فارس نوشت:

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به لغو اضافه شدن حق بن به فهرست بیمه کارگران گفت: در حالی که انجام این کار از طریق بخشنامه تامین اجتماعی بود، لغو آن در شورای عالی کار صورت گرفت.

محمدرضا بقاییان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه هفته گذشته شورای عالی کار و لغو افزوده شدن حق بن به فهرست بیمه مشمولان قانون کار اظهار داشت: این موضوع جز دستور جلسه هفته گذشته نبود، اما به صورت غیرقانونی وارد دستور شد و ما اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام کردیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: افزوده شدن حق بن به لیست بیمه کارگران علاوه بر مزایایی که برای زمان بازنشستگی آن‌ها داشت، جنبه نظارتی داشت و بهترین راهکار برای نظارت بر پرداخت دقیق و صحیح حقوق و دستمزد کارگران به ویژه در کارگاه‌های کوچک بود، اما به دلیل مقاومت کارفرمایان و دولت این مسئله لغو شد.

بقاییان گفت: ما در مورد تأثیر این موضوع در دو سال آخر خدمت کارگران در جلسه توضیح دادیم اما آقای وزیر در جواب گفتند که به جای این کار نظارت را بیشتر کنید و این درست نیست که به خاطر یک مسئله دیگر این موضوع انجام شود و باید به جای آن بازرسی‌ها بیشتر شود و اگر کسی تخلف کرد با شدیدترین وجه برخورد شود.

وی ضمن انتقاد از تصویب این مسئله در شورای عالی کار گفت: از زمانی که قانون رای گیری در شورا با یک آئین‌نامه تغییر کرده است، اگر یک گروه هم مخالف تصویب مسئله‌ای باشند، ولی به حد نصاب برسد، این کار انجام می‌شود.

این فعال کارگری گفت: به نظر می‌رسد حضور یا عدم حضور نماینده کارگران تأثیری در تصمیم‌گیری شورای عالی کار ندارد چون در جلسات تعیین دستمزد سال ۹۳ هم همین رویه اتفاق افتاد و ما فقط توانستیم حق بن را از ۵۰ به ۸۰ هزار تومان برسانیم.

وی در مورد دلیل عدم اضافه شدن حق بن به فهرست بیمه گفت: استدلال مخالفان این بود که مگر ۸۰ هزار تومان چقدر است که بخواهیم مبلغی از آن را از کارگر کسر کنیم و مبلغی هم کارفرما بدهد در حالی که این موضوع در بخشنامه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی به کارفرمایان ابلاغ شد و اصلا در شورای عالی کار مطرح نشده بود بنابراین الان هم برای لغو آن می‌توانستند خودشان بدون اینکه در شورا مطرح کنند، آن را لغو کنند و باید دید که چرا وزیر این مسئله را در شورای عالی کار مطرح کرد؟

وی با بیان اینکه امضا نکردن چنین مصوباتی در جلسه یک کار تشریفاتی است و این گونه مسائل باید به صورت مبنایی حل شود، گفت: اگر حضورم در شورای عالی کار مثمرثمر نباشد از عضویت در این شورا استعفا می‌دهم.

بقاییان گفت: به نظر می‌رسد سه ‌جانبه‌گرایی که شعار وزارت کار بود با وجود این رویه رعایت نمی‌شود و ارزشی برای حرف نمایندگان کارگر قائل نیستند.

به گزارش فارس، ابتدای امسال سازمان تأمین اجتماعی در یک بند از بخشنامه خود اعلام کرد: کارفرمایان مکلفند، به هنگام تنظیم صورت مزد، مبلغ حق بن (خواروبار) (۸۰۰ هزار ریال) را در ستون مزایای مشمول درج و حق بیمه متعلقه را به همراه سایر اقلام پرداخت کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =