اشکالات حذف خانوارهایی با درآمد بالای 2.5 میلیون از لیست یارانه بگیران/ بی خانه ها چه کنند؟

ایسنا نوشت:

یک اقتصاددان معتقد است: حذف ثروتمندان از یارانه روندی پیچیده بوده که اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد تبعات منفی داشته و موجب بی‌اثر شدن اجرای این طرح می‌شود.

مهدی تقوی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه - درباره حذف خانوارهای با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان از فهرست یارانه ‌بگیران گفت: این مصوبه که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفته فقط به بحث درآمد خانوارها توجه کرده و مسائل دیگر را مورد توجه قرار نداده است. برای مثال اگر خانواری 4نفره در تهران زندگی کند و خانه نداشته باشند باید دست کم یک میلیون تومان از درآمد خود را صرف اجاره مسکن کند، زندگی خانوار 4 نفره با ماهی 1.5 میلیون تومان هم کار ساده‎ای نیست. تورم ایجاد شده قدرت خرید مردم را کاهش داده است و 1.5 میلیون تومان معنای گذشته را ندارد.

او ادامه داد: اگر قرار است عده‏‌ای از یارانه حذف شوند باید بعد خانوار آن‏ها و درآمدهای دیگر خانوار چون درآمدهای غیر رسمی مورد توجه قرار گیرد. کسانی که در فردوسی و لاله زار دلار می‌فروشند نه مغازه دارند نه مالیات می‏‌دهند و یارانه هم می‎گیرند. این درآمد چگونه می‌خواهد مورد بررسی قرار گیرد؟

این استاد دانشگاه در ارزیابی کلی از بحث هدفمندی یارانه‎ها گفت: هدفمندی یارانه ها از آغاز بدون بررسی انجام شد، البته نمونه‏‌های خارجی هم اینگونه اقدامات کم نداشته، در انگلستان دولت به کالاهای اساسی یارانه می‎داد و اگر قیمت نان 150 تومان بود، خریدار 100 تومان می‌پرداخت، اما نتیجه تنها فشار بر قشر بزرگی از مردم بود که با گرانی کالاهای اساسی به گدایی افتاده بودند.

او تاکید کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‎ها در ایران، رشد منفی اقتصاد، بالا رفتن تورم و افزایش ضریب جینی پیش آمد، چیزی که قابل پیش بینی هم بود.

این اقتصاددان گفت: به هر حال اگرچه یارانه 45 هزار تومانی جبران تورم بالای پیش آمده را نمی کند، اما برای بسیاری همین مقدار اندک مهم است، بنابراین دولت ناگزیر به ادامه این طرح بوده و نمی‏‌تواند پرداخت یارانه را متوقف کند.

تقوی همچنین درباره لزوم حذف دهک‏های بالا از فهرست یارانه گفت: به هر حال اگر هدف این طرح هدفمندی یارانه‎ها بود و می‎خواست قشر کم درآمد مورد حمایت بیشتری قرار گیرد، لزوما باید گروهی از یارانه بگیران حذف شوند. زمانی که اعلام شد برخی داوطلبانه از یارانه انصراف دهند، گروه کمی انصراف دادند که کمک چندانی به اجرایی شدن این طرح نکرد. بنابراین دولت مجبور است خودش گروهی را حذف کند که البته باید بر اساس معیار مشخص و قابل اتکایی باشد برای مثال ما افراد زیادی را داریم که به واسطه فعالیت اقتصادی که دارند مالیات می‏‌دهند و دولت می‏‌تواند از وزارت اقتصاد اظهارنامه‏‌های مالیاتی آن‌ها را گرفته و درآمد آن‎ها را محاسبه کند. اما دلار فروش فردوسی هم همین قدر درآمد دارد که قابل پیگیری نیست، بنابراین نمی‏‌توان عدالت را بر قرار کرد.

این استاد پیشکسوت همچنین درباره تبعات این موضوع هم گفت: وارد شدن به این موضوع آثار منفی زیادی هم دارد، برای مثال اگر دولت برای اجرای این طرح بخواهد حساب‎های بانکی افراد را بررسی کند، این احتمال وجود دارد که افراد سپرده خود را از بانک‎ها خارج کنند. بنابراین این موضوع بسیار پیچیده است و جوانب بسیاری دارد که باید سنجید وگرنه حذف ثروتمندان از یارانه تنها به حذف حقوق بگیران منجر می‎شود و کم اثر خواهد بود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    15 0
    موضوع اينجاست كه وقتي نمي خواهيد يك كاري را انجام دهيد هزارتا دليل و برهان مي آوريد ولي وقتي كه اراده مي كنيد يك كاري را به انجام برسانيد، ديگر هيچ بني بشري نمي تواند مانع شود.
  • امیررضا IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    8 2
    جالب اینجاست که ایشون استاد دانشگاه هم هستن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    7 2
    مردم ما کلکن. هرچه اقدام کنترلی بذارن راه حلی برای دور زدن پیدا می کنن خدایا اصلاح بفرما. آمین...
  • محمودی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    6 2
    بهر حال هر چند نفر افراد غیر نیازمند واقعی از هر راهی باید مشخص شده و حذف شوند. احمدی نژاد میگفت با پرداخت یارانه تا صد سال دیگر کسی جرات برداشتن یارانه را ندارد... ممکن هم هست عده ای نیازمند هم جزء اینها حذف شوند که بعدآ با فراخوان مجددآ از آنها ثبت نام خواهد شد. دولت باید سریعآ کار گروهی تشکیل دهد که آمار ثروتمندان را بیرون بکشد و از کسی هم نترسد.
  • شهروند IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    14 0
    با این حساب فقط کارمندان حذف میشوند چون حقوقشان مشخص است با اظهارنامه مالیاتی هم نمیشه دقیق درآمد مردم را حساب کرد .احمدی نژاد اینجا بجا گفته گفت وقتی به مردم چندرغاز میخواهیم بدهیم هزاران بهانه میتراشنداینقدر بی حساب دادین حالا به مردم ایران که رسید باید حساب کنید یعنی چه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    3 0
    طبق این طرح دولت پزشکانی که به لطف وزیر بهداشت ماهی 70 میلیون درآمد دارند از لیست یارانه بگیرها حذف می شوند،کارمندان دو و نیم میلیونی هم حذف می شوند بنازم به این تدبیر حیف که دوره قبل نتونستیم مدیریت جهان رو در دست بگیریم،الان دنیا از تدبیر و امید بی بهره می مونه... خبرآنلاین لطفا سانسور نکن
  • مهدی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    9 0
    از کجا اموال ودارایی بازاریها که مغازه های چند میلیاردی دارن مشخص میشه . فقط کارمندانی که مالیات میدن بعد درصدی از پول خودشون رو بهشون پس میدن حذف خواهند شد . کسایی که خانه های میلیاردی دارن با بی خانه مانها یکی هستند .
  • رضوان A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    5 0
    یارانه نقدی حق مردمی است که مستاجر هستن وحقوقشان کفاف خرج زندگی را نمی دهد حتی با حقوق ماهیانه دوميليون ونیم یک خانوار چهار نفره مستاجر حقشه که یارانه دریافت کنه چرا چون هم باید اجاره بده هم خرج بچه ها رو مدرسه و.........بدتر از اون هم بدبخت کسی که وسیله نقلیه نداشته باشه کرایه ماشین هم سرسام آور. ضمنا مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در حق این افراد باید اجرایی بشه آقای احمدی نژاد هدفش همین بود لطفا مسئولین تمام جوانب را در نظر بگیرید مخصوصا ثروت مردم را ازجمله خونه ماشین زمین و.......تا حقی را ناحق نکنند وفقط حقوق را ملاک قرار ندهید که مسلما اشتباه است
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    4 2
    یک سوال چرا باید یه فرد ثروتمند یارانه دریافت کنه؟ مگه اونا از افراد این کشور نیستن؟ این حق اوناست و اگه داوطلبانه خواستن میتونن انصراف بدهند وگرنه یارانه که از بیت المال پرداخت میشه بصورت یکسان حق همه مردم است چه فقیر چه غنی...