رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌گوید که جامعه ما به شدت نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی و کاهش سرانه مصرف اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، سیدرضا صالحی امیری در نشست هم اندیشی پژوهشگران، استادان،کتابداران و فعالان عرصه علم و فرهنگ خراسان رضوی در مشهد گفت: افزایش سرانه مصرف فرهنگی نظیر ارتقاء سرانه مطالعه و افزایش تولید و مصرف محصولات فرهنگی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می‌شود

به گفته دكترصالحی جامعه ایرانی نیازمند بازسازی اخلاقي است. او فرهنگ را جوهر توسعه و اخلاق را جوهره فرهنگ دانست و با اشاره به وجود 43 مورد آسیب اجتماعی فرهنگی افزود: چالش های اخلاقی موجود در جامعه ریشه در عملکرد مدیریت فرهنگی طی سه دهه گذشته دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرهنگ را دروازه ورود به فضیلت و جوهر توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: آسیب شناسی فرهنگی لازمه توسعه فرهنگی است و مسیر توسعه باید از حوزه فرهنگ آغاز شود.

او با اشاره به ضرورت جايگزيني گردشگري فرهنگي به جاي صنعت نفت گفت: امروز صنعت فرهنگ در کشور می تواند جایگزین صنعت نفت شود.

صالحی امیری خراسان را قطب تمدن ایران دانست و گفت: مشهد به واسطه حضور بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) می تواند به قطب گردشگری درمنطقه تبدیل شود و توانايي اين را دارد كه رونقي اساسي در گردشگري فرهنگي در ايران داشته باشد.

او همچنین با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2017 میلادی از سوی آیسسکو، افزود: این انتخاب ظرفیت بالایی برای معرفی مشهد و ایران به دنیا است و بايد از اين فرصت براي معرفي جاذبه هاي فرهنگي ايران استفاده كنيم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: باید ارزش های فرهنگی در مشهد موج بزند و صنعت فرهنگ در این شهر محور توسعه فرهنگی در کشور باشد.

او در خصوص منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این مرکز با دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب، 38 هزار نسخه خطی نفیس و 34 هزار نسخه سنگی از مخازن بزرگ هویتی کشور است.

او افزود: 42 اثر از این سازمان در حوزه ملی، هفت اثر در حوزه جهانی و چهار اثر در حوزه منطقه ای ثبت میراث جهانی شده است.
صالحي اميري در سفر به خراسان رضوی از مخازن نسخ خطي، چاپ سنگي، كتاب‌هاي چاپي و تالارهاي مطالعه كتابخانه تخصصي آستان قدس رضوي بازديد و بر لزوم توسعه همكاري بين كتابخانه ملي و كتابخانه آستان قدس رضوي تاكيد كرد.

در این بازدید مقرر شد دو كتابخانه در خصوص خريد نسخ خطي ايران كه در خارج از كشور نگهداري مي شوند با جلب مشاركت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همكاري كنند.

همچنين تبادل منابع ديجيتال و نسخه هاي خطي از ديگر توافقات رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و محمد هادی زاهدی رئيس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي بود.

 5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =