آیا تیلاپیا متهم است؟ داستان یک ایمیل هشدار آمیز در مورد ماهی تیلاپیا

این روزها یک پیامک یا ایمیل در فضای مجازی دست به دست می شود که مانند پیامک معروف سوسیس و کالباس مردم را از خوردن یک نوع ماهی منع می کند.

هادی معیری نژاد- معمولا به جز مردمان شمال و جنوب کشور سرانه مصرف ماهی در کشور ما بسیار پایین است اما در سالهای اخیر همزمان با گرانی گوشت و مرغ و حذف کامل این پروتئین ها از سبد برخی از خانواده های کم درآمد، این خانواده ها و قشر متوسط جامعه ناگزیر روی به ماهی البته نوع ارزان قیمت آن آورده اند.

ماهی قزل آلا و انواع پرورشی ماهی آزاد و بالاخره این اواخر ماهی تیلا پیا به سفره طبقه متوسط جامعه راه یافته است که در صورت سلامت این ماهی ها و محصولات وارداتی ای از این دست مانند ماهی سالمون و ماهی شیر با توجه به مغذی بودن و داشتن اسیدهای چرب مفید نوید خوبی برای الگوی تغذیه ایرانیان است.

اما گاهی اخباری مبنی بر تولید و پرورش این ماهی ها نگرانی های عمیق و البته به جایی در مورد سلامت گوشت این ماهی ها ایجاد می شود.

اخیرا پیامکی در مورد ماهی تیلا پیا پخش شده است که با خود لینکی از فاکس نیوز را یدک می کشد.

این خبر فاکس نیوزمربوط به ماهی تیلاپیا و ورود آن به سفره آمریکایی ها است . آمریکایی ها به طور سنتی به خوردن گوشت بیشتر از غذای دریایی تمایل دارند اما در دهه های اخیر الگوی مصرف مواد غذایی آنان نیز با توصیه پزشکان و همچنین نفوذ فرهنگ غذایی سایر ملل مانند آسیایی ها به آمریکا تغییر اساسی یافته است و هم اکنون بسیاری ازآمریکایی ها سعی می کنند مانند یک اروپایی و یا یک ژاپنی یک تکه ماهی سرخ بخار پز شده با سس و سبزیجات معطر را به یک تکه استیک گوساله یا یک بیکن خوک ترجیح دهند.

تیلاپیا

اما فاکس نیوز می نویسد در سالیان اخیر ماهی تیلا پیا به دلیل ارزان تر بودن نسبت به ماهی آزاد ، سالمون . خال مخالی که ماهی های مورد علاقه آمریکایی هاست بیشتر در سفره آمریکایی ها به چشم می خورد .

این مطلب هشدار به کسانی است که تیلا پیا را به دلیل ارزانی و سهل الپخت بودن بر دیگر انواع ماهی ترجیح داده اند.

بر طبق مطالعات پزشکی در سال 2008، محققان در ویک فارست که یک دانشکده پزشکی است ،دلیل اول این اخطار راوجود بیش از حد اسید چرب آراشیدونیک نوعی امگا 6 نسبت به امگا 3 دانسته اند. حقیقت این است که در ماهی هایی مانند سالمون و غذاهایی دریایی چون خرچنگ اسید چرب امگا 3 بسیار سرشار است در ماهی سالمون نروژی و ماهی آزاد کانادیی منبع سرشاری از امگا 3 موجود است.

این اسید باعت جلوگیری از امراض قلبی کنترل دیابت و التهابات روده و شادابی بدن است اما درست بالعکس آن امگا6 ممکن است موجب اختلالات مغزی آلزایمر و تشدید التهابات شود.

محققان آمریکایی تیلا پیا را با یک تکه بیکن خوک مقایسه کرده و نتیجه گرفته اند که تیلا پیا در این زمینه با گوشت خوک برابری می کند و هیچ ارجحیتی نسبت به گوشت قرمز ندارد.

تیلاپیا

دکتر فلوید چیلتون که مسئول مطالعات مقایسه ای بین گوشت قرمز و محصولات دریایی چون تیلا پیا است می گوید هدف ما این نیست که کسی تیلاپیا نخورد بلکه منظور ما این است که اگر دکتر شما برای نیاز بدن شما به امگا 3 مصرف ماهی را به شماپیشنهاد کرد تیلاپیا گزینه مناسب شما نیست.

متخصصان تغذیه آمریکایی پیشنهاد می کنند تیلا پیا را به دلیل ارزان و ساده طبخ بودن و خوشمزه بودن جایگزین انواع دیگر غذای دریایی نکنید و در مصرف آن اعتدال را نگاه دارید.

باز هم پای چین در میان است

اما شایعه دیگری که در این مطلب به آن اشاره شده است آلودگی نوع چینی این ماهی و تغذیه آنان از فضولات است. در این تحقیق ضمن صحه گذاشتن برآلودگی های محیطی پرورش ماهی در چین آمده است 73 در صد ماهی هایی که وارد سفره آمریکایی ها می شود وارداتی و بسیاری از آنان از چین وارد شده است . این تحقیق که توسط موسسه غذا و داروی فدرال آمریکا انجام شده است در مورد محصولات دریایی چینی و آلودگی های ناشی از کشت آنان با فضولات و آلودگی های صنعتی هشدار داده است.

در مطالعه بر روی این ماهی ها آمده است تستوسترون و آنتی بیوتیک ها در گوشت این ماهی در صد بالایی دارند و چون پرورش این ماهی گرمسیری در بسیاری از ایالتهای آمریکا ممکن نیست لذا نظارتی بر انواع وارداتی آن از چین نیست.

اما بر طبق این تحقیق مصرف کنندگان ایرانی هم باید در خوردن این ماهی جنبه احتیاط را رعایت کرده و مسئولان مرتبط با سلامت ماهی های وارداتی نسبت به و اردات این ماهی از چین ( در صورت وجود چنین مواردی) تجدید نظر کنند.

در مورد ماهی های پرورشی در کشور ما نه فقط تیلا پیا بلکه انواع دیگر چون قزل آلا و ماهی آزاد پرورشی نیز با اتهام آلوده بودن دست به گریبانند هنوز تصاویر تلف شدن انبوه ماهی ها در فشاپویه از یادها نرفته است.

لذا به نظر می رسد با توجه به دست به دست شدن این پیامک و ورود محصولات دریایی به سفره ایرانیان ، مسئولان شیلات و غذای و داروی وزارت بهداشت باید برای تنویر افکار عمومی تحقیق و گزارشی متقن را ارایه دهند تا مصرف کنندگان با تردید محصولات دریایی را از سبد خود حذف نکنند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    در محدوده قیمتی کیلویی بین 20 تا 30 هزار تومن واقعا ماهی با کیفیت و خوشمزه ای است .خدا کنه این مطالب حقیقت نداشته باشه .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    تمام این شایعات رو ماهی گیران شمالی و جنوبی ایجاد کردن ، چون از وقتی تیلاپیا اومده به دلیل قیمت مناسب و طعم لذیذش اکثر مردم ماهی های دیگه رو نمیخرن
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      لابد فاکس نیوز هم از رشت پخش میشه ..از محل رادیو دریای سابق
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      رشت دریا نداره.انزلی دریا داره بی سواد
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      153 9
      ماهیگیر و بازار ماهی و رادیو که داره باسواد
    • مازن A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      83 8
      دریای خزر که فقط مال انزلی نیست.مال هر 3 استان شمالیه
    • نوید A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      14 3
      شما به جا درجا زدن مغزی برو ویکیپدیا رو بخون حداقل به همه زبوناش قبل از اینکه تو ایران بیاد یه تحقیقی در مورد ماهی ها میکردم، برام جالب بود که ماهی امگا 6 زیاد داشته باشه
    • بی نام FI ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      16 4
      فاکس نیوز هم از ماهیگیران شملی دستور میگیره لابد ماهیگیر شمالی مظلومه و زورش نه به دلالها و واردکننده ها میرسه نه به هموطناش که به خاطر قیمت مناسب و طعم لذیذ ماهی تیلاپیا روشونو ازش برمیگردونن همونطور که کشاورز و چای کار و.... مظلومن، به خاطر طعم لذیذ و قیمت مناسب
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    کلا بمیریم سنگین‌تریم ظاهراً. هر کوفتی میایم بخوریم یکی میگه بده نخور. کنسرو تون ماهی هم که خنگ میکنه. شیرماهی هم گرونه، قزل‌آلا هم که تو فاضلاب پرورش داده میشه. سبزیجات تهران هم که اکثرا با فاضلاب آبیاری میشه و مرغ‌ها هم که همگی هورمونی هستند و تخم‌مرغ‌ها از بوی گندشون معلومه از چی درست شدند. خدایا یه مریضی، سیلی زلزله‌ای چیزی بفرست 80 درصد جمعیت دنیا رو نابود کن که زمین یه نفسی بکشه و آدمیزاد دوباره از صفر شروع کنه.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      معلومه فیلم نوح رو تازه دیدی شما.....
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      268 4
      اضافه کن آلوده بودن برنجهای هندی و پاکستانی و سوسیس و کالباسهایی که فلج میکنه و گوشتهای خارجی که هزار درد و مرض دارن....
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      183 3
      آلودگی هوا ناشی از استاندارد نبودن بنزین، ریزگردها ، و .... یادت رفت
    • امیر IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      17 17
      اونوقت تو دوست داری جای کدوم دسته باشی ؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      55 21
      بعد میگن قلیون نکشید تا سالم بمونید ... والا به قرآن .
  • رویا EU ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    10 49
    میخوام مطلبتون رو کپی کنم و در ایمیلم و وبلاگم قرار بدهم خیلی خوب است
    • میثم A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      36 11
      دمت گرو فقط حق کپی رایت یادت نره
  • دانشجو A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    81 5
    اتفاقا دانشگاه تهران هم به ما تیلاپیلا میده که باهوش و تندرست بشیمدستشون درد نکنه.
    • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      14 7
      خوبه
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      56 35
      شما دانشجوهای دانشگاه تهران خود هوش رو هم بخورید باهوش نمیشین
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    33 21
    با اینکه خوش خوراک و خوش قیمت است اما این ماهی ارزش غذایی ندارد
  • شیرین IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    22 51
    کلا مزه اب میده
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      17 20
      شما بلد نبودی درست کنی وگرنه اگر نصف روز تو روغن زیتون و سیر و آبلیمو و زعفران بخوابانیش و بعد مثل عکس سرخش کنی اونوقت میفهمی مزه یعنی چی
    • وحید A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      58 3
      مرد حسابی بی نام یکشنبه 5 مرداد 1393 15:46:23 سنگم لای این چیزایی که گفتی بخوابونیم مزه باقلوا میده
  • اشكان NL ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    47 9
    اين مقاله علمى را حتما شركتهاى گوشتى كه سود كلانى به جيب ميزنند در آمريكا از لحاظ مالى كمك كرده اند كه نتايج را به نفع خودشان تغيير دهند،چون تحقيقات بدون وابستگى به شركتهاى بزرگ نادر است و شانس چاپ شدن ندارند خوب افراط در هر چيزى بد هست مگر بدن روزانه چقدر پروتيين احتياج دارد؟ حدود ١٥٠ گرم،و اين مقدار را از ماهى گوشت هاى ديگر ميشود تهيه كرد ولى بهترين جايگزين پروتيين حيوانى پروتيينهاى گياهى هستند يا حبوبات مثلا لوبيا قرمز الان سبگ زندگى فعلى ايرانيها درست مثل سبك زندگى اروپائيها در دهه ٥٠ تا ٨٠ ميلادى هست غذاى چرب پرخورى ولى اينجا الان حدود ٢٠ سال هست مردم دارند بيشتر به سبزيجات و حبوبات و غذاهاى سالم رو مياورند انسان با توجه به فعاليت روزانه به غذا احتياج داره ،
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    86 27
    تیلاپیا حیا کن فروشگاهارو رها کن
  • سامان A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    39 3
    بيكار ترين و بيخودترين نهاد اداري شيلاته تمام نظارتا توسط دامپزشكي صورت ميگيره، بايد از اون طريق پيگير صحت و سلامت ماهي ها شد
  • ali ES ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    678 8
    واقعا ماهي خوبي است از همه لحاظ .لابد با وارد كننده اش مشكل پيدا كردن كه چنين شايعاتي را رواج دادن.
  • پروانه A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    32 25
    تازه من در سایتی خوندم که این ماهی وحشی و ستیزه جو هست میترسم با خوردنش دور از جون هممون وحشی بشیم
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      48 4
      به نظرت تا قبل اینکه بیاد تو ایران خیلی آرام و مهربان بودیم ؟
  • حاجي IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    32 3
    خيلي هم قيمتش مناسب نيست، قيمتش با گوشت قرمز خيلي تفاوتي نداره
  • man A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    22 9
    ماهی تیلا پیا بسیار لذیذ و بدون تیغ است و خوردن آن برای کودکان ساده است. آیا کسی ماهی با این مشخصات می شناسد ؟....
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    37 3
    تیلا پیلا همونی نیست که تو کارتون سیریندی پیتی بود اگه اون باشه بخورید مورد نداره
  • رضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    35 12
    هيچي ماهي جنوب خودمون نميشه . حرف نداره
  • مقیمی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    13 5
    ارزون تر بشه ، همه بتونن بخرن ،بجای امگا 6 امگا 12 هم داشته باشه مهم نیست نه اینکه بقیه چیزهامون درست و حسابیه می خوان این یکی را هم درست کنند همه چیمون ردیف شه .
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 3
    ما که ماهی اقیانوسی میخوریم ازجایی صید میشن که هزاران کیلومتر با خشکی فاصله داره
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    7 24
    فاکس نیوز شبکه صهیونیستی است , همش دروغ میگه
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    18 1
    توی فریدون کنار لب دریا بودم مردی امد یک ماهی بزرگ خاویار از ماهی گیر گرفت ورفت .شیلات هم مانند همه مدیر نداره با رشوه واختلاس ورابطه روبرواست
  • بی نام RO ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    2 3
    مطالعات مربوط به ماهیهای وارداتی چینی درامریکااست به تیلاهای ماربطی ندارد
  • مصطفی IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    9 1
    با سلام تیلا پیلا در ایران پرورش داده نمی شود همه اش وارداتی است اما سازمان دامپزشکی کشور برای واردات یک سری دستورالعملهایی دارد که از جمله اینکه محصولاتی که بتواند وارد اروپا شود چون سخت گیر هستند دیگر نیاز نیست که بسیاری از آزمایشات آن را انجام و نظارت نمایند . والی سخت گیری قوانین کشور ما از همه دنیا در وارت بیشتر است. اما نظارتش را نمی دونم شاید با یک 100 یورویی ویا یه سفر به چین دود شه بره هوا.
  • خسرو A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    10 0
    دوباره حق حساب کی دیر شده که اینطور مردم وبازیچه قرار میدید
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    1 1
    مسغره شو درآوردن.از پالم گذشتن واز رسیدن ب ی موضوع جدید
  • سامیه A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    والا من هر چی فکر میکنم ماهی خیلی ارزونی هم نیست قیمتش بیشتر از دو برابر غزل آلاست از خیلی ماهی های دیگه هم گرونتر
  • فرناز IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    9 2
    ماهی شوریده چشه که ماهی چینی می خوریدیا ماهی زبیدی ادم از خوردنش سیر نمی شه کیلویی 3یا4تومن گرون تر از تیلاپیلاست
    • آرش IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      1 2
      شما جنوبی هستین؟
  • داریمشایان IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    2 1
    باید از تولید داخل و صیادان وطن حمایت کرد، ماهی های خوب خودمون زیاد داریم
  • یاشار IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    8 0
    شایه ای که میگوید تیلا پیلا نخوریم کاملا اشتباه است وحتی میگویند که امگا۶این موجود از ماهی های دیگر بیشتر است ولی همین امگا ۶در این ماهی به میزان ۱۰۰گرم ۶۰۰است ولی در ماهی سالمون به میزان ۲۰۰۰است.پس میشه گفت که‌ این حرف شایعه کنندگان اشتباه است وفقط ماهی بهدلین ارزانی قیمت وخوردن ماهی های دیگر هم بازار ماهی فروشان میخوابد این شایعه را بخش کردند پس میشه گفت میتوان ماهی تیلا پیلا را خورد وبدون هیچ ضرری.
  • وحيد A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    2 0
    بخوريد ماهي خوب و خوشمزه اي هست نسبت به ساير ماهيهاي جنوب خيلي ارزونتر هست
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    يك كيلو شوريده وقتي تميز كنيد دوبرابر ماهي وارداتي قيمتش در مياد وگرنه كسي از ماهي شوريده و سرخو و سنگسر بدش نمياد
    • علی RO ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
      1 0
      من از ماهی سنگسر و اینا حالم بهم میخوره پاهی فقط شیر ماهی