۰ نفر
۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
نوروز صیادی چیست؟

نوروز صیادی آیینی کهن است که به بازنمایی رابطه انسان با زیست بوم دریایی می پردازد و از دیرباز در میان مردم ساکن در سواحل جنوب ایران رواج داشته است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، ژیلا مشیری کارشناس ارشد پژوهشکده مردم شناسی در گروه مردم شناسی آیین و اسطوره با اعلام این موضوع در نشست تخصصی پژوهشکده مردم شناسی مقاله خود را با عنوان نوروز صیادی با تکیه بر مطالعه میدانی درجزیره قشم در قالب طرح پژوهشی به همراه اعضای گروه پژوهش خود، خدیجه امامی و ژیلا آپند ارائه داد.

مشیری گفت : مردم جنوب ایران بر اساس گاه شماری محلی خود نوروزی را رقم می زنند که همخوان با معیشتشان از دیر باز شکل گرفته است،29 تیر ماه دراین سواحل، زمان آغاز صید ماهی است واین مراسم نیز هر ساله در 29 تیر ماه در روستا های جزیره قشم برگزار می شود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: تن به آب زدن، نوبن خرامی،کاک مالی و مراسم آیین شوشی از جمله مواردی است که همراه با موسیقی سنتی و رزیف خوانی در این آیین به نمایش در می آید.

وی اشاره کرد که هرساله علاوه بر اجرای این آیین در روستاها جشنواره ای به همین منظور در روستای سلخ جزیره قشم نیز برپا می شود.

فرهنگ قناعت بر شیوه مصرف آب

آب وفرهنگ مصرف، موضوع سخنرانی صدیقه فاتح و اعظم موسوی کارشناسان ارشد پژوهشکده مردم شناسی در گروه مردم شناسی اجتماعی پژوهشکده مردم شناسی،بود که در ادامه جلسه ارائه شد.

این مقاله گزارشی از طرح پژوهشی آب وفرهنگ مصرف در گمیشان است که توسط صدیقه فاتح ،اعظم موسوی و زلیخا قرنجیک به روش میدانی در منطقه گمیشان واقع در17 کیلومتری بندر ترکمن با همکاری فرمانداری آن ،انجام شده است.

بر پایه این سخنرانی منطقه گمیشان محل اسکان تیره یموت از طوایف ترکمن و شیوه معیشت مردم بومی در آنجا ماهیگری،برداشت خاویار وکشاورزی مبنتی بر کشت دیم است.

این منطقه با وجود نزدیکی به دریا ،جزو مناطق کم آب استان است ومردم محلی از منابع آبی چون همچون چاه،باران، دریا و تالاب برای رفع نیازمندی هایشان بهره می برند.

بنابر تحقیق انجام شده بدلیل کم آبی منطقه، فرهنگ قناعت بر شیوه مصرف آب در منطقه حاکم بوده است که پس از لوله کشی آب دستخوش تغییر شده ولی همچنان از نوعی فناوری بومی به نام "لاری" جهت ذخیره سازی آب باران استفاده می شود که به پیشنهاد محققان قابل استفاده در دیگر مناطق ایران با شرایط زیستی مشابه نیزخواهد بود.

بخشی ها روایتگران تاریخ وفرهنگ اقوام ترکمن نیز عنوان سخنرانی شاپور قچقی نژاد عضو هیات علمی گروه مردم شناسی زیست محیطی بود که به جایگاه این نوع از فرهنگ شفاهی وجایگاه آن در میان اقوام ترکمن پرداخت.

وی بیان کرد: بخشی ها بر خلاف تصور مردم فقط نوازنده وآوازخوان نیستند بلکه روایتگر تاریخ شفاهی مردم سرزمینند،آنها با درایت روایت گر صورمختلف زندگی مردمانند وآنرا در قالبهایی متفاوت بیان می کنند.

به گفته قچقی نژاد، چوپانی خوانی، ذکر خوانی، پرخوانی، هودی، مولودی خوانی، لاله خوانی، نقل خوانی و نوحه سرایی هر کدام سروده هایی از دردها ،رنج ها ،پند ونصیحت ها،آه وحسرت ،ذکر معبود وتوصیف سبک زندگی اند که با هنرمندی روایتگران اجرا وبر دل مردم می نشینند ونسل به نسل نقل می شوند.

طرح های عمرانی سد راه مطالعات مردم شناسی

محمد مکاری پژوهشگرمردم شناس و مدیر گروه مردم شناسی زیست محیطی کاربردی نیز در نشست تخصصی پژوهشکده مردم شناسی، از هم گسیختگی خویشاوندی،تبدیل فرهنگ تولیدی خانواده به فرهنگ مصرفی،گم کردگی هویت وگسترش مشاغل کاذب در حاشیه مکانهای مهاجر پذیر را عوارض نبود مطالعات کارشناسی تخصصی مردم شناسی دانست .

او در ادامه به ارایه گزارشی از بررسی مردم شناختی روستایی در پژوهش" طرح نجات بخشی "سخن گفت وبه عوارض نبود مطالعات کارشناسی تخصصی مردم شناسی در اینگونه پروژه ها اشاره کرد.

این پژوهشگر تمامی علل مطرح شده را به عنوان عوارض نبود مطالعات کارشناسی ناشی از اجرای طرح های عمرانی دانست که با درایت پیش از اجرای طرح ودخیل کردن متخصصان مردم شناس قابل کنترل خواهد شد.

مکاری اظهار داشت : این مکانها که اکثرا غنی از میراث معنوی وحتی طبیعی هستند دفتری از تاریخ تمدن وفنون بومی را رقم میزنند چناچه در پژوهش مذکور نوعی آبیاری قطره ا ی به روش بومی مشاهده شد که اگر پیش ازخالی شدن روستا مورد پژوهش وثبت وضبط دقیق قرار می گرفت می توانست به عنوان الگویی کاربردی و پایدار در مناطق مشابه مور استفاده قرار گیرد.

این پژوهشگر مردم شناس با اشاره به پیشنهادات و رهیافت همایش مردم شناسی کاربردی و سی.اس.آر در سال جاری در پژوهشکده مردم شناسی، اهمیت تاسیس موزه ای در مورد روستاهای یاد شده در حوزه تجات بخشی را یاد آور شد.

راه اندازی موزه علوم و فنون در کاشان

عباس تراب زاده که به عنوان نماینده پژوهشگران مردم شناس در استانها در همایش تخصصی پژوهشکده مردم شناسی شرکت کرده بود از راه اندازی موزه علوم و فنون درکاشان خبر داد.

وی در ادامه خواستار ارتباط تنگاتنگ پژوهشکده مردم شناسی با مردم شناسان ادارات استان های کشور شد و گزارشی مختصر از روند کارهای مردم شناسی در استان کاشان ارایه کرد .

تراب زاده با اشاره به اینکه آیین ششم امام حسین (ع) در کاشان به شماره 705ثبت شده است بیان کرد: این آیین در روستای برزوک در روز هفتم شهادت امام حسین (ع) با ویژگی خاص برپا می شود.

بر پایه سخنرانی عباس تراب زاده، برگزاری نشستی علمی با عنوان مردم شناسی علم وموزه علوم و فنون کاشان با همکاری پژوهشکده مردم شناسی و ادراه کل میراث فرهنگی کاشان مورد توجه قرار گرفت.

همچنین دکتر گلفام شریفی عضو هیات علمی گروه مردم شناسی اسطوره و آیین با ارائه مقاله انسان شناسی آبهای مقدس آب شهر "lourdes" به ارائه نمونه ای از مطالعات پژوهشکده مردم شناسی در خارج از مرزهای ایران پرداخت.

به گفته وی در این مقاله با رویکردی متفاوت به مردم شناسی خارج از مرزپرداخته شده است .

به گفته این پژوهشگر این مقاله بر اساس مطالعه میدانی در هنگام برگزاری مراسم عید معراج حضرت مسیح در شهر" Lourdes" فرانسه انجام شده است که در آن او به ثبت مراسم مربوط به قدیسه این ناحیه برنادت سوبیرو و اهمیت مناسک آب مقدس که نزد همه کاتولیک های جهان شناخته شده ،پرداخته است .

در بخش جانبی همایش تخصصی، دو نمایشگاه عکس با عناوین جهان اسلام، تنوع فرهنگی و وحدت معنوی وچشم اندازهای آیینی از فرهنگ عاشورا که حاصل پژوهش در حوزه مردم شناسی تصویری پژوهشگران مردم شناس بود ،جلوهای خاص به همایش داده بود.این نمایشگاه شامل 30 اثر از پروژه های میدانی انجام شده با موضوع های مورد اشاره بود .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =