اهمیت شب عید فطر کمتر از شب‌ قدر نیست/ حضرت علی(ع) در شب عید احیا می گرفت

حجت‌الاسلام مروجی طبسی می گوید: «عجیب است که اغلب ما شب عید فطر را که شب پاداش است رها می‌کنیم. مگر پاداش 30 روز روزه‌داری را نمی‌خواهیم؟»

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمدجواد مروجی طبسی از علما و فضلای حوزه علمیه قم در گفت و گو با ایبنا درباره اهمیت عید فطر در روایت های شیعی و لزوم نشر آثاری مستقل درباره آن اظهار نظر کرده است. تاکنون به قلم او بیش از 50 عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و عربی در ایران و برخی کشورهای عرب‌زبان منتشر شده است. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.

* درباره عید فطر، این عید بزرگ و سعید كمتر کتابی درخور منتشر شده، می‌توان گفت که متاسفانه هنوز اهمیت و شان آن درک نشده است. اهمیت عید فطر به هیچ عنوان از شب‌ قدر کمتر نیست. این در کلام معصوماني چون حضرت سیدالساجدین امام سجاد (ع) قابل مشاهده است. حضرت امیر مومنان امام علی بن ابی‌طالب (ع) نیز چند شب را احیا می‌گرفت که دو شب از این شب‌ها، یکی نیمه شعبان بود و دیگری شب عید فطر. عجیب است که اغلب ما شب عید فطر را که شب پاداش است رها می‌کنیم. مگر پاداش 30 روز روزه‌داری را نمی‌خواهیم؟

* قبل از نماز مهم‌ترین مساله محاسبه و خارج کردن فطریه است. اهمیت رد فطریه به گونه‌ای است که در روایات شرط قبولی روزه شمرده شده است به گونه‌ای مانند صلوات بر حضرت محمد مصطفی (ص) در پایان نماز است. نماز عید فطر یک نماز خاص در اسلام است و استقبال عظیمی از آن می‌شود. در کشور ما حداقل 50 میلیون نفر این نماز را می‌خوانند. این نماز، نماز شکرانه است و باید قدر آن را دانست. خواندن دعای ندبه در روز عید فطر نیز مستجب است.

* در کتاب «اقبال الاعمال» سید بن طاووس و همچنین «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی اعمال شب و روز عيد فطر درج شده است. همچنین کتاب اثرگذار و مهم «المراقبات» میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نیز یکی از منابع مهم در استخراج اعمال شب و روز عید فطر است. کتاب‌ها بسیار است، اما همان‌ طور که بیان کردم تاکنون متاسفانه کتابی مستقل كه با نگاهي امروزين و درخور، اهمیت عید سعید فطر و اعمال مستحبی آن را برای مخاطبان شرح دهد، نوشته نشده است.

* البته باید اشاره کنم که اين تنها اختصاص به عید فطر ندارد و کتاب مستقل و در خور اهميت برای بسیاری از مباحث دینی نوشته نشده است. به عنوان مثال درباره فضیلت نیمه شعبان و اعمال مستحبی آن روایات بسیاری وجود دارد، اما کتابي مستقلی درباره آن نديده‌ام.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =