مهر نوشت:مدیرپشتیبانی بنیاد رودکی اعلام کرد راه‌اندازی کافه رستوران در محوطه تالار وحدت با مناقصه بوده که مفاد آن محرمانه است و تردد مشتریان از همان در اصلی تالار صورت می‌گیرد.

تالار وحدت که تحت نظر بنیاد فرهنگی و هنری رودکی اداره می‌شود یکی از مهمترین فضاها و مکان‌های هنری کشور است که از آثار موسیقایی و نمایشی مختلف میزبانی می‌کند. حال مدتی است بنرهایی در محیط تالار وحدت نصب شده که روی آن چنین نوشته شده است: «به زودی کافه رستوران رودکی در محوطه تالار وحدت افتتاح می‌گردد.» این موضوع دیروز در گزارشی مورد نقد و بررسی قرار گرفت که از همان روز واکنش‌هایی را نیز در برداشت.در همین زمینه مهدی اکبری مدیر امور پشتیبانی بنیاد رودکی درباره کافه رستوران رودکی که قرار است در محوطه تالار وحدت راه اندازی شود، توضیحاتی ارایه داد.
وی در این گفتگو عنوان کرد که ورود عموم به کافه رستوران رودکی آزاد است اما مشتریان این کافه رستوران بیشتر هنرمندان، گروه های هنری و مخاطبانی خواهند بود که برای دیدن آثار به تالار وحدت می آیند. اکبری همچنین یادآور شد که واگذاری این مکان به صورت مناقصه انجام گرفته است اما توضیحی درباره شرایط این واگذاری ارایه نداد.با ما در این گفتگو همراه باشید:

آقای اکبری روند فعالیت این کافه رستوران چگونه است؟ قرار است مشتریان این رستوران چه کسانی باشند؟ حضور در این کافه رستوران برای همه مردم آزاد خواهد بود یا تنها هنرمندان و مخاطبانی که بلیت شرکت در برنامه های تالار وحدت را دارند، می توانند به آنجا بیایند؟

من ابتدا باید یک نکته را عنوان کنم و فکر می کنم خبرگزاری مهر هم اطلاعی از آن ندارد. نکته مورد نظر این است که این رستوران ۱۰ سال است که در مجموعه تالار وحدت وجود دارد و در این ۱۰ سال گذشته هم داشته به طرق مختلف فعالیت می کرده است.

 

ما از وجود یک رستوران در محوطه باز تالار وحدت مطلع هستیم و می دانیم که وظیفه آن رستوران خدمات دهی به عموم مردم نبوده است. ضمنا با فرض اینکه چنین چیزی بوده و ما از آن بی خبر بوده ایم ناگزیر هستم شما را به بنرهای نصب شده در چند نقطه محوطه تالار وحدت ارجاع بدهم که روی آن نوشته شده «به زودی در این مکان کافه رستوران افتتاح می گردد». به نوعی نقض فرمایش شما است.

از سال ۸۶ این رستوران فععالیت خود را شروع کرده و چند ماه دیگر وارد دهمین سال کارش می شود. در این ۱۰ سال هدف اصلی اش اولا سرویس دهی به افرادی که در مجموعه فعال هستند و خدمت می کنند و گروه های هنری و مخاطبانی که در تالار وحدت رفت و آمد دارند، بوده است. الان بعد از گذشت ۱۰ سال ما این فضا را کاملا بهینه و به‌روز کردیم و تجهیزاتی را که نیاز داشته به آن اضافه کردیم. فکر می کنم در حال حاضر این مکان به فضایی منحصر به فرد تبدیل شده است و در شان یک مجموعه فرهنگی هنری مثل تالار وحدت که تک است، باشد. قبل از این دوره هم حتی در این فضا فعالیت های هنری هم انجام شده و خیلی از گروه های هنری آمده اند و از این فضا استفاده کرده اند.

 

قبلا این رستوران برای عموم مردم که مورد استفاده قرار نمی گرفته است؟

چرا عموم هم از این رستوران استفاده می کردند.

 

یعنی مشتریان معمولی هم از در اصلی تالار وحدت وارد رستوران می شدند؟

بله از در اصلی وارد می شدند.

 

یعنی مردم عادی به مسئولان جلو در تالار وحدت می گفتند ما می خواهیم به رستوران برویم و آنها هم بدون داشتن بلیت به آنها اجازه ورود می دادند؟ البته آنجا قبلا کافه نبود و تنها رستوران فعالیت می کرد.

ببینید آن مقطع صرفا یک سری فعالیت خاص در آن مکان انجام می گرفت الان هم همان فعالیت ادامه دارد و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

 

من به یاد ندارم در آن مکان کافه فعال باشد.

شما اصلا آنجا را ندیده اید و ما قرار می گذاریم که حتما تشریف بیاورید این مکان را ببینید.

 

من هنوز جواب سوالم را نگرفته ام. قبلا مردم عادی از همان در اصلی که ورود بانوان و آقایان جدا است وارد رستوران می شدند یا از در دیگری تردد می کردند؟

مگر الان در جدیدی اضافه شده است که مردم بخواهند از آن طریق وارد رستوران شوند؟

 

خیر منظور من دری است که در خیابان حافظ قرار دارد.

کدام در؟ این اطلاعات را به غلط به شما داده اند.

 

آقای اکبری! برای وارد شدن به تالار وحدت تا بلیت یا کارت دعوت در اختیار نداشته باشید امکان ورود به محوطه تالار وحدت به شما داده نمی شود.

نه اصلا اینطور نیست. من تعجب می کنم این اطلاعات غلط را چطور به شما داده اند. سوال من از شما این است که الان در دیگری در تالار وحدت وجود دارد؟

 

بله در دیگری در ضلع شرقی وجود دارد که در حال حاضر محل تردد عمومی نیست.

منظورتان در تشریفات است که شخصیت ها از آنجا وارد تالار وحدت می شوند؟ آن در فقط برای شخصیت ها باز می شود.

سوال من هم همین است. اگر رستوران تالار وحدت بخواهد برای عموم باز باشد آیا قرار است آن در برای تردد مردم باز شود یا خیر؟

ببینید قرار نیست سوال دو پهلو از هم بپرسیم. آیا کسی به شما گفته که آن در قرار است باز شود یا نه؟

 

خیر کسی به من این حرف را نزده است من براساس شواهدی که سال هاست در نحوه ورود و خروج از تالار وحدت می بینم این حرف را می زنم و تنها می خواهم بدانم آن در قرار است برای تردد عموم باز شود یا نه؟ و اگر اینگونه نیست آیا همان دو در اصلی تالار وحدت که حراست دارد و خانم ها و آقایان جداگانه از آن تردد می کنند و باید برای ورود بلیت یا کارت داشته باشند از این پس برای عموم قابل استفاده خواهد بود؟

من فکر می کنم اطلاعات غلط به شما داده اند یا شما به هر ترتیب موضوع را بد متوجه شده اید. دری که شما دارید درباره اش حرف می زنید در ورود و خروج شخصیت ها است. این در در اختیار یک سری آدم های مشخص در سازمان است. یعنی برای باز شدن آن در باید یک سری هماهنگی ها انجام گیرد. این رستوران ۱۰ سال است که دارد فعالیت می کند و به مخاطبان و هنرمندان خدمت می داده است.

حالا اگر در زمینه سرویس دادن تغییراتی کند و سرویس بهتری به هنرمندان و مخاطبان بدهد چه ایرادی دارد. فعالیت اصلی تالار وحدت سرویس دادن و خدمت کردن به هنرمندان، گروه های هنری و مخاطبان هنر است. مشابه این کافه رستوران در مکان های مختلفی مثل موزه سینما و خانه هنرمندان و ... وجود دارد. آیا کسی که به کافه خانه هنرمندان می رود کاری خلاف موازین فرهنگی انجام داده است.

کافه خانه هنرمندان و همچنین موزه سینما که بدان اشاره کردید در فضایی جدا از خودِ این دو مکان قرار دارد و همچنین فضای پیرامونی آنها بسیار وسیع‌تر از تالار وحدت است. ما هم خوشحال می شویم اگر مکانی برای ارایه خدمات به هنرمندان و مخاطبان هنر وجود داشته باشد اما شان و اعتبار یک مکان فرهنگی هم اهمیت زیادی دارد. دغدغه ما این است که فضای تالار وحدت به مرور شان فرهنگی خود را از دست ندهد. ضمن اینکه شما برای افتتاح این مکان اطلاع رسانی عمومی کرده و نگفته اید برای ورود افراد شرطی وجود دارد. نکته دیگر این است که الان یک کافه در تالار حافظ دقیقا آنسوی خیابان و در فاصله بسیار کمی با تالار وحدت فعال است دیگر چه لزومی به راه اندازی کافه رستوران تالار وحدت بود؟

شان فرهنگی تالار وحدت مخدوش نمی شود. حتی می توانید بروید همین کافه تالار حافظ را که مثال زدید، ببینید که آیا مشتریانش آدم های نامرتبط با فضای فرهنگی هستند یا نه. با اینکه تردد در این کافه کاملا آزاد است اما تنها مشتریانش کسانی هستند که در تالار حافظ یا فردوسی به دیدن تئاتر رفته اند. آنجا هم مجموعه ماست و جدا از مجموعه رودکی نیست. مطمئنا دغدغه ما دغدغه هنرمندان است. به دلیل ارتباطی که ما با همه هنرمندان داریم قطع به یقین دغدغه ما از خبرگزاری مهر خیلی بیشتر است.

درباره بنری هم که برای اطلاع رسانی از افتتاح کافه رستوران رودکی نصب شده باید بگویم که با وجود فعالیت ۱۰ ساله این رستوران بسیاری از هنرمندان و مخاطبان تئاتر اطلاعی از وجود این رستوران ندارند و نصب این بنر برای اطلاع رسانی بوده است. نکته دیگر هم این است که تا به حال تماشاگرانی که برای دیدن برنامه به تالار وحدت می آمدند قبل از شروع برنامه در خیابان استاد شهریار سرگردان می شدند. چه ایرادی  دارد اگر فضایی فراهم شود تا مخاطبان قبل از دیدن برنامه شان جایی بنشینند و استراحت کنند. کسانی که در طول سال به دیدن برنامه های تالار وحدت می آیند در کمترین شرایط ۳۴ هزار نفر هستند. این ۳۴ هزار نفر دغدغه ما هستند. ما نیازی نداریم مشتری از بیرون بیاوریم. همین ۳۴ هزار نفری که از این فضا استفاده می کنند برای ما کافی است. اینکه این افراد جلو در ورودی منتظر بمانند تا وارد تالار وحدت شوند، شایسته نیست بنابراین این امکان برایشان فراهم می شود تا قبل از دیدن برنامه به جای ایستادن در خیابان به کافه بروند.

 

نحوه واگذاری امتیاز راه اندازی این کافه رستوران به چه صورت بوده است؟

من اعتقادم این است که شما در وهله اول تفاوت بین مناقصه و مزایده را برای خودتان تشریح کنید بعد در این باره سوال کنید.

 

خواهشم این است که شما برایمان توضیح دهید. تنها سوال من این است که نحوه واگذاری این مکان به چه صورت بوده است نه اینکه به صورت مزایده بوده یا مناقصه؟

خیر. شما در گزارشی که در خبرگزاری مهر منتشر شده عنوان کردید که این مکان به مزایده گذاشته شده است. بهتر است ابتدا درباره تفاوت مناقصه و مزایده مطالعه کنید تا من درباره تفاوت اینها برایتان توضیح دهم.

از آنجا که هیچ خبری درباره نحوه واگذاری این کافه رستوران از سوی بنیاد رودکی منتشر نشده بود و ما براساس بنر نصب شده در محوطه تالار وحدت متوجه این اتفاق شده ایم اصلا نمی دانستیم مناقصه برگزار کرده اید یا مزایده. ضمن اینکه در همان گزارش هم اشاره شده «فارغ از این مساله که کافه رستوران در خدمت چه طیفی از مشتریان خواهد بود باید این موضوع هم شفاف شود که این مکان از چه طریق - به طور مثال بر اساس مزایده - و در اختیار چه فرد یا نهادی قرار گرفته و قرارداد بسته شده بین صاحب کافه رستوران و بنیاد رودکی دقیقا چگونه است». حال لطفا شما توضیح دهید که این واگذاری به چه صورت انجام گرفته تا شفاف سازی شود.

بنیاد رودکی کلا به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی سالانه ممکن است خیلی فعالیت های بزرگ تر از این را واسپاری و برون‌سپاری کند. قطع به یقین تمام مراحل قانونی را درست طی می کند و به همه آنها اشراف دارد. خبری که شما کار کردید جهت دار است. آیا می نویسید که خبرنگار ما فرق بین مناقصه و مزایده را نمی داند؟

 

بله می نویسیم. لطفا شما مساله را شفاف کرده و توضیح دهید این واگذاری چطور انجام شده است؟

تمام مراحل قانونی این واگذاری کاملا طی شده است و واگذاری به صورت مناقصه بوده است.

 

این مناقصه به چه صورت بوده؟ شرایط و چگونگی واگذاری اش چه طور بوده است؟ و اینکه سهم بنیاد در این مناقصه چقدر بوده است؟

من می‌گویم مناقصه برگزار شده است دیگر شما شرایط مناقصه را برای چه می خواهید، بدانید. رقم ها کاملا محرمانه است و قرار نیست اعلام شود اما در قرارداد ذکر شده است. ما شاید عملا مبلغی هم دریافت نکنیم و فقط هدفمان سرویس دهی به هنرمندان و گروه های هنری باشد. بنیاد رودکی این طور واگذاری ها را در سال بارها انجام می دهد اما همه چیز به صورت قانونی صورت می گیرد و با توجه به نظارت های مختلفی که در مجموعه بنیاد رودکی وجود دارد قطعا همه موارد به درستی رعایت می شود.

نهایتا می گویم این کافه رستوران صرفا برای خدمت دادن به هنرمندان، گروه های هنری و مخاطبان هنری شکل گرفته است. باز هم تاکید می کنم کسانی که در طول سال به تالار وحدت مراجعه می کنند تعدادشان انقدر زیاد است که اگر بتوانیم به آنها سرویس مناسب بدهیم، هدفمان محقق شده است. هدف ما فرهنگی است و خودِ بدنه بنیاد رودکی و مدیران فعال در این مجموعه می دانند که دارند کجا کار می کنند و با ماهیت و فضای این مجموعه به خوبی آشنا هستند و بیشتر از شما دغدغه فرهنگی دارند.

 

خوشحالم که شما انقدر به این موضوع تاکید دارید که دغدغه فرهنگی دارید و البته میزانش از ما بیشتر است.

زمانی که ما برای مکانی هزینه می کنیم و آنجا را مورد به‌سازی قرار می دهیم، قطعا حفظ این مکان برایمان اهمیت دارد. بنابراین دوست داریم هزینه ای که کرده ایم اثر بخش باشد به همین جهت از آن مکان مراقبت می کنیم. قرار نیست تالار وحدت تبدیل به یک رستوران بین راهی شود چون هدف ما فرهنگی است و هر اتفاقی در آن بیفتد براساس موازین قانونی و فرهنگی است و از آن عدول نخواهیم کرد.

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =