فصل دوم کاوش های باستان شناسی میان دو روستای جوبجی و ده یور از توابع رامهرمز در روزهای نخستین اش به کشف سفال های سطحی مربوط به دوره های تاریخی و اسلامی انجامید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ آرمان شیشه گر سرپرست گروه باستان شناسی محوطه جوبجی، رامهرمزو خوزستان گفت: این کاوش نجات بخشی در امتداد کانال آب انجام می شود. گروه در آغاز راه کاوش است. در این فصل از کاوش هنوز به لایه های باستانی نرسیده ایم.

سرپرست گروه باستان شناسی محوطه جوبجی، رامهرمزو خوزستان در ادامه گفت: کاوش های باستانی میان دو روستای جوبجی و ده یور رامهرمز در فصل اول به کشف و نمایان شدن آرامگاهی از دوره عیلام نو انجامیده بود .

شیشه گر گفت: این آرامگاه در اردیبهشت ماه سال 1386 در نتیجه عملیات عمرانی سازمان آب و برق استان خوزستان هنگام حفر کانال آب کشف و به دنبال آن کاوش نجات بخشی روشمند به مدت 60روزدر این منطقه انجام شد. این محوطه باستانی یکسال بعد از شروع کاوش به ثبت رسید. با توجه به گستره آثار، در هنگام کاوش نجات بخشی لزوم تعیین حریم محوطه نیز احساس شد .

او گفت: بقایای به دست آمده از این آرامگاه که در اثر کندن کانال آسیب جدی دیده بود، نشان می دهد که این آرامگاه سازه ای سنگی و مستطیل شکل داشته که با لاشه سنگهای لوحی با ملات گل ، گچ ، شن ریز و درشت، لابه لای سنگهای ریز و درشت بر فراز رودخانه اعلی، کنده شده بود.

سرپرست گروه باستان شناسی محوطه جوبجی، رامهرمزو خوزستان گفت: در نتیجه این کاوش ها مشخص شد، طول این سازه سنگی بین 450 سانتی متر و عرض آن بین 220 تا 230 سانتی متر و دیواره های آن با حدود 60 سانتی متر ارتفاع شامل شش رج سنگ چین شده است .
این دیوار به طور پلکانی خیز گرفته و تاقی را تشکیل داده که یا هلالی بوده و یا با تخته سنگهای بزرگ و مسطح پوشیده بوده .

به گفته سرپرست گروه باستان شناسی جوبجی، رامهرمز و خوزستان، در این آرامگاه دو تابوت مفرغی با رأس هلالی قرار داشت: بر پایه مطالعات انسان شناسی، بقایای استخوانهای انسانی درون تابوتها به دو انسان مؤنث تعلق داشته که یکی با سن کمتر از هفده سال در تابوت شرقی آرمیده و دیگری با سنی بین سی تا سی و پنج سال در تابوت غربی مدفون بوده است.
 به احتمال زیاد این دو نفر از خاندان شاهی عیلامی هستند زیرا که به همراه آنها دو حلقة زرین دفن شده بود .

او گفت: گورنهاده های هنری و ارزشمندی که در این آرامگاه قرار داشته شامل زیورهای زرین به شکل دسته خنجر، حلقه، بازوبند دستبند، النگو، گل سینه، انواع پولک و دکمه، مُهره و آویز و گوشواره، موبند و گردنبند و حلقة انگشتری است.

به گفته او، در کنار دیوار غربی آرامگاه، محلی برای پیشکش آذوقه و قربانی به شکل سکویی از بستر شنی طبیعی باقی مانده که بر روی آن استخوانهای جانوران قربانی شده به همراه تعداد زیادی خمره بزرگ ته دکمه ای ویژه آذوقه و تعدادی ظروف کوچک لعابدار بر روی هم انباشته شده است.

سرپرست گروه باستان شناسی محوطه جوبجی، رامهرمزو خوزستان با ابراز تأسف از اینکه طی عملیات عمرانی حفر کانال آب بسیاری از این آثار از جای اصلی خود خارج شده و در میان خاکها بیرون ریخته شده اند گفت: بسیاری از اشیا کشف شده در این عملیات آسیب دیده بودند.
به گفته این باستان شناس، این آرامگاه را می توان با آرامگاه کیتین هوتران پسر کوروش در ارجان بهبهان و نمونه هایی که در شوش و نیز در اور و نمرود در میانرودان به دست آمده اند، مقایسه کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =