طبق آمار موجود روزی 1 میلیون کاربر(شخصا یا با واسطه) باید وارد سایت refahi.ir شده و اطلاعات خود را ثبت سیستم کنند.

 

 

(اگر فرض بگیریم از 21 میلیون سرپرست 15 میلیون بخواهند تلاش اینترنتی برای ثبت نام یارانه کنند و این رقم تقسیم بر 12 روز مهلت قبت نام شود به طور متوسط 1 میلیون و 250 هزار کاربر روزانه می شود که ما رقم 1 میلیون را در پایین ترین حالت ممکن گرفته ایم)

سیشن های (sessions) تعریف شده روی دیتابیس سایت رفاهی باید طوری تعریف شود که گنجایش این تعداد روزانه کاربر را داشته باشد. یعنی کسی نمی داند 1 میلیون کاربر چه زمانی وارد سایت شده  و از لحاظ زمانی چقدر وقت خود را صرف پر کردن فیلد ها می کنند (مسوولان سایت حتما تایم اوت تعریف کرده اند)

بعلاوه کرش کردن و عدم ارسال شدن دیتا باعث می شود تا کاربر دوباره با ضریب خطای بالا مجددا تلاش برای ثبت مجدد در سیستم کند که بار اضافی را روی سرور و دیتابیس وارد می کند.

در بدترین سناریو فرض کنید یک میلیون کاربر در یک صف ممتد برای ثبت نام بایستند و از 24 ساعت فقط 10 ساعت وقت مفید برای ثبت نام اینترنتی داشته باشند (کلیک هم زمان 1 میلیون نفر برای ورود به سایت از لحظه باز شدن سایت تا زمان اطمینان از ثبت نام  مثل وارد شدن 1 میلیون نفر از درب خانه ای است که گنجایش هم زمان مثلا عبور 5000 نفر را دارد و یا در دسترس نبودن سایت، کرش کردن، پهنای باند کم، خرابی دیتابیس، خوابیدن سرورهای وب، کم آوردن رم سیستم و سقف چسباندن سی پی یو ها ، حملات DDOS و ...) واقعیت این است که ساعات و دقایق برای ورود 1 میلیون کاربر تعریف نشده و همگی با هم تلاش می کنند تا ثبت نام کنند.

در خوش بینانه ترین حالت 30 درصد از سرپرست خانوار شاید نتوانند در 12 روز مهلت تعیین شده ثبت نام کنند و از آنجایی که دولت باید آنالیز خود را زود انجام داده تا اسامی جدید یارانه بگیرها را در اردیبهشت ماه مشخص کرده و پرداخت کند.

بنابراین استمرار ثبت نام منوط به پرداخت یارانه اردیبهشت ماه می شود و بحران ثبت نام مانند اتفاقی که برای سبد کالا رخ داد، اتفاق می افتد.

اما راه حل چیست؟

آنچه به ذهن می رسد استفاده از امکانات استانی است که در طول 8 سال گذشته تحت نام شبکه ملی، اینترنت ملی، دیتاسنتر استانی و ... با صرف میلیارد ها تومان ساخته شده است.

در واقع مردم به صورت اینترانتی و داخل استانی ثبت نام کنند و طوری تعریف نشود که مثلا کاربر گیلانی روی سرور تهران ثبت نام کند و یا کاربر بندرعباسی تلاش ثبت نامی خود را روی سرور تهران انجام دهد.

البته در داشتن دیتاسنتر استانی و شبکه ملی قوی و ساخت یافته تردید است و معلوم نیست در 8 سال گذشته میلیاردها تومان پول صرف چه چیزی شده است. خوب اگر مسوولان فنی -اینترنتی کشور صادق هستند بیایند و بگویند اصلا شبکه ملی نداریم تا چنین پروژه ای را بی دغدغه انجام دهیم و یا اگر دارند طوری عمل نکنند که مردم به اشتباه فکر کنند که قرار نیست دیگر یارانه بگیرند. بالاخره باید نشان داده شود که بر خلاف تصور عموم، شبکه ملی قصد محدود کردن کاربران را ندارد بلکه قصد کمک و پشتیبانی دیتای ملی را دارد که باید در چنین مواقعی خود را نشان دهد.

آنچه در زیر مشاهده می کنید دیاگرام سایت رفاهی است که معلوم نیست در شب افتتاح ثبت نامش به سروری ضعیف در گیلان متصل شده که روزانه 21 هزار بازدید داشته است؟

خودتان ببینید و قضاوت کنید:

برای دیدن دیاگرام در ابعاد بزرگتر روی عکس زیر کلیک کنید

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    75 2
    با وجود تحریم ایران از سوی شرکت سیسکو نباید انتظار داشت که یک شبکه استاندارد در سطح ملی در کشورمان پیاده سازی و بهره برداری شود. شاید یک روز بجای طرفداری از انرژی هسته ای به این نتیجه برسیم که موارد مهمتری هم برای پیشبرد اهداف مملکت وجود دارد تا دیگر با تحریم روبرو نشویم. عزیت مردم به بهره مندی از امکانات است نه تحمل تحریم به قیمت دستیابی برخی افراد به قدرت
    • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      3 4
      ای کاش من هم مثل شما تو شبکه وارد بودم.
  • بینام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    44 2
    حالا باید چکار کرد اگر دسترسی نتونیم پیدا کنیم ؟!!!
    • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      21 1
      هه این فقط درد مردمه مسولان هم میگه چه بهتر. هرچه سخت تر یارانه بگیر کمتر
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      22 1
      این برنامه ریخته شده که با ت.وجه به عدم ثبت نام شما صورت دلخواهی انصراف داده اید:دی
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    20 0
    سایت اوباما نیز برای 100 میلیون کاربر برای ثبت نام در طرح سلامت دچار مشکل شد البته اونها 100 میلیون ما 10-15 میلیون کاربر.
  • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    11 3
    لطفاً یکی جواب منو بده، اسلام و قانون اساسی میگه که درآمد زن مال خودشه و نفقه زن و بچه را باید مرد بده. حالا درآمد خانوار باید ملاک باشه یا درآمد سرپرست خانوار؟ (خبرآنلاین لطفاً منتشر کن جهت تنویر افکار عمومی)
  • بی نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    10 0
    خداييش مسخره نيست فقط يک روز فرصت براي ثبت نام در کشوری که سرعت اينترنتش اينه .... یه بار بگن یارانه نمیديم ديگه......
  • حمید IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    1 2
    آقا من دوست ندارم زنم بره سر کار.به خاطر فقر مجبورم که تن به این پستی بدم.اگر درآمد مکفی داشتم به خداوندی خدا اگر اجازه میدادم .این ظلم آشکار است.دیگر خسته شده ایم.بس کنید آقایان. خسته شدیم از این دغدغه ها.