ایسنا نوشت: دبیر کارگروه مخاطرات زیست محیطی مازندران گفت: سال گذشته بیش از 50 فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان اتفاق افتاد و 1351 هکتار از جنگل های مازندران از بین رفت.

علی اکبر یداللهی، دبیر کارگروه مخاطرات زیست محیطی مازندران در دومین جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی شهرستان بهشهر که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در فرمانداری بهشهر برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 50 فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان اتفاق افتاد و 1351 هکتار از جنگل های مازندران از بین رفت.

وی افزود: در برخی عرصه های جنگلی در استان با کمبود تجهیزات و امکانات برای مهار آتش مواجه هستیم و نیز در برخی موارد با وجود مهیا بودن تجهیزات به دلیل عدم هماهنگی میان دستگاه های اجرایی، عملکرد اطفاء حریق ضعیف می شود.

یداللهی با بیان اینکه تهیه لباس ضد حریق برای محیط بانان استان و تجهیز امکانات در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: آزمایش تجهیزات اطفای حریق، ایجاد هماهنگی میان نیروها و دستگاه ها و آشنایی نیروها در زمان مواجه شدن با حریق و نحوه مقابله و مهار آن از ضرورت های اجرای مانور است.

دبیر کارگروه مخاطرات زیست محیطی مازندران گفت: اداره محیط زیست تنها متولی این رزمایش است اما با همکاری اورژانس، منابع طبیعی، نیروی انتظامی، هلال احمر و بسیج انجام می شود که قطعا برای افزایش ضریب موفقیت باید هماهنگی های بیشتری میان این دستگاه ها بوجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین افراد در مجموعه اطفاء حریق جنگل ها و مراتع که به عنوان نخستین افراد خط مقدم در صحنه حاضر و به مهار آتش مبادرت می کنند بومیان و روستاییان همان منطقه هستند، اظهار کرد: روستاهای هدف باید به امکانات اطفاء حریق تجهیز شوند تا بتوانند به سرعت وارد عمل شوند. هماهنگی های اولیه این مسئله با دکتر معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شده است.

یداللهی با اشاره به تعیین زمان و مکان دقیق برگزاری مانور اطفاء حریق در این جلسه، گفت: سال گذشته در خرداد ماه قبل از ماه مبارک رمضان این مانور در منطقه سمسکنده شهرستان ساری برگزار شد و امسال قرار است پس از ماه رمضان با محوریت میانکاله در منطقه بندرامیرآباد برگزار شود که زمان تقریبی آن 3 هفته دیگر است. سناریوی این مانور تدوین شده است که هر کدام از دستگاه ها دقیقا چه مسئولیتی را برعهده دارند و البته مسئله زمان در اطفاء حریق از اصلی ترین موضوعات مانور است زیرا در حادثه آتش سوزی 4 دقیقه اول به عنوان زمان طلایی اطفاء حریق بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت حضور اصحاب رسانه به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به مسئله اطفای حریق، خاطرنشان کرد: باید از این مانور مستندسازی انجام شود و نقاط ضعف هر یک از دستگاه ها در اجرای عملیات مشخص شود تا نواقص کار را مرتفع کنیم.

یداللهی اظهار کرد: تشریح مانور توسط فرمانده عملیات، شروع آتش سوزی و اعلام آن، ورود مردم محلی و ان جی او ها، ورود محیط بانان و جنگل بانان، ورود مرکز آتش نشانی بندرامیرآباد و مرکز آتش نشانی شهرداری بهشهر، ورود اورژانس و هلال احمر در جدول زمان بندی برنامه مانور اطفای حریق تعیین شده است.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    کی قراره ویلاساری بشه