روزشمار انتخابات92/ وقتی صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی احراز نشد/اعتراض حامیان مشایی

سال گذشته در این روز شورای نگهبان قانون اساسی نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، شورای نگهبان در این روز اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده را به وزارت کشور ارسال کرد. وزارت کشور هم این اسامی را به ترتیب حروف الفبا اعلام می کند:

1- سعید جلیلی فرزند محمدحسن

2- غلامعلی حدادعادل فرزند رضا

3- محسن رضایی فرزند نجف

4- حسن روحانی فرزند اسدالله

5- محمدرضا عارف فرزند میرزا احمد

6- سیدمحمد غرضی فرزند سیدرضا

7- محمدباقر قالیباف فرزند حسین

8- علی‌اکبر ولایتی فرزند علی‌اصغر

اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده بیش از همه طرفداران دو تن از نامزدها را در شوک فروبرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی صلاحیتشان احراز نشده بود. یعنی دو جریان اصلی انتخابات سال 84 نامزدی در انتخابات سال 92 نداشتند.

همان شبی که اسامی احراز صلاحیت شده ها اعلام شد عباسعلی کدخدایی که در آن روزها سخنگوی شورای نگهبان بود به برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما آمد و توضیحاتی درباره روند احراز صلاحیت نامزدها ارائه داد.او در برابر این پرسش که "آیا شرایط سنی افراد نیز برای احراز صلاحیت مورد توجه قرار گرفته است؟" پاسخ داد:شرط مدیریت شامل همه موارد می‌شود. ممکن است فردی جوان باشد و بگویند تجربه ندارد یا فردی سال‌ها تجربه داشته باشد اما با توجه به وضعیت جسمانی‌اش پیش‌بینی شود که نمی‌تواند عهده‌دار این پست شود. پست ریاست‌جمهوری کاملا متفاوت از سایر پست‌هاست. تعدادی از وزرای سابق و اسبق در همین انتخابات ثبت‌نام کردند ولی تشخیص این بود که این افراد نمی‌توانند این بار سنگین را به دوش بگیرند؛ یکی به خاطر مساله جسمی، یکی توان مدیریتی یا سوابق مدیریتی. مسائل مختلفی از جمله توانایی جسمی می‌تواند در تشخیص نظر اعضا موثر باشد.

از سوی دیگر دفتر هماهنگی ستادهای مردمی حامیان اسفندیار رحیم مشایی (دولت بهار) درباره اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرد. حامیان مشایی در این بیانیه اعلام کردند: در پی عدم احراز صلاحیت مهندس رحیم مشایی از سوی شورای محترم نگهبان، دفتر هماهنگی ستادهای مردمی حامیان مهندس اسفندیار رحیم مشایی با استفاده از حداکثر ظرفیت های قانونی موجود کشور ، موضوع تجدیدنظر و رفع ابهامات احتمالی در تصمیم شورای محترم نگهبان را پیگیری خواهد کرد.

همچنین در بخش دیگر این بیانیه آمده بود: از محضر شریف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای ممانعت از تضییع حقوق اساسی ملت و تبلور حماسه سیاسی استمداد می‌طلبیم و بر این باوریم که در سایه سار حاکمیت ولی فقیه عادل یا ظلمی روا نخواهد شد یا اگر خطایی هم صورت پذیرد حتما به طریق مقتضی جبران خواهد گردید. از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران،جناب آقای دکتر احمدی نژاد نیز در همین رابطه تقاضا داریم با استفاده از جایگاه قانونی خود به عنوان مجری قانون اساسی، نسبت به رفع تضییقات احتمالی اقدام فرمایند.

 

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    26 4
    هنوز وقتی بهش فکر می کنم چطور آقای هاشمی رو رد کردند دلم می گیره
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    23 5
    اگه هاشمی ok میشد 100 رای میاورد مطمئن باشین
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    22 3
    درود بر هاشمی