کلاه گشادی که در لیبی سر امریکا رفت، اکنون آثار و نتایجش ببار می نشیند. اول قرار بود پس از سقوط قذافی در 2011 در لیبی انتخابات شده و دولت ملی سرکار بیایید. اما به جای آن ناامنی و هرج و مرج حاکم شد و در این میانه، سلفی ها بر اوضاع مسلط شده و حالا به مرکزی برای تشکیل دولت داعش تبدیل شده است.

این روزها لیبی صحنه بازی داعش شده و اروپایی ها و امریکایی ها پس از یک بازی شگفت و در حالی که سه سال قبل به دلیل مداخله نظامی شان در آنجا برای از بین بردن قذافی با دمشان گردو می شکستند اکنون شاهد تشکیل یک دولت داعشی در این ناحیه هستند.
وقتی بحث سوریه می شود، از بابت یافتن مقصر، اظهار نظرهای عجیب می شود. شاید در این باره تردیدکی باشد، هرچند در اینجا هم شک و تردیدی نیست که عربستان به علاوه قطر به علاوه غربی ها عامل این وضعیت هستند، اما در لیبی که امروز امریکایی ها کاملا از آنجا رانده شده و کشور را بدست داعش سپرده اند، چه کسی مقصر است. سعودی ها از دست قذافی که او را متهم به ترور مقامات سعودی می کردند عصبانی شدند. در جریان عصبانیت به حمایت از مخالفان پرداخته و با داد و فریاد در عالم، پای امریکا را به میان کشیدند. امریکایی های نادان هم که بوی نفت مدهوششان کرده بود به بمباران نیروهای نظامی قذافی پرداخته و دولت او را سرنگون کردند. صاحب این قلم حامی قذافی نیست، اما همه عالم می دانند بین بد و بدتر چه باید کرد. قذافی رفت و ناامنی جای آن را گرفت. مدتها کشت و کشتار بود و یکی از مهم ترین قربانیان آن سفیر امریکا بود که امریکایها هنر کرده! پس از مدتها اعلام کردند که قاتل او را کشته اند. صرف نظر از این که این خبر درست باشد یا نه، آنچه محصول تصمیم مشترک سعودی + امریکایی بوده، امروز، تسلط داعش بر لیبی است. بسیار روشن است که در این بیابان بزرگ، امکان وارد شدن در یک عملیات سنگین علیه آنان بسیار مشکل است. امریکا یا غرب با هزار و یک مشکل، چه نیروی زمینی قابل توجهی دارند که بتوانند اقدامی بکنند؟ وضعیت در برخی دیگر از کشورهای شمال افریقا بهتر از لیبی نیست و باید گفت، این روزها، مشکلات امریکا نه تنها در خاورمیانه که در شمال افریقا هم چند برابر شده است. حالا امریکا چاره ای ندارد جز این که بکوشد تا جلوی سقوط بشار اسد را بگیرد، چون می داند که با سقوط این دولت فقط راه را برای داعش باز کرده است. و دیگر این که با این خرابکاری غرب و امریکا کار  الجزائر و تونس و مغرب و بقیه تازه شروع می شود چون باید یک حصار امنیتی و ائتلاف دیگری علیه لیبی درست کنند و در فکر امنیت برباد رفته باشند.

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    مصلحت آمریکا در وجود داعشه نه نابودیش. مسلمونها همدیگه را می کشند و کاری هم به اسرائیل ندارند.
    • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      1 1
      یعنی فکر می کنید آمریکا اینقدر ضعیفه که باید به اسرائیل باج بده نه دوست من اسرائیل برای آمریکا مثل فلسطین برای ایران هست و اسرائیل و فلسطین هر دو دارن از ایران و آمریکا باج می گیرند حالا تصور کنید رابطه ایران و آمریکا خوب بشه و سفارت ها دوباره فعال بشن دیگه دلیلی برای حمایت از اسرائیل و فلسطین باقی نمیمونه
  • ناشناس IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    2 0
    جناب جعفریان همانطور که فرموده اید اوضاع لیبی باعراق و سوریه کاملا متفاوته ولی یکی از تفاوتهای اساسی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است اینه که در لیبی شیعیان یا اقلیتهایی مظلوم و بیدفاع نیستند که توسط این خونخواران قلع و قمع بشن تا به این وسیله بخوان خودنمایی کرده و قدرت پوشالی شون رو به رخ بکشند لیبی برای داعش جایی است که باید برنامه اداره یک شهر یا کشور رو ارایه بدن و برای آینده و رفاه مردمی که قذافی رو تجربه کردن مملکت داری کنند اگر در اونجا با خوی وحشیگری که اینها دارند شکست بخورند یک افتضاح واقعی ببار خواهند آورد که خیلی هم بعید نیست .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    41 26
    این سیاست امریکاست که داعش گسترش پیدا کنه و افکار مسلمونها رو اسرائیل مطعوف نشه....
  • شهروند ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    35 16
    خلايق هرچه لايق لياقت اونها ديكتاتوري مثل قذافي بود
    • بی نام US ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      17 1
      اتفاقا قذافی در قدرت میموند خیلی بهتر از وضعیت الان لیبی بود. زمان قذافی لیبی داشت پیشرفت میکرد خصوصا از نظر بهداشت و آموزش پرورش. الان معلوم نیست چه خبره اونجا. کم کم دارن به دوران ماقبل تاریخ برمیگردن.
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    37 18
    این امریکا است که داعش را در لیبی و سایر کشورهای اسلامی ساخته است و هیچ ضرر ی هم به امریکا نمیرساند ودر نهایت با نقشه شومش داعش را هم از بین خواهد برد وهدف امریکا تخریب چهره اسلام است بو سیله داعش
    • بی نام A1 ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      7 10
      مدرک هم دارین؟ یا فقط عقده گشایی میکنین؟؟
  • رضا قاسمی بابلی DE ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    11 16
    شما هم چقدر از آمریکا انتظار دارین ها مگه باید کل دنیا رو آمریکایی ها درست کنند و شما بزنید خراب کنید؟ دیکتاتور لیبی داشت آدم می کشت .مردم لیبی بلند شدند جلو و آمریکا هم کمک کرد تا قزافی رو پایین کشیدند حالا بقیه اش دست مردم آون کشور هست که افتادند به جان هم.
    • میلادازقائمشهر A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      6 4
      نمیدونم شما فامیلت بابلیه یا واقعا بابلی هستی اما اگربچه مازندرانی بایدبهت بگم جان برار آمریکایی ها من وتو وبقیه مردم دنیا روفریب دادن شدید اونا میخواستن لیبی رو بدبخت وبیچاره کنن که به هدفشون رسیدن
  • افشین A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    11 17
    هر چه بیشتر و بیشتر متوجه خرابکاری های آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا می شویم،به همان اندازه نیز به عظمت و بزرگی ولادیمیر پوتین که یک تنه در مقابل اردوگاه غرب ایستاد پی می بریم.
  • رضا IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    16 4
    تا حالا که بهار عربی اسلامی بود و انقلاب مردم لیبی علیه دیکتاتوری، حالا شد طرح شکست خورده آمریکا و عربستان. این تحلیلها رو به نرخ روز مینوسید، نرخ روز چنده منم چند تا تحلیل دارم. میدونم عمرا نظرمو چاپ کنی، ولی اگه چاپ کردی میفهمم اهل گفتگو و تعاملی.
  • ایمان A1 ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    6 3
    و به قول مقاله همین خبر انلاین برنده اصلی شرکتهای اسلحه سازی امریکا و اروپا هستند و باز عقب موندگی و اسیب و تاراج منابع برای مسلمانها و شرکتهای امریکایی باز میان واسه ابادانی و چه جرخه مسخره و ابلهانه ایست و اینجاست که باید گفت هر که توانا بود هر که دانا بود
  • بی نام A1 ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    10 8
    "امریکایی های احمق" از شما بعید بود چنین کلماتی. سعی کنید عقده های خود را وارد چنین مسائلی نکنید.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    10 6
    نویسنده که امریکایی ها را احمق میخوانند متاسفانه ما شان قلم را نگاه نمیداریم ظاهرا فراموش کرده اند که پیش از دخالت ناتو و غرب در لیبی جنگ بین مخالفین و نظام قذافی اغاز شده بود. بن غازی همواره از مهمترین شهرهای مخالف قذافی به شمار میرفت که با اغاز بهار عربی و تظاهرات های پراکنده در این جا و انجای لیبی بن غازی که اتفاقا بخشی از مردم ان نیز مسلح بودند دست به شورش زده و بن غازی را از سلطه قذافی خارج کردند. زمانی امریکا و ناتو حمله به لیبی کردند که جنگ اغاز و بن غازی از نظام قذافی جدا شده بود و تنها اقدام ناتو این بود که پایان جنگ بین قذافی و نیروهای مخالف رو سرعت بخشید و اما در عمل ناتو هم در لیبی دخالت نمیکرد الان لیبی وضعیتی بهتر از سوریه نداشت.