اقتصادنیوز نوشت:عربستان نتوانست از امضای توافق هسته‌ای ایران و قدرتهای غربی جلوگیری کند. طرح بعدی این کشور محدودکردن توانایی ایران برای استفاده از منافع خود خواهد بود.

 بلومبرگ گزارش داد، عربستان سعودی متحدان خود را در حاشیه خلیج فارس بسیج کرده تا مطمئن شود با گذشت چهار ماه از لغو تحریم‌های غربی علیه ایران، مسیر ایران برای بازگشت به اقتصاد جهانی همچنان ناهموار باقی بماند. 

ماه گذشته عربستان تلاش‌‌های روسیه و اوپک را برای ثابت نگهداشتن قیمت نفت با شکست مواجه کرد چرا که این موضوع به رقیب همیشگی‌اش اجازه می‌داد تا سهم بازار نفت بیشتری به دست آورد. و در دوبی، یکی دیگر از دروازه‌های ایران به جهان، تجار ایرانی از افزایش محدودیت‌های شکایت می‌کنند. 

این یک عقب‌گرد برای عربستان سعودی محسوب می‌شود چرا که آمریکا مجددا نقش ایران را در خاورمیانه به رسمیت خواهد شناخت و سرمایه‌گذاران به ایران به عنوان آخرین بازار بکر جهان سرازیر خواهند شد. به همین دلیل، تلاش‌های عربستان به سمت به کارگیری از موانعی دیگر برای کسب‌وکار با ایران معطوف شده است. بانک‌های اروپایی همچنان برای انجام معامله و برپایی کسب‌وکار در ایران به دلیل ترس از تحریم‌های احتمالی آمریکا بی‌میل هستند.

پل پیلار، استاد دانشگاه جورج‌تاون اعلام کرد: « رقابت بر سر وضعیت ایران در منطقه در چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. عربستانی‌ها احتمالا بازنده این رقابت خواهند بود اما آنها متحدانی در میان تندروهای آمریکایی دارند که مخالف توافق هسته‌ای هستند.» 

ماه گذشته، عربستان سعودی هواپیمایی ماهان ایران را از پرواز در فضای هوایی این کشور منع کرد. بیمه‌کنندگان کشتی و کارگزاران نیز به مشتریان خود توصیه کرده‌اند که  از ماه فوریه کشتی‌های حامل نفت ایران اجازه ورود به آبهای عربستان و بحرین را ندارند. حاکمان سعودی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا انزوای سیاسی ایران را در خاورمیانه عمیق‌تر کنند.

دوبی شهری است که همواره روابط نزدیکی با ایران داشته است، اما در این روزها، گواهی کسب‌وکار برای ایرانیان به سادگی دوباره صادر نمی‌شود. همچنین اخذ اخامت برای شهروندان بسیار دشوار شده و حساب‌های بانکی نیز به شدت موشکافی می‌شوند. 

عربستان سعودی همچنین از اسلحه نفتی علیه ایران استفاده می‌کند. در نشست دوحه در ماه گذشته، که تولیدکنندگان به دنبال اجرایی کردن طرح فریز نفتی بودند، محمد بن سلمان،‌ جانشین ولیعهد عربستان اعلام کرد که تنها در صورتی تولید خود را در سطوح فعلی باقی نگه خواهند داشت که ایران نیز در این طرح شرکت کند. این موضع عربستان به طور کلی توافق را بر هم زد چرا که ایران که به تازگی از تحریم‌های غرب رهایی پیدا کرده است به دنبال بازیابی سهم بازاری است که در طول تحریم‌ها از دست داده بود.

مصطفی الانی رئیس دپارتمان امنیت و دفاع مرکز تحقیقات خلیج فارس اعلام کرد: « سیاست نفتی یک ابزار محسوب می‌شود. مورد دیگر مقابله با سرمایه‌گذاری ایرانیان در منطقه است. هیچ تردیدی وجود ندارد که در سلطنت ملک سلمان این موضوع به یک سیاست روشن تبدیل شده است.»   

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 19
    ایران با کمک کشورهای متحدش شامل سوریه،عراق و احتمالا ونزویلا و با دلگرمی به متحد استراتژژیکش روسیه که در همه شرایط منافع خودش رو فدای ایران کرده از پس این بیست سی تا کشور عضو اتحادیه عرب و جمهوریخواهان آمریکا و سایرین بر میاد.
  • بدون نام ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    34 0
    تا وقتي كه اوضاع پيچيده ي اداري ما و دخالتهاي نهادهاي خصولتي و دولتي و حكومتي در امور همديگر درست نشود هيچ اميدي به اقتصاد كشور نيست،
  • بی نام RO ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    2 0
    ایران مگه رشد اقتصادی هم داره ما که ندیدیم