قول حمایت رئیس مجلس از جنگل‌ها و مراتع/لزوم مقابله همه جانبه با تخریب کنندگان مراتع و جنگل ها

رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری پیشنهاد تنفس 5 ساله ی جنگل ها گفت: برای کاهش میزان آسیب دیدگی جنگل های کشور باید بیش از پیش پیشنهادهای کارشناسان محیط زیست را مطالعه و اجرا کرد.

به گزارش خانه ملت دکترعلی لاریجانی در دیدار با رییس و مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به سخنان رییس این سازمان در خصوص وضعیت جنگل ها و مراتع کشور گفت: برخی از کارشناسان محیط زیست پیشنهادی را ارائه کرده اند مبنی بر اینکه به جنگل ها یک تنفس 5 ساله یا 10 ساله داده شود و هیچگونه بهره برداری صورت نگیرد که می توان روی آن مطالعات مورد نظر را انجام داد.

وی افزود: به عنوان یک روش کاربردی می توان تنفس جنگل ها را در یک بازه زمانی بررسی کرد و اگر به این نتیجه رسیدید که این اقدام ثمربخش است می توانید به شکل طرح و یا لایحه ای به مجلس ارائه دهید و مجلس نیز بیشترین حمایت را برای حفظ جنگل ها و مراتع کشور بعمل می آورد.

وی با بیان اینکه مجوز تغییر کاربری ها باید همراه با سخت گیری های مورد نیاز باشد گفت: متاسفانه برخی افراد و سازمان ها براحتی اجازه ورود به جنگل ها را می گیرند و یا با مجوز جنگل ها را تغییر کاربری می دهند یا علاوه بر محیطی که در آنجا فعالیت می کنند دست به اقدامات دیگری می زنند که هیچ مجوزی برای آن ندارند و این اقدامات غیر قانونی تبعات زیادی را برای جنگل ها به بار می آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید برای جنگل و حفاظت از منابع طبیعی کشورتعریف داشته باشیم و روشی را ابداع کنیم که بر اساس ان به افرادی مجوز فعالیت در این عرصه ها بدهیم که با خلاقیت هم از این منابع بهره برداری صحیح کنند و هم حفاظت نمایند .

وی با تاکید بر اینکه جنگل تنها چوب نیست ادامه داد: می توان روش هایی را ابداع و یا گسترش داد تا با مشارکت مردم هم از جنگل استفاده شود و هم آسیبی به جنگی نرسد مثل انجام کارهایی همچون تولید عسل طبیعی و گذاشتن کندو بر روی تنه های درختان که هم آسیبی به جنگل وارد نمی شود و هم از مواهب الهی به بهترین صورت استفاده می شود.

وی با اشاره به احداث واحدهای تفریحی پارک جنگلی نزدیک دریاچه سد لتیان گفت: شهرداری در این پارک جنگلی یک سری فروشگاه و آلاچیق و... احداث کرده است و مردم از آن استفاده می کنند و هزینه های نگه داری جنگل نیز تامین می شود می توان از چنین روش هایی در مناطق جنگلی دیگر نیز استفاده کرد و یا روش هایی را ابداع کرد و ضمن استفاده از منابع طبیعی از آن حفاظت نمود.

وی در پایان این دیدار با یادآوری مشکلات حفاظت از مراتع و منابع طبیعی گفت: دستبرد به مراتع و منابع طبیعی بسیار مسئله اسفناکی است در همین اطراف تهران می شود می توان مشاهده کرد که چقدر فاجعه انگیز از زمین های منابع طبیعی غیر قانونی بهره برداری می شود که سازمان منابع طبیعی باید با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی یک ساماندهی در یک بخش انجام دهد و لزومی ندارد برای جلوگیری از دستبرد به منابع طبیعی این همه مشکل داشته باشیم.

به گزارش خانه ملت در ابتدای این دیدار خدا کرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورو مدیران این سازمان به بیان چالش ها، برنامه ها و گزارش عملکرد خود در خصوص جنگل داری، بیابان زدایی و حفظ و حراست از مراتع پرداختند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    حمایت
  • ارش A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    تخریب کنندگان همونای هستند که از سازمان جنگلها مجوز قطع میگیرند شرکتهای تعاونی بهربرداری جنگل تشریف بیارین جنگلهای سیاهکل گیلان رو ببینین تعجب نکنینا یوقت