حمیدرضا جلایی پور از اعضای حزب مشارکت در باره تشکل جدیدالتاسیس ندا(نسل دوم اصلاحات) توسط صادق خرازی به روزنامه اعتماد گفت:


*اينكه يك تعدادي مي‌خواهند يك جمعي داشته باشند به لحاظ حق قانوني كه اشكال ندارد. ولي از لحاظ وزن سياسي و اجتماعي كار آنها اصلا با عارف قابل مقايسه نيست. آقاي عارف را با آقاي خرازي مقايسه نكنيد. عارف يك عقبه بروكرات پاكيزه دارد، در افكار عمومي شناخته‌شده است و در ميان نخبگان كشور مورد اعتناست. حزب ندا يك جريان سياسي معتنابه[= قابل توجه] نيست و تا اينجا بيشتر اعلام علاقه چند نفر نه‌چندان هماهنگ به كار سياسي است. يك سال ديگر دقيق‌تر مي‌توان راجع به آن صحبت كرد.

*يك تشكل سياسي چندين سرمايه مي‌خواهد كه اولين آن سرمايه اخلاقي و اجتماعي شخصيت‌هاي اصلي است. اين سرمايه با شعار يا فرصت‌طلبي به دست نمي‌آيد و بيشتر با كارنامه كوشش و ايثارگري در راه اصلاح امور كشور به دست مي‌آيد، آن‌هم بدون منت.

*يك تشكل سياسي نخبه سياسي آبديده مي‌خواهد كه وقتي مثل بهزاد نبوي يك موضوع سياسي را تحليل مي‌كند اجتماع نخبگان سياسي آن را جدي بگيرند و گرنه مثل تشكل يك‌شبه آبادگران دوره احمدي‌نژاد مي‌شود. تشكل سياسي سرمايه اجتماعي معتنابه مي‌خواهد و سرمايه اجتماعي به راحتي به دست نمي‌آيد. سرمايه اجتماعي بيشتر حاصل كار بي‌منت كردن براي همه ايرانيان و نه صرفا خودي‌هاست، يعني كار در جهت تقويت حاكميت قانون، دموكراسي، توسعه، عدالت و آزادي. به عنوان نمونه، از همين جوان‌ها يك مثال بزنم. سال 87 وضعيت عرصه سياسي افسرده بود. اصلاح‌طلبان هم دلمرده بودند و كمتر كسي اميدي به مشاركت مردم در انتخابات 88 داشت. تعدادي جوان اصلاح‌طلب با دست خالي و بدون حمايت و بي‌مزد و منت با صدها هزار عضو، «پويش موج سوم» را در دعوت از خاتمي و سپس حمايت از موسوي پديد آوردند و فضا را اميدبخش كردند. بعدش هم هزينه‌ دادند و مدعي نشدند. اين تجربه‌ها سرمايه اجتماعي مي‌سازد.

*حتي همه اعضاي ستاد 88 هم با ندا همراه نيست. اعضاي پويش موج‌ سوم و اعضاي ستاد ميرحسين موسوي دنبال دكان راه انداختن جلوي اصلاح‌طلبان نبودند و بخشي از نيروهاي‌شان هنوز در زندان هستند. اتفاقا به ياد دارم بعضي از اين دوستان ندا وقتي اصلاح‌طلب‌ها از روحاني دفاع مي‌كردند اصلا فعال نبودند. در مجموع من كار اين دوستان را با آقاي عارف قابل مقايسه نمي‌دانم. در ضمن شما به ياد داشته باشيد اصلاح‌طلبان زنده‌اند. اتفاقا از 76 به بعد اصلاح‌طلبان تجربه‌ها كسب كرده و به بلوغ رسيده‌اند. حالا اگر كسي به دليل اينكه همكاري با اصلاحات هزينه دارد مي‌خواهد يك سازي بزند اشكالي ندارد. بزند، ولي بعيد مي‌دانم در لايه‌ها و بدنه اجتماعي اصلاح‌طلب‌ها اين ساز گوش شنوايي پيدا كند. تشكل‌هاي اصلاح‌طلب رانت و فرش قرمز حكومتي ندارند. پول رانتي هم ندارند، بلكه به مرور زمان در دو دهه گذشته، به خاطر هزينه‌هايي كه در راه اصلاح امور كشور داده‌اند و با ارزش‌هاي اصلي انقلاب اسلامي بازي نكردند، يك اعتباري در ميان مردم كسب كرده‌اند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربانی A1 ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    موافقم
  • بی نام IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    22 88
    اينقد كه اصلاح طلبها به ندا ميپرند آيا اصولگراها به آبادگران پريدند؟
    • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      15 2
      بله
    • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      22 5
      به شما مربوط نیست. خودشان با خودشان بحث دارند و بدنه هم این بحث ها را گوش می کند و نتیجه می گیرد. سکوت فساد زا و پهن شدن سفره بخور بخور دست جمعی در حوزه اصلاح طلبی نیست
    • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      20 4
      اصولگراها تاوان سکوتشون در برابر آبادگران را حالا دارند میدند و خودشون را مبرا می کنند پس بهتره از اول تکلیف "ندا" مشخص بشه
    • محمدعلی RO ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      11 2
      والله بپر بپر مال اصلاح طلبها نبوده.اونها انتقاد بلدن. ولی مثل اینکه اصولگراها زیاد انتقاد بلد نیستن.
    • بی نام IQ ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      13 2
      اگر به آبادگران پرداخته بودند این کلاه گشادی که سرشان رفته اتفاق نمی افتاد.
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      4 0
      اصولگرا ها خودشان هم میدانستند که اینقدر کاسه شان خالی بود که مجبور بودند به شخص گمنامی مثل احمدی نژاد پناه بیاورند .اگر شما مصاحبه های اقای باهنر در اوایل انتخاب احمدی نژادکه ما قبل از شهردار شدن برای ریاست جمهوری او فکر کرده بودیمو اواخرکه انتخاب ما لاریجانی بود نه احمدی نژاد نگاه کنید این درماندگی که همیشه این جناح دچار ان است مشاهده خواهد شد.
  • بی نام US ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    3 12
    اصلاح طلب های واقعی فروردین 58 /12 ریش را زدند ودقیقا به معنی واقعی اصلاح طلب شدند نه برای گرفتن پست وماندن درپست به تمام نمایندگان مثل اقای نبوی وزیرصنایع بود ماشین دادند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    10 9
    اسم جالبی رو انتخاب کرده اند. ندا
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    2 6
    تفاوت سیاست مداری به سبک مکتب اروپایی با سیاستمداری به سبک مکتب آمریکایی.
  • خواننده IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    14 6
    گروه ضعیف و بی وزنی هستن و بعیده ادامه حیات بده
  • وحید IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    11 9
    دیروز تجربه تلخی رو اصلاحات داشت که از خودی ها گل حورد تشکیلات ندا به ظاهر ادعای اطلاح طلبی داره و آقای خرازی در ستاد آقای قالیباف بودن موقع انتخابات...با لباس اطلاح طلبی و باطن پایداری
  • بنده خدا IQ ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    38 5
    تحلیل آقای جلایی پور کاملا صحیح است . آقای صادق خرازی صرفا از طریق رانت خانوادگی به مناصب مختلف رسیده و الان هم از طریق این رانت میخواهد موج آفرینی کند. چطور در انتخابات که بهترین مکان برای سیاست ورزی است ایشان در اردوگاه مخالف اصلاح طلبان بوده و حالا به فکر حرکت اصلاح طلبانه افتاده است.
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    9 2
    موافقم تکثر گروه ها مانع حرکت اصلاح طلبانه میشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    4 0
    خرازی برای اصلاح طلبان از گمنام بگیر تا مشهور آدم شناخته شده ای است و بیلش در زمین اصلاح طلبی فرو نمی رود. بازی با کلماتی مانند «ندا» نیز یک فریبکاری برای به انحراف کشاندن اصلاحات از مجرای واقعی آن است. استفاده از کلمه «ندا» دقیقاً مانند برخی بود که در ماجرای انتخابات 88 تحت عنوان «اصلاح طلب» ماهی مقصودشان را از آب گرفتند. در حالی که جزو انجمن های سلطنت طلبی یا علایق مرتبط با باند رجوی بودند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    1 9
    چرا شما در خبرهاتون همانند همه خبر گزاری ها از کلمه منحله استفاده نمی کنید برای مشارکت. دوما آقای خرازی را همانند جریانهای اصولگرا نکنید ایشان از مشاوران یکی از سران فتنه، محمد خاتمی، در سیاست خارجی هست. روزی را می بینم که شما حتی به خاتمی تون هم رهم نکنید همانند گذشته. درود بر خط اصیل انقلاب، اصولگرایان. اصلاحطلبی در ایران یک مسئله عارتی هست و دور از فضای ایران هست و فقط با حرافی مشتری جذب می کنند.