۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

ایسنا نوشت:

رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه پس از بررسی چند فرد برای جانشینی‌اش، در نهایت به دنبال برگزیدن همسرش در سمت ریاست‌جمهوری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، رسانه‌های دولتی زیمبابوه در حالی که توجه خود را به سمت معاون رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری این کشور معطوف کرده‌ بودند، وی "گریس موگابه"، همسرش را برای جانشینی خود در نظر گرفته و همین امر باعث شده تا برای تصمیم موگابه 91 ساله اصطلاح "کودتای اتاق خواب" را به کار ببرند.

موگابه پس از 20 سال بررسی اشخاص مختلف برای جانشینی‌اش، به نظر می‌رسد به دنبال انتخاب رهبر کشور از داخل خانواده‌اش و واگذاری آن به خانم موگابه است.

اما تحقق این طرح نیازمند برکناری خانم "جویس موجورو"، معاون موگابه و دارنده عنوان جانشین ریاست‌جمهوری زیمبابوه است.

روزنامه هرالد چاپ این کشور آفریقایی موجورو را مورد حمله قرار داده و وی را به زد و بندهای کثیف شامل معاملات غیرقانونی الماس، اخاذی و دریافت 10 درصد از سهام کمپانی‌های خصوصی متهم کرده است.

رئیس‌جمهوری زیمبابوه در جریان سخنرانی در جمع هزاران تن از حامیانش حضور این زن را که در 34 سال ریاست‌جمهوری‌اش بر زیمبابوه معاونش بود، مردود دانست و وی را به پول‌پرستی متهم کرد و گفت: نقش خانم موجورو زمانی که حزب حاکم زانو- پی‌اف رهبری جدید خود را در دسامبر سال‌جاری میلادی انتخاب کند، پایان می‌یابد.

گریس موگابه با این صحبت‌ها قدم به قدم برای سمت ریاست‌جمهوری آماده می‌شود و البته فقدان هر گونه آموزش رسمی وی نیز هیچ اهمیتی ندارد چراکه از همسرش حکم دکتری دریافت کرده و همین امر باعث شده تا وی رئیس دانشگاه زیمبابوه شود. خانم موگابه همچنین ریاست لیگ زنان حزب حاکم کشورش را برعهده دارد.

در همین حال رهبر انجمن کهنه سربازان جنگ زمانی که موگابه را به توطئه‌چینی برای "کودتای اتاق خواب" متهم کرد، باعث ناراحتی و خشم بسیاری در حزب حاکم زیمبابوه شد اما موگابه 91 ساله مدعی است که رهبر انجمن کهنه‌سازان جنگ "روح شیطان" را در خود دارد.

خانم موگابه 49 ساله به عنوان آدمی خوش‌گذران در میان زیمبابوه‌ای‌ها معروف است و به همین دلیل یکی از افرادی است که مورد دشنام و ناسزا قرار می‌گیرد. این زن که یک تایپیست بود، زمانی که به عنوان منشی پارلمان در دهه 1980 فعال بود، با موگابه آشنا شد.

گریس ماروفو نام اصلی این زن است و وی پیشتر با یک افسر نیروی هوایی ازدواج کرده بود اما موگابه همسر وی را با دادن پستی در سفارت زیمبابوه در چین از صحنه خارج کرد و در سال 1996 با وی ازدواج کرد.

این زوج یک دختر و دو پسر دارند اما پسرانشان به خاطر صغر سن نمی‌توانند جانشین پدر باشند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    9 0
    ریاست جمهوری پشت قباله ای ندیده بودیم که دیدیم
  • ناصر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    12 0
    برای حل این مشکل اقای موگابه باید با معاون خود ازدواج کندخداوند روح موگابه را با رجوی قرین نماید