نیز تغییر کرده (مدیریت پیشین موسسه رسانه‌های تصویری) چیزی بیش از این توقع نمی‌رود. مخاطبین باید بدانند برعکس آنچه در طراحی پوستر دیده و به مخاطب القا می‌شود، این اثر درحالی‌که دارای بار معنایی بسیار عمیق است، لحظاتی به یادماندنی نیز دارد. گویا مؤسسه رسانه‌های تصویری با آرم و نام شرکت سبحان فیلم مشکل دارد و خودسرانه و با زیر پا گذاشتن مصرحات قانون حمایت مؤلفین و مصنفین، حدود 50 ثانیه از تیتراژ فیلم را حذف کرده، تنها به این منظور که آرم و لوگوی متحرک سبحان فیلم حذف شود.»

«هیچ» و مهدی هاشمی

تصویر مهدی هاشمی با لباس ورزشی که بر روی یک هندوانه سبزرنگ بزرگ نشسته، هیچ ربطی به حس و حال فیلم سینمایی «هیچ» ندارد، اما کسانی که مسئولیت عرضه آن را به شبکه نمایش خانگی داشتند، تصمیم گرفتند آن تصویر را روی پوستر و جلد فیلم قرار دهند تا عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم بگوبد: «حاضرم تمام هزینه‌های آن را بدهم تا اینها را از سطح شهر جمع کنند، در غیر اینصورت از طریق مراجع قانونی شکایت خواهم کرد. از دیدن این پوستر بسیار خجالت کشیدم و دوست دارم بمیرم و چشمم به آنها نیافتد. این پوستر فیلم من نیست و اگر این‌گونه است، پس «هیچ» فیلم من نیست و نمی‌دانم مردمی که فیلم را در سینما ندیدند با دیدن این پوستر چه تصوری خواهند داشت.»

فریب مخاطب

در مورد فیلم‌هایی سینمایی وضعیت به ترتیبی که مرور شد، پیش رفته و در مواردی که یاد شد، رویکرد ساده‌انگارانه برای جذب مخاطب موجب شد سازندگان فیلم‌ها در شرایطی قرار بگیرند که از تماشای پوستر فیلم خود شرم‌زده شوند.

فریب مخاطب اما به این شیوه که از سوی موسسات شبکه نمایش خانگی اتخاذ می‌شود، محدود نشده و در برخی موارد فیلم‌هایی وارد شبکه نمایش خانگی و فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌شوند که طرح جلد آنان ارتباطی با محتوا ندارد. از جمله کاری که با عنوان «چهارباغ» به شبکه نمایش خانگی عرضه شد و روی جلد آن تصویر رضا شفیعی‌جم به چشم می‌خورد و در اصل همه آنچه در دی.وی.دی وجود داشت، برنامه‌ای تلویزیونی بود که در اصفهان روی آنتن رفته بود. شیفی‌جم در اعتراض به این استفاده از تصویر خود نوشت: «نمی‌دانم به چه قیمتی از ما کاسبی می‌کنید و چطور به خود اجازه می‌دهید عکس‌های دروغین ما را در پوستر بگذارید و محصول بی‌ارزشتان را به‌عنوان سریال به خورد مردم بدهید. برنامه‌ی شما کاری تلویزیونی بود و تمام هنرمندانی که به آن برنامه در اصفهان آمدند به‌عنوان مهمان برنامه حضور داشتند، اما حالا نمی‌فهمم چطور می‌شود که کلاغ را می توانید به نام قناری رنگ کنید و هیچ‌کس به شما کاری نداشته باشد؟ ... از مسئولان هم می‌خواهم با نظارت بیشتر اجازه ندهند عده‌ای با سوء‌استفاده‌ مردم را نسبت‌به شبکه‌ی نمایش خانگی بدبین کنند.»

فیلم «سرپیری و معرکه‌گیری» وضعیت مشابهی برای مهران غفوریان به وجود آورد و «زندگی در شهر بزرگ» همین شرایط را برای رضا عطاران ایجاد کرد.

گویا در شبکه نمایش خانگی ابایی ار فریب مخاطب و یا تحقیر آثار سینمایی در حد فیلم‌های شانه تخم‌مرعی نیست و به نظر می‌رسد رسیدگی به این وضعیت نیازمند اقدامی جدی‌تر از انتشار نامه‌های اعتراض‌امیز است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناهید فرمان IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    6 0
    پارسال هم فیلم نسبتا خوبی به اسم آدم آهنییا چیزی شبیه به این اسمتوزیع شده بود که به معضل افراط در انجام بازیهای رایانه ای توسط کودکان می پرداخت.آنوقت پوستر این فیلم عکس علی صادقی را زده بودند که در فیلم نقش فرعی و کم اهمیتی را بازی می کرد.
    • امید A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      3 0
      فیلم نسبتا خوب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ساسان IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    17 0
    بنظر من در کنار تمامی این پوستر ها با طراحی سطحی یک مسئله و مشکل دیگر در شبکه خانگی وجود دارد و ان بسته بندی دی وی دی فیلم هاست که توهینی به مردم و بی ارزش کردن خود اثر هم هست بجای اینکه سریال ها و فیلم شبکه نمایش خانگی را درقاب پلاستیکی شکیل بسته بندی کنند و به مردم بفروشند چند سال قبل در مورد بعضی از فیلم ها این امر رعایت می شد دی وی دی را می اندازد در کاور مقوایی و 3000 تومان هم از مردم طلب می کنند در حالی که اگر همه فیلم کاور قابی داشته باشد مردم بیشتر ترجیح می شوند ارشیو جمع کنند و قفسه بندی درخانه بری فیلم ها داشته باشند که هم به فروش اثار کمک می کند و هم احترام است به خریدار.