خبرگزاری حوزه نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، در شب شهادت پیشوای ششم شیعیان، در حرم مطهرکریمه اهل بیت(س) علم را بهترین رزق انسان خواند و گفت: انسان باید تلاش کند معارفی که می آموزد از سرچشمه و به دور از هر گونه انحراف و آلودگی باشد.

وی با اشاره به این که خداوند انسان ها را به اصحاب شمال، یمین و سابقون تقسیم می کند، افزود: از جمله نعمت های الهی که در روز قیامت به اصحاب یمین اعطا می شود، علم الهی است که این علم هیچ گاه تمام نمی شود و این نعمت به اذن خداوند همواره افزوده خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اهل بیت علیهم السلام را سرچشمه علم پاک و زلال معرفی کرد و گفت: کسی که وارد وادی اهل بیت علیهم السلام شد، به این علم پاک دست می یابد، در چنین شرایطی، غرق در بهجت و معرفت خداوند می شود.

وی با بیان این که علم امام معصوم، آب گوارایی است که اگر بر قلب انسان جاری شود، او را به حیات طیبه می رساند، افزود: حقیقت و نور ایمان این است که قلب انسان محل انوار علوم و معارف معصومین علیهم السلام باشد و انسان به سخنان آنها معرفت یابد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، درجات مؤمنان را به اندازه فهم معارف اهل بیت علیهم السلام معرفی کرد و ابراز داشت: بر اساس آیات قرآن، قلوبی که از علم طیب و طاهر بی بهره باشند، مرده اند؛ خداوند به بندگان خالص خود عنایت می کند و آنها را از علم الهی بهره مند می شوند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، عبادت مقدمه نزول معارف الهی را معرفی کرد و ادامه داد: خداوند علم و معرفت را به غیر از بندگانش نمی دهد؛ در این عرصه کسانی بهره مند می شوند که خالصانه خدای متعال را بندگی نمایند، بنابراین باید گفت که هدایت های قرآن و علم این کتاب آسمانی رزق متقین است.

وی، قرآن را عصاره علوم و کتب انبیا معرفی کرد و گفت: معصومین علیهم السلام علم الهی را که از خداوند به دست آورده اند، بر حسب استعداد و ظرفیت جامعه ، در میان مردم ترویج نموده اند؛ بالاترین مرتبه علم الهی در بین نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت ایشان قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که علمی که عصاره علوم تمامی انبیای الهی است، تنها بخشی از علم امامت است، تصریح کرد: تمامی علومی که در میان اهل بیت علیهم السلام وجود دارد، همواره در حال اضافه شدن از سوی خداوند است. امامان علهیم السلام وظیفه دارند که انسان ها را نسبت به این علوم آگاه سازند، ولی دست یافتن به این علوم، نیازمند ظرفیت یافتن جامعه است.

این محقق حوزوی افزود: ائمه اطهار علهیم السلام هرگاه انسانی را پیدا می کردند که قلبش آماده پذیرش معارف الهی بود، او را با اسرار آشنا می ساختند؛ اگر قلب افراد این آمادگی را نداشته باشد، علمی به دست نااهلان و دشمنان می افتند و از همین علم علیه ما استفاده می کنند.

وی، نخستین گام ها در مسیر بندگی الهی اشاره کرد و گفت: بر اساس روایت، آزاد شدن از فساد و برتری جویی نخستین قدمی است که تا انسان از آن عبور نکند، نمی تواند به بندگی الهی دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری درباره امام صادق علیه السلام گفت: حضرت بر حسب شرایط به وجود آمده در زمان حیات مبارکشان، علوم الهی را با سخاوت در اختیار همه قرار داد، انوار الهی را در میان مردم منعکس کردند و ابوابی از شرک و انحراف را بستند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =