روزهای تعطیل ابتدای سال فرصت مناسبی است برای خرید و مطالعه کتاب هایی که شاید در طول سال نتوان به آنها پرداخت، پیشنهادهای نوروزی ما تقدیم به آنها که قدر این ایام و البته نعمت یارمهربان را می‌دانند.

لذت مطالعه نوروزی با خبرآنلاین/11/

رمان درباره رویدادهای کشور لهستان در قرن بیستم و تلاطم اختناق و خشونت همراه با امید و آرزو در سال‌های اشغال این کشور است. به گزارش خبرآنلاین، رمان «خانم زایدن‌مان زیبا» از مجموعه «داستان‌های زمانه» انتشارات جهان کتاب نوشته آنجی شجپیورسکی با ترجمه ایرج هاشمی‌زاده از جمله آثار خواندنی ناشر در سال 93 بود. این رمان تاریخی درباره رویدادهای کشور لهستان در قرن بیستم و تلاطم اختناق و خشونت همراه با امید و آرزو در سال‌های اشغال این کشور است.

سال 1943 میلادی، لهستان در تصرف ارتش آلمان نازی... «ایرما زایدمان»، بیوه موطلایی و زیبایی است که شوهرش، پزشک رادیولوژیست، چند ماه پیش از اشغال لهستان درگذشته است. ایرما لهستانی است. با اشغال لهستان و حضور فاشیست‌های آلمانی، او تازه در می‌یابد که یهودی است و یهودی بودن مترادف است با اردوگاه کار و کوره آدم‌سوزی.

کل داستان این کتاب را می‌توان در چند جمله کوتاه خلاصه کرد و گفت زنی یهودی به دام گشتاپو در لهستان می‌افتد و به مدد دوستان لهستانی و آلمانی‌اش نجات پیدا می‌کند. فرایند رهایی‌اش نیز طول و تفصیل زیادی ندارد و تعداد زیادی از صفحات رمان را به خود اختصاص نمی‌دهد. این تمام آن چیزی است که حضور فعال خانم زایدنمان در داستان دارد. اما نویسنده با هوشمندی، به مدد روایت آغاز و پایان شخصیت‌هایی که در این رمان حضور دارند، به ایجاد جذابیت روایی پرداخته است. هر فصل از رمان به شخصیت‌های مختلف و اتفاقاتی که برایشان می‌افتد، اختصاص دارد. جالب است که نویسنده ترس و واهمه‌ای از لو رفتن عاقبت شخصیت‌ها ندارد و همان ابتدای روایتش از آنها می‌گوید که چگونه و در چه تاریخی درگذشتند.

یکی از خبرچین‌های نازی‌ها که خود یهودی است، زایدنمان را به اداره گشتاپو لو می‌دهد تا به گمانش، طناب دار را از گردن خود باز کند. با دستگیری خانم زایدنمان حلقه مقاومت ضد فاشیسم، شروع به کار کرده و افرادی چون دکتر آدام کوردای زبان‌شناس، پاول کریسنکی عتیقه‌فروش جوان و شیفته ایرما زایدنمان و یوهان مولر آلمانی مقیم ورشو، سعی می‌کنند ایرما را نجات بدهند. خانم زایدنمان به همت این حلقه کوچک، تنها یک شب را به خاطر یهودی بودن در زندان گشتاپو به سر می‌برد. او از کوره آدم‌سوزی قسر در می‌رود. اما بعدها، پس از شکست فاشیسم و پیروزی کمونیسم روسی، در بهشت سوسیالیسم، به جرم تعلق مذهبی از کار برکنار می‌شود و جلای وطن می‌کند...

فصل نخست با گفت­گوی «قاضی خانه‌نشین، رومینیکی» و «کویافکسیِ خیاط» آغاز می­ شود. قاضی به خیاط می­ گوید: «ما آزاد نیستیم، اما بهش عادت کرده­‌ایم آقای کویافسکیِ عزیزم. هر چی باشه ما هر دو در غیاب آزادی به دنیا آمدیم و در فقدان آن هم خواهیم مرد.»

رمان در حقیقت بدنبال ترسیم جهانی است بدون تبعیض‌های نژادی، ملیتی و نیز تبعیض‌های برآمده از جهان‌بینی و اعتقادات متفاوت.

داستان اینگونه آغاز می‌شود:
«اتاق نیمه تاریک بود چون قاضی عاشق فضای تاریک و روشن بود. مادامی که افکار به طور معمول ناتمام و آشفته کمتر به سراغش می‌آمد. همه چیز روی زمین سیاه و نامفهوم است و قاضی عشق و علاقه مفرطی به درک و حل جهان داشت. به همین خاطر اغلب روی صندلی ننویی در گوشه سالن بزرگ می‌نشست، سرش را به پشتی صندلی تکیه می‌داد و با ریتم صندلی، افکارش تاب می خورد. ریتم صندلی را با ضربه آرام پای چپ و پای راست به کف زمین تنظیم می کرد. قاضی سرپایی های نمدی، بلند تا قوزک پا، با گیره فلزی به پا داشت. وقتی نور کمرنگ حباب چراغ روی گیره سرپایی‌ها می افتاد، بر فرش اتاق نور آبی رنگ چشمک می زد...»

آنجی شجپیورسکی مولف این رمان، متولد سال 1928 و درگذشته در سال 2000 است. او پس از پایان جنگ جهانی دوم به تحصیل علوم سیاسی پرداخت و مدتی هم به روزنامه‌نگاری اشتغال داشت. این نویسنده اواسط سال 1950 اولین رمانش را با نام «پدران عصر» منتشر کرد. شجپیورسکی که از سال 1958 به مدت 2 سال وابستـه فرهنگی لهستان در کپنهاگ بود، پس از بازگشت به کشورش با ممنوعیت قلم روبه‌رو شدو به همین دلیل به استفاده از نام مستعار برای چاپ مقالات انتقادی، رمان‌های جنایی و قصه‌هایش رو آورد. رمان «خانم زایدنمان زیبا» باعث شد این نویسنده از گمنامی بیرون آمده و تبدیل به یک مولف جهانی شود.

این رمـان در 208 صفحه با بهای 10 هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =