مراجع تقلید و علما در جلسات درس و دیدار با گروه مبلغان محرم، نکات و توصیه هایی را درباره عزاداری ها عنوان کردند.

به گزارش خبرآنلاین، مراجع تقلید و علمای حوزه با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و روزهای عزاداری نکاتی را در این باره به مبلغان و مداحان یادآوری کردند.

خلاصه توصیه های ایشان را در جدول زیر می خوانید.

نام مرجع

خلاصه اظهارات

آيت الله جوادی آملی

  

* ما بايد حواسمان جمع باشد؛ جريان حسين‌بن‌علي، جريان محرم، تاسوعا، عاشورا، عزاداري ها، بخش هاي سنتي آن سر جايش محفوظ است، هم سخنرانان ما، هم مداحان ما، عظمت و جلال و شکوه حسين‌بن‌علي را نشان بدهند.

* مداحان کاري که از عظمت اهل بیت کم ‌کند، انجام ندهند، اين سفارش حسين‌بن‌علي است، بگذاريد کربلا با جلال و شکوه شناخته شود، حرف ها، قصه‌ها، داستان ها، روش ها و منش‌ها که از جلال کربلا، جمال کربلا، عظمت کربلا، استقلال کربلا، حريّت و آزاديخواهي کربلا کم کند اين حرف ها را نزنيد.

* در صحنه عاشورا و در آن موقعیت خطیر حسين‌بن‌علي به اهل بیت خود فرمود: کاري کنيد در اين سفر که عظمت و حيثيت شما محفوظ باشد. لذا مداحان و ذاکرین نباید روش و کاری که از جلال و شکوه اهل بیت بکاهد انجام دهند و حرف و سخن بی سند بیان کنند.

آیت الله مظاهری

* عزاداری‌های ما خوب است و اما باید مواظب باشیم خرافت در عزاداری‌های ما نباشد.

* از نظر عقیده و محبت بالا هستیم و از نظر شعار الحمدلله خوب است، مخصوصا دهۀ محرم خیلی بالاست. بالاخره شعار یا علی ما خیلی بالاست و الحمدلله شعار یا حسین ما خیلی خوب است. ولو اینکه خیلی گناهکار است، اما شعار یا علی و یا حسین دارد. اما در یک‌جا لنگیم و عمده هم آنست و آن شیعۀ عملی است.

* عده‌ای آمدند در خانه امیرالمومنین«سلام‌الله‌علیه» در زدند و گفتند: ما شیعیان شما هستیم. امیرالمومنین«سلام‌الله‌علیه» آمدند یک نگاهی به آنها کردند و گفتند: من در سیمای شما شیعه‌گری نمی‌بینم. نه اینکه عقیده و محبت نداشتند؛ عقیده و محبت داریم، اما از نظر عمل لنگیم.

آیت الله مکارم شیرازی

  

* در مداحی لازم است جنبه ‌های مثبت را تقویت و ابعاد منفی را حذف کنیم تا به مداحی مورد رضایت امام زمان(عج) برسیم. توجه به محتوای صحیح مداحی ها امری ضروری است و برای تحقق مداحی سالم باید به منابع صحیح مراجعه کرد.

* باید از اشعار هماهنگ با کتاب ‌های معتبر و مقاتل اصیل بهره جست. شایسته نیست از شعرهای غیر صحیح یا ضعیف و حتی آن دسته از اشعاری که وهن امام حسین(ع) است استفاده کرد.

* بر همگان لازم است شکوه امام حسین(ع) را در اشعار و مداحی‌ ها جلوه گر سازند و شاعرانی هم که به سرودن اشعار می پردازند باید به تاریخ عاشورا و صدر اسلام مسلط باشند.

* مداحان الگوی جامعه مخاطب خود هستند بنابراین هرگونه رفتار آنها زیر ذره بین قرار دارد و بر همین اساس، رعایت همه موارد صحیح از سوی آنها ضروری است.

آیت الله سبحانی

  

* لازم است منابر حسینی در ماه محرم قرآنی باشند و پیام های این کتاب آسمانی در منابر بیان شود؛ وقتی این چنین شد آنگاه شاهد تحولی شگفت در مخاطبان خواهیم بود وگرنه اگر فقط بر احساسات گذرا تاکید شود آنگاه تحولی را نیز نخواهیم دید.

* مرحوم فلسفی برای یک منبر هشت ساعته مطالعه می کرد. استفاده از یادداشت های روزانه و برگرفته از مفاهیم و آموزه های دینی توسط مبلغان اقدامی شایسته برای غنای محتوایی سخنرانی ها خواهد بود.

* مبلغان باید خشیت الهی هم داشته باشند و خشیت با ترس متفاوت است زیرا خشیت سبب تاثیرگذاری بر روح و روان انسان ها می شود.

* صفت مبلغ نصیحت است، مبلغ نباید با مخاطب خشن سخن بگوید، باید به گونه‌ای سخن بگوید که پا منبری او را یک پدر دلسوز برای نجات دادن بداند، اگر پرخاشگر باشیم منبر ما چندان اثر نمی‌کند و فرد با عقده از پای منبر می‌رود.

آیت الله محمدی ری شهری

  

* اگر دو موضوع اخلاص در عمل و همچنین مستند خوانی از سوی جامعه مدیحه سرایان اهل بیت (ع) مورد توجه قرار نگیرد، عمل آنها بی مغز و پوک به حساب خواهد آمد.

* مداحان، ذاکرین و مرثیه سرایان اهل بیت (ع) بایستی قدر عمل خویش را بدانند و این کار را خالصانه تنها برای خدا و اهل بیت (ع) انجام دهند.

* نقل قول مستقیم از ائمه اطهار (ع) و حتی خداوند متعال در برخی از مجالس روضه خوانی یکی از ایرادات برخی از مداحان اهل بیت (ع) است. هنگامی می خواهید مطلبی را به اهل بیت (ع) نسبت دهید صحیح این است که به کتاب و نوشته مطلب مورد اشاره نیز استناد کنید و در غیر اینصورت خلاف واقع است.

 

* بیان زبان حال اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سوی جامعه مدیحه سرایان در مجالس روضه خوانی را موضوعی بسیار حساس و نیازمند دقت بسیار از سوی مداحان است. طوری در مرثیه و مقتل خوانی زبان حال اهل بیت (ع) را بیان کنیم که شان معصومین (ع) حفظ شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    27 5
    متاسفانه اهنگ مداحیهای امروز بیشتر به آهنگ رقص شباهت دارد تا مداحی و عزاداری مداحها هم بروز شده وبیشتر برای جذب مشتری هر چی دهنشون میاد میخونن بنابرین بیشترمردم از ممجالس زده شده اند
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      7 1
      جدیدا یه فیلم روی موبایل ها اومده که یه سجاده به شکل یه زن در اومده و مردم دور برش دارن فیلم می گیرن و عزاداری می کنن . داستانی که روی این قضیه ساختن هم تاسف بار و هم مسخره است می گن یه زنی سر نماز نشسته بوده که تلوزیون سریال پخش می کنه و او نمازش رو ول می کنه و می ره تماشای سریال یه دفه روش و که بر می گردونه می بینه جانمازش به شکل زن در اومده و داره نماز می خونه ....... واقعا از این خرافه پرستی ها بی شرمانه تر هیچ چیزی نیست
  • بی نام GB ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    4 4
    بعضي مراسم ميري اينقدر كه از حاشيه صحبت ميكنن از قيام عاشورا حرفي نيست. چند ساله هيچ مراسمي رو نتونستم تا آخر بمونم. چون هيچ حس و حال محرمي بهم دست نميده. كاش سياست رو كمتر دخالت ميدادن تو روضه ها. اكثرأ هم سواد حسابي ندارن
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    5 3
    اگه طبل و سنج حذف شه خیلی ها هم حذف میشن