خوش بینی ظریف پس از ملاقات با اشتون؛ نا امیدی داخلی به مذاکرات هسته ای

دیپلماسی عالم واقع بینی است، اما خوش بینی هم بخشی از فرآیندها در دیپلماسی است که ادامه یک مذاکره را ممکن می کند.

محمود عزیزی: اگر در داخل کشور جو «نا امیدی» درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای در اظهارنظرهای سیاسیون بیش از «خوش بینی» های گذشته است، اما مسئول ارشد مذاکرات هسته ای از دیگر مقامات مسئول خوش بین تر است.

محمد جواد ظریف این بار بعد از دیدار با اشتون که ماههای پایانی مسئولیت خود را می گذارند،در خبری که از او در رسانه ها منتشر شده، گفته است که  پس از گفت‌وگوهایی که با خانم اشتون داشته، کاملا خوش بین شده‌ که « می توانیم به واقع، این موضوع را به موقع حل کنیم.»

حل کردن پرونده هسته ای ایران می تواند ظریف را در تاریخ سیاسی ایران به مردی وِیژه تبدیل کند. خوش بینی ظریف البته یک پیش نیاز دارد که در گفته های او طرح شده است؛«این امر، به عزم سیاسی نیاز دارد.»

موضوعی که پیش از این هم ظریف بعد از تمدید مذاکرات هسته ای بدان اشاره کرده بود و گفته بود: 60 درصد متن مشترک نهایی شده است و مابقی پرانتزهای داخل متن نیاز به توافق سیاسی در سطح سران دارد.

 در سطح کلان، اما تحریم های جدید خوش بینی ها را کم کرده است .بعد از رئیس جمهور که ساعاتی بعد از تحریم های جدید آمریکا آن را «خلاف و تجاوز به ملت ایران»خواند، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار وزیر خارجه فنلاند با انتقاد از تحریم های جدید علیه ایران، گفت:«تحریم وسیع آمریکا در آستانه دور جدید مذاکرات، فضای کشور را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.» اینجا

امروز هم آیت الله هاشمی شاهرودی نائب رئیس مجلس خبرگان که در غیبت و بیماری آیت الله مهدوی کنی مسئولیت اداره نشست  مجلس خبرگان را بر عهده دارد،در سخنان خود در اجلاسیه این مجلس ،گفت: تحریم‌های جدید آمریکا این موضوع را ثابت می‌کند که به مذاکره با آمریکا امیدی نیست.

در جوی که نا امیدی به مذاکرات حاکم است و به نظر می رسد آمریکایی ها قراری برای کم کردن خواسته های زیاده طلبانه خود ندارند، ظریف با تکیه بر همان امید امیدوار است مذاکرات به زودی به نتیجه برسد.

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    ما به ظریف اعتماد کامل داریم.. اما گیر کار دست ظریف نیست...
    • احمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      56 6
      نتایج از قبل مشخصه
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    89 6
    باید ببینیم شورای امنیت به واقع شبیه شورای امنیت رفتار می کند یا خیر.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    ما نبايد زود پسرخاله شويم. هنوز هيچ موافق نامه اي مبادله نشده است كه بتوانيم هر كاري را بكنيم
  • مش باقر A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    89 9
    نظر خوشبینانه اینست، که تحریمهای جدید جهت حفظ پرستیژ آمریکا، درست قبل از توافق نهائیست. و نظر آقای وزیر پٌر بیراه نیستصحیح است.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    92 6
    ارزش انرژی هسته ای هنوز برای خود من مشخص نیست اما من درد تحریم را در عمق جانم احساس می کنم حالا که عده ای با مذاکرات مخالفند موضعشان مشخص شود که با تحریم هم مخالفند یا طرفدار این هستند که ایران تحریم شود
    • باقری IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      12 77
      اقای بی نام متاسفم برات که ارزش انرژی هسته ای بعد از این همه حرف وحدیث برات مشخص نیست ومطمئنم که تا ابد هم مشخص نخواهد شد . ولی غرب میدونه وبرای همین هم ایران را تحریم کرده . در ایران هم انهاییکه می دانند هرگز نمی گویند انرژی هسته ای نباشه .رهبری وریاست جمهوری و نمایندگان و اقای ظریف هم سرسختانه دارند از هسته ای بودن ایران دفاع میکنند واگر انها هم مثل شما میگفتند نباشه دیگه این همه مذاکره طول نمی کشید
    • محمد A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      17 19
      مطمئن باشید اگه تمامی تاسیسات هسته خود را سوار بر کشتی تحویل آنها بدهیم دشمنی آنها با ما تمام نخواهد شد. این فقط یک بهانه است. در تحریم های جدی مسئله های دیگه ای هم اضافه کردند. فقط در صورتی شاید با ما خوب شوند که اولا تمامی نفت و اقتصادما در اختیار اونا قرار بگیره و ثانیا سیاست مداران ما نیز دست بوس آنها باشند.
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    32 10
    ظریف وروحانی همواره خوشبینند اما برای چه موضوعی بعداز3سال معلوم میشود
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    16 1
    در یک کار سیاسی به این ظرافت و اهمییت غیر ممکن است طرفین بدون پیش بینی حرکتهای آینده یکدیگررو به روی هم بنشینند.
  • مصطفی شریف A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    19 58
    ما باید اقتدار داشته باشیم.....چون ما ایرانی هستیم.....
    • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      20 48
      اینایی که مفنی دادن دنبال خفت هستن؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    13 15
    با تحریم های جدید ماهم خوشبین هستیم تیم مذاکره کننده نتونسته جلوی تحریم های بعد توافقنامه رو بگیره حالا میخوان همه تحریم های قبلی رو از بین ببرن؟
  • محمد A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    43 5
    تحریم عمق وجود ملتی را نشانه رفته که تمام کاستی را چند سال است تحمل میکنند ولی آستانه تحمل هم حد و مرزی دارد . تبعات تحریم طاقت فرساست . ما دنبال چه مطاعی هستیم؟؟؟؟
  • راستگو IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    30 4
    دوست دارم این موضوع حل شود و سالهاست خوش بینی به نتیجه نرسیده و پس من به هیچ وجه خوش بین نیستم و تا حصول نتیجه کامل باور نمی کنم.
  • محمد IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    16 1
    اگر شرایط به قبل از توافق ژنو برگردد یعنی باید برای دوران فرسایش و سختی آماده شویم . فرسایش ، کشور را با مشکل روبرو می کند و سختی روزگار اقشار آسیب پذیر را در پی خواهد داشت .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    6 2
    آمریکا یکی از کشورهای مورد مذاکره واز اعضای شوراستهرچند تاثیرگذارمهم اینه که این تابو بشکنه وکشورهای دیگه نقش خودشون را بازی کنند لذا از شخصیت های داخلی این انتضار میره که بیش از گذشته تیم مذاکره کننده ودولتمون رو در این راستا همایت کنند.