تحلیل معاون رئیس جمهور از مراسم تشییع پاشایی / نسل جوان آزادی اجتماعی می‌خواهد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است که آزادی اجتماعی مهمترین مطالبه نسل جوان ایران است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید رضا صالحی امیری امروز در جمع خبرنگاران، در مورد مراسم تشییع مرتضی پاشایی و اتفاقاتی سخن گفت که پس از مرگ این چهره موسیقی پاپ ایران رخ داده است.

او با بیان این مطلب که دراین رویداد، چند موضوع را می توان مورد بررسی قرار داد، گفت نخست اینکه مردم ایران پیش‌بینی‌ناپذیر است. سرعت تحولات آنچنان زیاد است و علاوه بر این شدت و عمق بسیاری هم دارد؛ از این جهت جامعه ایران را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. نکته دوم تأخر جامعه‌شناسان و روشنفکران در تحلیل رفتار مردم ایران است که بخشی از آن به سبب همین شدت و سرعت تحول در کشور است.

به کفته معاون رئیس جمهور، نیاز جامعه به ویژه نسل جوان به تخیله‌های اجتماعی نکته سومی بود که می‌توان از این رویداد به آن رسید. گاه این تخلیه‌ها را مربوط به حوزه ورزش و هنر می‌دانیم، اما تجمع‌‌های این‌چنینی را هم باید در نظر گرفت. جامعه ما جامعه مناسکی است. مردم ما در عاشورا شرکت می‌کنند و بعد از آن احساس سبکی دارند، این به دلیل حضور در همین مکان‌هایی است که منجر به تخلیه اجتماعی می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه باید به این نوع اجتماعات در جامعه ایران بها داد و آن را تقویت کرد، نه اینکه با انگیزه‌های مختلف نگران آن بود، یادآور شد: جامعه ما دارای فرهنگ رسمی و غیر رسمی است؛ جامعه فرهنگ رسمی از این رویداد متعجب است، اما غیر رسمی‌ها آن را عادی می‌دانند. این نشان از نیازهای جدید در کشور دارد؛ به ویژه در حوزه موسیقی. به نظر می‌رسد ذائقه‌های فرهنگ تغییر کرده و از این رو باید فرهنگ غیر رسمی را به خوبی بشناسیم.

بخش دیگر سخنان صالحی امیری به تأثیر شبکه‌‌های اجتماعی اختصاص داشت. وی در این رابطه گفت: حضور در مراسم تشییع این هنرمند و گردهمایی در 26 شهر برای این موضوع، نشان از قدرت شبکه‌های اجتماعی در ایران دارد. این قدرت تازه شکل گرفته و یکی از نمادهای این قدرت، پدیده تشییع پاشایی بود. نمی‌توانیم این شبکه‌ها را رد کنیم، بلکه باید به هدایت آن بپردازیم.

او با با بیان اینکه مراسم تشییع پاشایی نشان داد که جامعه ما از حوزه سیاسی به سمت حوزه اجتماعی در حال حرکت است، ادامه داد: مجموعه رفتارها در این مراسم نشان داد که رفتارهای تند سیاسی نبود، حاضران به دنبال تعارض با نظام نیستند و تنها به دنبال انتقال پیام‌اند. آزادی اجتماعی مهمترین پیام این نسل بود که باید به آن توجه شود.

صالحی امیری یادآور شد: نکته‌ای که باید به رسمیت بشناسیم، تغییر الگوهای فرهنگی است. سؤال مطرح در مورد این موضوع این است که چرا بعد و قبل از واقعه درگذشت و تشییع این هنرمند، چنین حضوری رخ نداده است؟ پاسخ را باید اول در غیر قابل پیش‌بینی بودن مردم ایران بجوییم و سپس به این توجه کنیم که جوانمرگی یکی از موضوعاتی است که مردم ایران به آن توجه نشان می‌دهند. علاوه بر این، سبک اشعار این خواننده بنا بر ذائقه اجتماعی کنونی ایرانیان بود و همین هم‌نوایی منجر به حضور مردم در مراسم وی شد. پاشایی توانست با نسل جدید از طریق گفتمان شعری رابطه ایجاد کند.

او با بیان اینکه ما در قبال این رویداد دو نوع رفتار را می‌توانستیم از خود نشان دهیم، گفت: شیوه برخورد نشان داد که ما به یک بلوغ در قبال این نوع پدیده‌ها رسیده‌ایم و می‌توانیم از تهدیدات اتقفاده کرده و آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهه ی 60 A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    آزادی اجتماعی یعنی ریختن به خیابانها و اغتشاش؟ یا فیلم گرفتن از لحظات مرگ و دفن شدن فردی دیگر؟
    • سام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      92 13
      اشتباهي مثبت دادم ، كاملا مخالفم
    • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      13 71
      اشتباه منفی دادم.کاملا موافقم
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      35 3
      سیستمی که هر جور تجمع رو اغتشاش بدونه واقعا ضعیف و ناکارآمده و به هیچ عنوان اعتماد به نفس نداره. آقا هر دو نفری که کنار هم بایستن معنیش اینه که دارن پشت سر شما حرف می زنن یا برنامه می ریزن یه کار خطایی انجام بدن؟ یه ذره به مردم نزدیک تر بشین تا ببینین اون قدرام مهم نیستین که هدف هر حرکت اجتماعی‌ای نابود کردن یا تضعیف شما باشه.
  • محمد A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    88 6
    علت یابی کنید طرز فکر رو عوض کنید و به فکر پیشگیری باشی نه درمان همین امروز فردا دیر است
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    193 6
    جوونا آزادی واقعی میخواهند
  • اسی RO ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    130 9
    به نظر یه عقلانیتی در سخنان سیاست مدارمون پیدا شده بلاخره
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    96 3
    شما گفتی اما عده ای پافشاری دارند تا دلایلی بیاورند که این انبوه جمعیت را زیر سوال برده و به قول معروف آن را بکوبند.گاه با توهین گاه با استدلال هی بچه گانه در حالیکه استدلال واقعگرایانه استدلالی شبیه استدلال شماست.متاسفام که همه چیز راسیاسی میکنند.متاسفام که عده ای دوست ندارند مردم تجمع کنند بجز برای آنچه آنها برنامه ریزی کرده اند و چشم ندارند محبوبیت کسی را ببینند.وقتی ناصرخان حجازی فوت شدند،فارغ از اینکه بخواهم شخصیت ایشان را واکاوی کنم و برچسب خوب یا بدبودن به او بزنمخدا میداند و قضاوت ازآن اوستوقتی برای تشییع پیکر اوبه درب های بسته ورزشگاه آزادی برخوردیم وباخبر شدیم تنها به 30الی 40هزار نفر اجازه ورود دادند و7080هزار نفر پشت درب بسته ماندند فهمیدم برخی نمیخواهند محبوبیت ایشان علنی شود
    • مهدی A1 ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      6 15
      با نظر شما کاملا موافقم. جز اینکه آخه مردم تجمع کردن برای کی؟ من از اطرافیانم که سوال کردم اکثرا یه آهنگ ایشون رو هم نشنیده بودن اونوقت ببین برای مرحوم مظلومی که انصافا یکی از 3تا مهاجم برتر تاریخ فوتبال ما بوده در این حد تجمع نکردن. اونم تازه کسی که نام ایران رو بالا برده. درحالی که یه خواننده اگه محبوبترین هم بود که نبوده فقط جنبه افتخار فردی داشته نه مثل مظلومی افتخار ملی.
  • سروش IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    72 2
    به نظر تحلیل خوبی بود فرهنگ رسمی از این رویداد متعجب است، اما غیر رسمی‌ها آن را عادی می‌دانند. این نشان از نیازهای جدید در کشور دارد؛ به ویژه در حوزه موسیقی. به نظر می‌رسد ذائقه‌های فرهنگ تغییر کرده و از این رو باید فرهنگ غیر رسمی را به خوبی بشناسیم مجموعه رفتارها در این مراسم نشان داد که رفتارهای تند سیاسی نبود، حاضران به دنبال تعارض با نظام نیستند و تنها به دنبال انتقال پیام‌اند. آزادی اجتماعی مهمترین پیام این نسل بود که باید به آن توجه شود.
  • رزمنده دوران دفاع مقدس IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    72 4
    تحليل درست و واقع بينانه اي بود ،اميدوارم مورد توجه مسئولين فرهنگي و اجتماعي كشور قرار گيرد ،نسل جوان آزادي اجتماعي ميخواهد اينقدر هر تجمعي را وجه ي سياسي ندهيد ،خيلي از مردم دنبال زندگي خود هستند و كاري به بازيهاي سياسي بعضي از حضرات ندارند
  • متین IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    55 3
    از اینکه بعد ازسالیان طولانی تحلیل منصفانه ودلسوزانه یک مسؤلی راشاهد هستم خوشحال شدم.ایکاش این نوع دیدگاه در تمامی سطوح جامعه تسری نماید تا گامهای درستی در جهت سربلندی واعتلای کشورم برداشته شود وبیجهت به همدیگر انگ عامل دشمن نزنیم. زنده وپاینده باشی ایران عزیزم.
  • احسان IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    71 2
    نسل جوان حال جامعه نسل دهه 60 و دهه 70 را بیشتر در یابید تا دیر نشده
  • رضا A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    81 5
    مردم ایران غیرقابل پیش بینی نیست،مسئولین جدای ازمردمند وازعلایق آنهابی خبرند،البته بانبودآزادی اجتماعی موافقم
  • امین A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    57 4
    همش حرف، لطفا یه ذره عمل کنید ..
  • احمد A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    53 4
    ايول داري
  • مهدی A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    27 2
    همه این ها در حد حرف خواهد ماند.. مثل خیلی حرف های دیگه..
  • محمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    31 2
    جناب اقای صالحی امیری بهتر بیایید بگویید در این مدت همه سال چه اینده نگری برای نسل جوان این برهه کرده بودید .جناب صالحی چند در صد خانواده اقایان در کشورهای اروپایی هستند پول این زندگی از کجا تامین شده است که دار قیامت هم توکشور اروپایی باشند کم نمی اورند .
  • هادی RO ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    7 80
    این اقا چرا میگه مردم ایران ایا در مراسم 75 میلیون امده بود اینطور نیست در بین 75 میلیون ایران 5هزار امده بودن این اقا از طرف همه مردم ایران صحبت نکند
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    20 2
    مردم ایران دیگه سیاست بازی رو دوست ندارن و فقط دوست دارن به هم نزدیک بشن همین و مراسم زنده یاد پاشایی گویای این واقعیت بود امیدوارم مسئولین این جوانان را دریابند .