ایسنا نوشت:

وزیر راه تاکید کرد: اصلی‌ترین مساله توسعه ملی ایران آن است که شهروندان در اولویت قرار گیرند و اگر شهروندان محور شهر قرار داده شوند آن وقت اصلی‌ترین مساله‌ی شهر نظام حکمروایی محلی می‌شود.

عباس آخوندی در سومین اجلاس ملی مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور که روز چهارشنبه در شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی خانه همه شوراهای شهر است و ما مصممیم در تمام سیاست‌های توسعه شهری از نقطه نظرات و مشارکت فعال شوراهای شهر در سراسر کشور استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که از آقای مسجدجامعی تشکر می‌کنم که این ارتباط را هرچه بیشتر محکم کرده است‌، تاکید کرد: مشکل این است که اساسا در مدیریت محلی ایران باید تحولات بنیادی صورت گیرد و من با اصلاحات جزئی موافق نیستم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وظیفه‌ی خود می‌دانم که مسائل مختلف را مطرح کنم و در اولین جلسه‌ای که در شورای شهر خدمت دوستان رسیدیم باید مدیریت شهری و سیاسی به یگانگی برسد و این مساله‌ای است که فقط در لفظ نیست و مقدمات و تبعاتی دارد که باید به خوبی راجع آن باید بحث شود.

آخوندی در ادامه با اشاره به اصلی‌ترین مساله‌ شهر ادامه داد: من فکر می‌کنم اصلی‌ترین مساله‌ی شهر و همچنین اصلی‌ترین مساله توسعه ملی ایران این است که شهروندان را به کالبد ترجیح ندهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه که شهر را شکل می‌دهد شهروندان هستند و این را به عنوان شعار نمی‌گویم اگر این مساله را به خوبی بپذیریم اتفاقات خوبی می‌افتد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ما در ایران نظام گفت‌وگوی شهری نداریم، اما در یونان باستان در دولت شهرها بحث گفت‌وگوی شهری مطرح بود و راجع به معماری هم صحبت شده است.

آخوندی در ادامه با این سوال که معماری چیست، گفت: معماری ضوابطی است که شوراهای مشاور تعیین می‌کند و این‌ها یکسری تقسیمات اداری است.

وی تاکید کرد: معماری سبک زندگی است که مردم انتخاب می‌کنند و نوع نگاه مردم به زندگی را نشان می‌دهد. همچنین آن حس تعلقی است که مردم به شهرهایشان دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مشکل ما این است که به کالبد نگاه می‌کنیم و بدین ترتیب همه چیز قابل تجارت می‌شود، تصریح کرد: دیگر حس تعلق از بین می‌رود و واقعیت این است شهری که به آن حس تعلق نداریم به شهرهای همسایه می‌رویم و با همسایه‌مان رقابت می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به این‌که ما باید به عقب برگردیم شاید بتوانیم برای بسیاری از درد‌هایی که داریم راه‌حل بهتری پیدا کنیم، گفت: اتفاقاتی رخ داده و ما با پدیده‌ای به نام جهان مدرن مواجه هستیم و این زندگی مدرن از حمل‌ونقل گرفته تا کسب و کار، درآمد و معیشت همگی در نحوه‌ی طراحی و معماری شهری اثر‌ گذاشته است.

وی تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در زندگی مدرن میزان سطح واحد‌های مسکونی با ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست و نباید با کوچک‌تر شدن واحد‌های سطح کیفیت زندگی تفاوت فاحشی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید سطح کیفیت خدمات شهری ارتقاء پیدا کند، تصریح کرد: ضمن این‌که مدارس و فضاهای سبزمان و دیگر خدمات شهری بزرگ نمی‌شود نباید به این موضوعات بی‌توجهی کنیم.

آخوندی تاکید کرد: اگر شهروند را محور شهر قرار دهیم آن وقت اصلی‌ترین مساله‌ی شما نظام حکمروایی محلی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در بحث‌هایی که در مدت اخیر داشته‌ام همیشه گفته‌ام نگویید مدیریت یکپارچه شهری چرا که این مفهوم یعنی یک ماموریتی که از پایین دستی به بالا‌دستی محول شده تا انجام شود و ما به جای این اصطلاح باید از اصطلاح حکمروایی شهری استفاده کنیم.

آخوندی با بیان این‌که در شهر خدمات و وظایفی که برای دولت تعریف کردیم، باید راجع به این موضوع صحبت شود تصریح کرد: اگر به سمت حکمروایی شهری برویم می‌توانیم همزمان در کنار محدوده‌های روستایی، محدوده‌های شهری را هم تعریف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: من معتقدم باید به مسائل ریشه‌ای‌تر برگردیم، در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که 70 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند و دیگر نمی‌توانیم سیستم دوگانه‌ای که داریم را ادامه دهیم؛ بنابراین خواسته‌های شما باید از شوراهای شهر به یک خواسته عمومی تبدیل شود و در حال حاضر نظام شهری ایران قابل تجدید‌نظر است.

 

تهیه برنامه عملیاتی وام ۸۰ میلیونی مسکن/ افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان

عباس آخوندی همچنین در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره‌ی وام ۸۰ میلیونی خانه اظهار کرد: روز دوشنبه یک برنامه برای افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان داریم و بحث‌مان افزایش عرضه و افزایش قدرت خرید مردم به صورت همزمان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطالب مطرح شده در زمینه‌ی وام ۸۰ میلیونی خرید خانه تاکید کرد: در برنامه‌ی رکود تورمی دولت موارد مطرح و پیش‌بینی شده و هماهنگی‌های لازم در سطح هیات وزیران صورت گرفته است و در حال تهیه برنامه عملیاتی‌اش هستیم.

آخوندی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وام ۸۰ میلیونی خرید خانه باعث تورم در جامعه خواهد شد، گفت: در صورت افزایش عرضه این اتفاق نمی‌افتد، چرا که تورم دلایل اقتصادی دیگری نیز دارد و تنها وام نمی‌تواند باعث تورم شود.

وی تاکید کرد: باید به مردم برای خرید خانه کمک شود و اینگونه نیست که فقط بخواهیم به یک طرف توجه کنیم، چرا که باید به عرضه و تقاضا به صورت همزمان توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره‌ی ملاقات هیات دولت با مقام معظم رهبری درباره‌ی مسکن مهر و مشکلات آن اظهار کرد: دولت به تمام تعهداتش در رابطه با مسکن مهر پایبند است.

او درباره‌ی وضعیت شهر تهران اظهار کرد: تا دوشنبه گذشته در شورای عالی شهرسازی با حضور شهردار تهران و رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بحث کلانشهر تهران را انجام داده‌ایم.

آخوندی افزود: در سال ۱۳۹۱ مصوبه‌ای تصویب شد که به طور ناگهانی یک طبقه به شهر تهران افزود و جمعیت‌پذیری شهر تهران را با توجه به محاسباتی که انجام شده تا رقم ۱۲ میلیون افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که فاکتورهای زیستی در این شهر محدود است، تصریح کرد: مشکلات آب، آلودگی هوا و پایین‌بودن کیفیت زندگی مانند بحث حمل‌ونقل، خدمات و سایر مشکلاتی که در این کلانشهر مدنظر است و برهمین اساس اجماعی صورت گرفته که این مصوبه به‌طور کلی مورد تجدید‌نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: قرار شد سقف ۱۰.۵ میلیون نفر در شهر تهران را در نظر گیریم و با همه توان به مراقبت و کنترل بپردازیم در جهتی که به این میزان سقف برسیم.

آخوندی با اشاره به این که ضوابط ساخت‌وساز در بافت‌های قدیم و در بافت‌های جدید مورد تجدید‌نظر کلی قرار گرفته، افزود: امیدوارم با هماهنگی‌هایی که با شهرداری ایجاد شده بتوانیم به نتیجه برسیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: البته هنوز به عقیده من ساخت‌وساز‌هایی که فراتر از قانون است در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود و امیدوارم با هماهنگی‌های بعدی این ساخت‌وساز‌ها را هم کنترل کنیم و در آینده بیشتر به افزایش خدمات شهری بپردازیم.

وی در ادامه با بیان این‌که بهبود نظام حمل‌ونقل شهر تهران باید مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: باید به سمت حمل‌ونقل سبز و ریلی در کلانشهر تهران پیش رویم و یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی نظارت بر طرح‌های تفضیلی است.

آخوندی ادامه داد: اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم آن است که از شوراهای شهر در جهت نظارت کمک بگیریم و دستورالعمل‌هایی که تهیه می‌کنیم هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند و بر اساس این هماهنگی‌ها می توانیم ضمانتی را برای جلوگیری از تخلفات به وجود آوریم.

وی تاکید کرد: نه تنها به تعهدات پایبند هستیم، بلکه تمام برنامه‌هایمان را در جهت خدمات روبنایی، خدمات زیربنایی و خدمات شهری پروژه‌های مسکن مهر پیش می‌بریم، چرا که در این مجموعه‌ها عمدتا به خود ساختمان مسکونی توجه شده و خدمات ضعیفی در آنها ارائه شده است.

آخوندی با اشاره به جلسات مختلف هیات وزیران، ادامه داد: برنامه‌مان این است که بخش اعظم مسکن مهر را در سال ۱۳۹۳ به اتمام برسانیم و اگر واحدی برای سال ۱۳۹۴ باقی ماند بیشتر توانمان را برای در جهت توسعه خدمات این مجموعه‌ها بگذاریم تا ساکنان واحد‌های مسکن مهر بتوانند از زندگی بهتری برخوردار شوند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    4 7
    به خیلی ها از جمله من کمک می کنه خانه دار شیم ولی از طرفی دلال ها به دنبال بهانه ای برای ایجاد گرانی هستند. حتی با این قیمت های بالا
    • محسن A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      2 9
      انشاله وزیرمحترم راه وشهرسازی متوجه بشوند فرمایش شمارا وبیخود باعث گرانی نشوند
    • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      4 7
      قیمت مصالح و ساخت هرمترمربع آپارتمان به قول خود وزیر 440 هزارتومان حالا حساب کنید پول زمین و شهرداری و آب وبرق و گاز و ... و از همه مهمتر دلالان و سرمایه گزاران دراین بخش میشه به طور متوسط 3میلیون و800 تومان شما ببینید چند نفر از افزایش وام شما جوانان عزیز سود میبرند 8.5 برابر پس آقای وزیر نگران بیکارشدن دلالان مسکن و شهرداری و بانک است نه مردم.
  • محسن A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    4 8
    ازجناب آقای آخوندی تقاضامیکنم که بجای نظریه پردازی صرف افکارشان راکه به نظراصولی ومنطقی میرسد رابه مرحله اجرابگذارندوسریعا به نتیجه برسانند چون کمتراز3 سال به پایان دولت مانده ووقت نامحدودی در اختیارندارند
    • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      9 11
      نگران نباش ایشون و مشاورانشون بالاخره قیمت مسکن رو حسابی افزایش می دهند. وام 80 میلیونی برای فوش واحدها به طبقه متوسط و مقروض کردن 30 ساله شان. عجله نکنید دوست من
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    11 0
    سال نود و یک سی میلیون پول مسکن مهر پردیس ریختیم بعد از بیست و چهار ماه که قرار بود هجده ماهه تحویل بشود هیچ خبری نیست۰۰۰۰البته قبول داریم که بیشتر مشکلات به خاطر عدم مدیریت دولت احمدی نژاد بود و فقط کلنگ زد و هیچ کار زیر بنایی در پردیس انجام نداد و نه آبی و برقی و گازی انجام نشد ولی از دولت دکتر روحانی خواهش داریم زودتر به این معضل پایان دهند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    3 6
    اقای وزیر دستور فرمودند پرداخت وام بیشتر خرید موجب تورم نمیشود دستور دستور وزیر است دلالان ورانت خواران و بنگاهداران که قیمت ها را در دولت قبل دو برابر کرده و در دولت فعلی کاهش نمی دهند چون میدانند وزیر قوی همانند اقای اخوندی دارند که دستور می فرمایند وام بیشتر برای حفظ منافع رانت خواران تدارک می بینند و تورم دستور می دهند افزایش نیابید متوجه شد ید دستور فرمودند
  • بی نام GB ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 8
    این وام جز تورم در حوزه مسکن اثر دیگری ندارد و به نفع بساز و بفروش هاست وام ساخت باعث عرضه بیشتر و تعادل قیمت است
  • احسان A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    2 0
    دعوت از پیمانکاران بزرگ بین المللی برای ساخت مجتمع های پیشرفته مسکونی و با آخرین تکنولوژی روز دنیا که با سرعت بالا و هزینه بسیار پایین امکان ساخت تعداد بسیار زیادی از آپارتمانهای با متراژ مختلف را به همراه امکانات پارکینگ و فضاهای تفریحی را در داخل شهرها ایجاد کنند. راه حل مناسبی برای حل مشکل مسکن است. و این حداقل دارایی را برای زندگی بسیاری از افراد فراهم می کند. پرداخت وامهای جزیی و بسیارپراکنده به افراد غیرحرفه ای راه حل مناسبی برای حل مشکل مسکن نیست.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    عمده قیمت واحد مسکونی زمین انشعابات و عوارض اداره های گوناگون است و هزینه تهیه وام که در مسکن مهر زمین حذف و وام روی واحد هست اگر با حل به موقع مشکلات ان زودتر به بهره برداری برسد عالی است و ازاد کردن معامله ان راه درستی بوداگر دولت محترم توان لازم جهت ادامه مسکن مهر بگذارد بهتر است که با 20م افراد صاحبخانه شوند نه اینکه تا اجدادشان هم بدهکار یک واحد مسکونی باشد
  • محمد حسین IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    4 0
    جناب وزیر طرح مالیات خانه های خالی را اجرای کنید ودست دلال ها را از بازار مسکن کوتاه کنید همه اقشار متوسط و ضعیف خود به خود خانه دار میشوند وام های با سود بالا و اقساط بالا کسی توان پرداخت نداره فقط سوداگری را درکشور در تمام بخش ها کنترل کنید بقیه درست میشود ترا خدا مردم دوباره بدهکار با نک ها نکنید مگر عمر متوسط ما چقدره که سی سال قسط بدهیم و لذتی از زندگی نبریم .....
  • میثم IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    2 0
    اقای وزیر چرا دوست دارین با افزایش وام جیب دلالان و بنگاه های مفت خور مسکن را پر کنید وقتی زمین مفت و ارزان توی این مملکت پره و هزینه ساختم با بهترین مصالح بیش از 500 هزار تومان نمی شه و با یک سود منطقی برای سازنده محترم می شه مردم رو خانه دار کرد چرا و چرا شما و عده ای سرمایه ی دوست هی دوست دارین به بهانه وام دادن زیاد خونرو گران کنید و مردم وامی که می گیرن رو به جیب دلال جماعت بریزن و تا اخر عمرشون قسط بدن چرا با یکم مدیریت و الگو گیری از کشوره ای دیگر نمی خواین مردم صاحب خانه بشن ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی خانمان IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    1 2
    ولش کنید اگه واقعا دلتون میخواد مردم صاحب خونه بشن ، همون طرح مسکن مهر را ادامه بدین تا حداقل همه صاحب خونه بشن . به خدا کمرمون شکست این قدر اجاره های بالا دادیم هرسال صاحبخونه اجاره را بالا میبره ، از اسباب کشی و خونه به دوشی خسته شدیم . بسه دیگه چقدر مستاجری ، به خدا هیچ کس دلشون به حال ما مستاجرها نمیسوزه......